iNDiANER Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Omsider gikk guttedrømmen i oppfyllelse! Kjøpte meg en 1993-modell 500E for et par uker siden, med 130 000 miles på telleren. Bilen har rullet mesteparten av livet sitt i California. Det finnes ikke rust, og interiøret er i veldig god stand! Lorinser-felgene er litt i største laget synes jeg, men det går seg kanskje til. Har noen 17" 3-delte AMG-felger i Norge som nok er en bedre fit. Baklyktene (originalsotede Hella) og sorte emblemer er litt harry, tenker å bytte dette på sikt. Vil også montere europeiske frontlykter etter hvert. Jeg jobber for tiden i Palo Alto (San Francisco Bay Area), og tar med meg bilen hjem til Norge når jeg er ferdig til høsten
Jørgen F.J Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Grattulerer ! Nydelig bil du har fått deg! Kjenner jeg er litt misunnelig Vi har sikkert ikke vondt and 2-300 bilder til av bilen
iNDiANER Posted April 11, 2014 Author Posted April 11, 2014 Tusen takk, begge to! Har vært en drøm lenge med 500, har vokst opp med 124 i alle varianter, så dette er bare utrolig gøy! Finnes forøvrig flere bilder av bilen her: http://www.speedsports.net/web/used/Mercedes-Benz-500-Series-1993-Milwaukie-Oregon/4248146/ Er det noen som vet hvor mye andre har betalt for registrering av 500E ved alternativ beregning?
modzona Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Ca 100k sist jeg hørte. Gratulerer! Sjekk ut 500eboard.com. Er utrolig mye folk der med kunnskap man ikke finner andre plasser om w124 med M119 motor.
FredrikE300D Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Det ble vel nye regler for import etter nyttår, med andre ord en del billigere enn før.
modzona Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Det ble vel nye regler for import etter nyttår, med andre ord en del billigere enn før. Tok en kjapp en nå på toll.no. Det ble ca 75k. Slik at man må beregne minimum 100k. Men man må jo først betale full engang avgift for så å søke om alternativ. Hvis man ikke importerer via firma å har god nok kredittvurdering så kan man få skilter mens man venter på å få godkjent søknaden om alternativberegning. Er ikke helt sikker på hvordan man får dette til via firma. Dette kan nok noen andre bedre enn meg.
TerjeAMG Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Men man må jo først betale full engang avgift for så å søke om alternativ. Det er dette som er noe dritt. Spesielt på litt sjeldnere biler så kan alternativ beregning utgjøre en så vesentlig avgiftsforskjell at man faktisk kan ta seg råd til å skilte bilen.
Sven Håkon Posted April 12, 2014 Posted April 12, 2014 Tommel opp! Kult med jobb i California og ny vogn!
CHARLIE Posted April 12, 2014 Posted April 12, 2014 Så ut som en kjempefin utgave du har fått deg der ja. Er 100% enig i at klassiske 3-delte AMG felger kler bilen mye mye bedre. Er også enig med deg angående baklyktene og emblemene. Men dette er jo bare bagateller, og er fort gjort å ordne opp i Hva er det du jobber med i California forresten??
tommern57 Posted April 12, 2014 Posted April 12, 2014 Grattis. Hva er det panelet i midten på baksetet?
mosteen Posted April 12, 2014 Posted April 12, 2014 Kanskje det er noe med separat klimasone for baksetet?
Guest alexanderst Posted April 12, 2014 Posted April 12, 2014 Virkelig vakker W124. En av de bedre jeg har sett. Praktfullt interiør også! Digger disse bilene når de er i en slik befatning som dette.
SteinarL Posted April 12, 2014 Posted April 12, 2014 Fantastisk bil, og må si meg enig i at du bør skifte ut baklykter og emblem. Er ikke fan av store felger, men syns faktisk at dette så ok ut. Og til slutt må jeg si at jeg er helt for jævlig misunnelig her!
