Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei! Har nylig kjøpt en E 220 CDI 2001 modell. På vei fra Sandnes til Drammen så virka bilen veldig bra helt til jeg kjørte sånn, ca. 30 - 40 km. Etter 30 km så begynte den å gå skikkelig dårlig. :( Bilen drar dårlig før 3000 omdreining etter 3000 omdreining så går den som et skudd. Hvis jeg stopper og starter bilen, så går den greit 30 - 40 km til. Og samme skjer igjen. Har noen peiling på hva som kan vare? Han eieren sa at dem har byttet turbo og luftmassemåler.

Og lurte på om er det noen i Oslo, Drammen området som har. Stardiagnose som kan koble å se om det ligger noe? Setter stor pris på all slags hjelp.  :)

Posted

Pokker så synd det. Diagnose er tingen men er ikke alltid veien til mekka. Luft/diesel filter er vel den enkleste bugsen å få gjort noe med. Trenger jo ikke å være allverden heller da, det går nok bra.

Kjøpte du privat/forhander?

Posted

Håper på det.  :) Kjøpte den privat. Han sier at bilen hadde, ikke noe problem, men jeg tror ikke på det.  :) Skal få se å ta diagnose på et verksted mandag. Kanskje de finner ut hva det kan vare.

Posted

Kan også være brudd i en av "magnetventilene" som går til EGR eller til turboen...

Hadde det samme problemet på min bil. Magnetventilen som går til EGR som var defekt. Byttet ut den og alt er i orden nå..

Og en ting til. Kan også være feil med luftmassemåleren. (ikke luftmegndemåler)

Så diagnose verktøy er best for og finne ut hva som plager din bil...

8)

Posted

Har fått tatt diagnose hos Bergs automat. De har kun fant 1 feilkode P1403 - EGR. De sier at EGR ventilen må byttes. Og kanskje innsugsmanifolden er også tett sånn at det må også byttes. Men skal få begynne med EGR ventilen. Vet noen om denne feilkoden kan komme fra noe annet?  :?

Posted

EGR ventilen styres av vakkum, ganske enkelt et spjeld som åpnes og lukkes.

Vis ventilen fylles med sot klarer ikke spjeldet og lukke, dermed får motoren bare eksos og ingen ren luft..

Jeg ville startet med å rense EGR ventilen godt, evt ta av innsuget og høytrykkspyle det vis der er mye sot der også.

Kan være mange penger spart ved å prøve dette. :)

Posted

Hei! Har tatt ut EGR og innsug og renset helt, nå ser det ut som ny.  :) Men samme problemet skjer igjen. Bjørn Vedø kan jeg spørre om å få delekoden eller bildet av den magnetventilen til EGR? Regner med samme problem som på din bil. Har du bildet av også hvor den ligger?  :(

Posted

Følg vacumslange fra EGR-ventilklokke("Ufo-dings"), da vil du finne en slik magnetventil. Går nok noen fler slanger inn/ut på den/de. Jeg regner med at det er disse Bjørn nevner :) Trekker den over 3000rpm i det heletatt?

Posted

Tror jeg har fant den legger ved et bilde. Jeg har markert med rød, den slangen fra egr går inn ditt. Da er det den som er magnetventilen? Fredrik ja bilen drar helt normalt etter 3000 omdreining. Men er skikkelig død før 3000 omdreining.vntj.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Har nå byttet både EGR ventilen og magnetventilen. Samme problemet er der enda. Det som er at etter bytting av EGR ventil og magnetventil ligger EGR feilkoden enda i systemet. Er det mulig å sjekke om EGR fungerer som den skal? Sånn at jeg kan droppe dette feilen?  :?

Posted

EGR selvtest gjøres forskjellig på de enkelte system.

La tenning være av en stund.

Slå på tenning vent noen sek, start motor noen sek, stopp motor.

I løpet av denne syklusen skal EGR kjøre til endes og tilbake.

OBS. På noen modeller kan det ta noen sekunder etter stopp før den kjører.

Posted

Stor forskjell på 210 220cdi og 211 220cdi altså. På min -04 220cdi fikk jeg feilkode som sa egr, men den gikk til 3000 rpm så kuttet den, altså nødmodus. Jeg renset ventilen godt med forgasserrens og den ble god etter

på, men på 211 er egr el-motordrevet ikke vacuum.

• 11 months later...
Posted

Har nå byttet både EGR ventilen og magnetventilen. Samme problemet er der enda. Det som er at etter bytting av EGR ventil og magnetventil ligger EGR feilkoden enda i systemet. Er det mulig å sjekke om EGR fungerer som den skal? Sånn at jeg kan droppe dette feilen?  :?

I Star kan du kjøre test på EGR ventilen.

Men har du sjekket at ikke innsuget ditt er kokset igjen?

Det er gjenganger på cdi motorene.

Posted

jeg har vert opp med alt og fjerna koks å fjærna spjel osv.. og egr til meg er blenda så den kjører aldri eksos i innsuge mer.. men uansett om den er blenda eller ikke så kutter den turbotrykket fra bunn..  men kjører jeg hardt så holden seg.. men kjører jeg feks på 1800rpm å 90 på e6 så kutter den ut alt trykk igjenn.. men han går ikke i nød slik at den kunn går til 3000rpm

• 1 year later...
  • 3 months later...
  • 10 months later...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...