Nicolai Posted April 12, 2014 Posted April 12, 2014 Grattis med ny drømmebil! Kjempe vakker skute det der
iNDiANER Posted April 13, 2014 Author Posted April 13, 2014 Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen! Dette var tredje 500E jeg kikket på her borte, er vanskelig å finne sort med sort interiør. Denne ser ut til å ha stått i garasje hele livet også, ellers ser man ofte at klarlakken har flasset av. Ca 100k sist jeg hørte. Gratulerer! Sjekk ut 500eboard.com. Er utrolig mye folk der med kunnskap man ikke finner andre plasser om w124 med M119 motor. Det blir litt i avgifter høres det ut som, ja.. Får se hva jeg finner ut av når jeg kommer hjem, planen er å dra på roadtrip på kryss og tvers av USA før jeg shipper den til Norge Jeg har ikke fått postet innlegg der selv ennå, men har lest mye om både denne bilen og andre. Så det kommer om litt Tommel opp! Kult med jobb i California og ny vogn! Takker, Sven Håkon! Så ut som en kjempefin utgave du har fått deg der ja. Er 100% enig i at klassiske 3-delte AMG felger kler bilen mye mye bedre. Er også enig med deg angående baklyktene og emblemene. Men dette er jo bare bagateller, og er fort gjort å ordne opp i Hva er det du jobber med i California forresten?? Takk, jeg er veldig fornøyd så langt! Den er veldig velutstyrt, har telefon i midtarmlenet også Mulig AMG-felgene blir litt små når man blir vant til dette, de jeg har er bare 17". Lorinserne er 235-35/19 foran og 255-35/19 bak Jepp, det er bedre med et bra utgangspunkt! Jeg jobber som trainee hos Innovasjon Norge i et halvt år. Ser ufattelig mye fine biler. Bor 50 meter fra Ferrari and Maserati og Silicon Valley, så det er litt gromlyd her innimellom. Grattis. Hva er det panelet i midten på baksetet? Takker! Såvidt jeg har skjønt er det ettermontert, men det er uttak for 110V og diverse lydutganger. Så litt så som så, men det er fint montert. Må muligens få tak i et nytt trepanel og bare bytte det ut. Er en sprekk foran i trepanelet med klimajusteringen, men ellers er bilen veldig hel og pen! Virkelig vakker W124. En av de bedre jeg har sett. Praktfullt interiør også! Digger disse bilene når de er i en slik befatning som dette. Takk for det! De fleste bilene her borte er bra for rust, men jeg har lett en stund for å finne en med så bra interiør også. Det er ofte baksiden ved det varme klimaet; lyse farger og inntørket skinn Selv om det er US-utgave føler jeg eliminering av rustproblemer er vel så viktig. Kikket inn i jekkfestene i dag, de så nye ut
Dani mb Posted April 16, 2014 Posted April 16, 2014 En av de fineste 124'er jeg har sett! Nydelig fargekombinasjon
500AMM Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Hurra - enda en 500 på vei til heilage Noreg! (...vi meila litt før og etter du handla, så dette er en litt forsinka gratulasjon her på MBE-forumet) Bilen ser veldig bra ut og har faktisk det meste av utstyr innvendig som kom på facelift i USA. Og som du sier er svart interiør i Amerikanske 500'er litt sjeldent, det går mest i grått og kremfarger. Det blir moro å konvertere til Euro-lykter - men du facelift'er den vel ikke?? Hvite blinkere er greit, men pre-facelift er kult på 500. Konvertering til Euro-lykter krever faktisk en del mer enn man tror - komplette lykter, viskermotorer, viskerarmer & blader, panel under lyktene, arrangement for høydejustering som ikke er på US biler, samt bryter og dashboard panel. Det er lurt å handle inn mest mulig av deler mens du er borti junait'en og putte i bilen før den sendes, det er jo halv pris på det meste. Parts.com og MB Classic Center selger kun originaldeler og er best på pris: https://www.parts.com/index.cfm?fuseaction=store.PartNumberOEMSearchResults http://www.mbusa.com/mercedes/index Tom Hanson Parts Manager, Mercedes-Benz Classic Center, USA MBUSA, LLC 949 598-4842 direct thomas.hanson@mbusa.com På 500Eboard ser man hva som går av slitedeler, men elding er også høyst gjeldende på 500 nå, spesielt når de har gått i varme strøk. Det kommer litt an på hva som er bytta allerede, men la meg anbefale følgende på handlelista: • motorfester • oppheng til girkassa • fleksidisker og oppheng til kardan • alt av foringer, oppheng og stag til bakstilling og travers • stabstag foringer foran • styredemper • rep.sett til hjelpesnekka • alt av gummislanger i motorrommet dvs. vakuumslanger og motorventilasjon • aluminium oljerør (dersom den ikke har det allerede) • øvre ledningsnett • NSS (neutral safety switch) • kick-down bryter • bremselysbryter Siden dette er en '93 er det usikkert om den har 1. eller 2. versjon bremser. Denne oppgraderingen fulgte nemlig ikke facelift konsekvent, men ble introdusert allerede på vårparten i 1993. Oppgradering til 2.versjon både foran og bak gir mer skrubb og sikkerhet, så vurder en komplett bremseoppgradering, originalt eller Silver Arrow. Kalipere kan kjøpes brukt og Dave (GSXR) har sikkert noe på lur. Trepanelene på 80-90-talls Merce sprekker uansett hvordan de behandles. Uretan lakken "tørker inn" med åra og temperaturvariasjoner gjør resten. Dersom du vurderer komplett eller delvis oppshining er Madera Concepts gode på det; http://www.maderaconcepts.com/ Lykke til med grombilen! -a-
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now