Morten Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Er følgende korrekt bruksområde for Biltemas produkter: 1. Lakkrens - Color Cleaner 2. Polering - Wax Polish 3. Voks - Brilliant Wax 4. Lakkforsegler - Hard Wax Ved bruk av poleringsmaskin skal alle stegene fra 1 til 4 utføres først med påføringshette og så med poleringshette. Hvor lenge bør man polere ved påføring og etterpolering på hvert steg. Holder det med å utføre steg 1 og 2 en gang i året og steg 3 og 4, 2 til 4 ganger i året. Produktene til Meguiar's er en del dyrere en de fra Biltema, men er de mye bedre av den grunn. Noen som har erfaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Jeg har sett at produktene til Biltema har fått en del skryt, men med tanke på hvor lite polish og voks det egentlig går pr. gang bruker jeg heller Sonax siden kostnaden egentlig er svært liten uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Jeg kjenner ikke til Biltemas prdukter. Etter flere dårlige erfaringer styrer jeg unna den sjappa. Men på generelt grunnlag er det ikke nødvendig med lakkrens hvis ikke lakken er dårlig. Tar du en skikkelig lakkrens (eller begynner med en ny bil) kan du vedlikeholde med vanlig poleringsvoks og legge på hardvoks/lakkforsegling for lengre holdbarhet. Vask uten å bruke sterke kjemikalier. Vasker du i maskin bruk det beste programmet med påføring av voks. Ved håndvask bruk shampo med voks. Da tilfører du et ekstra vokslag og bilen holder seg blank og glatt lengre. Jeg pleier å polere et par ganger i året. Bruker poleringsvoks med god renseeffekt og legger på hardvoks etterpå. Bruker sjelden lakkrens og maskin før det har gått et par år. (hvis jeg har bilen så lenge) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Posted August 8, 2006 Author Share Posted August 8, 2006 Ser at Sonax har vunnet flere tester. På Clas Ohlson har de Sonax lakkrens, bilpolish og flytende hardvoks. Holder dette eller bør det legges på en kraftigere krembasert voks etter polishen men før hardvoksen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted August 8, 2006 Share Posted August 8, 2006 Autoglym er min venn. Først skikkelig vask med Turtle Supervask. Så et lag med Autoglym Super Resin Polish før jeg avslutter med Autoglym Extra Gloss Protection. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 8, 2006 Share Posted August 8, 2006 Ser at Sonax har vunnet flere tester. På Clas Ohlson har de Sonax lakkrens, bilpolish og flytende hardvoks. Holder dette eller bør det legges på en kraftigere krembasert voks etter polishen men før hardvoksen. Det holder, du trenger ikke noe annet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Posted August 11, 2006 Author Share Posted August 11, 2006 Trenger noen tips for påføring av lakkforsegler. Skal man her gni voksen så godt inn i lakken som mulig, la det tørke og bare lett polere vekk den hvite hinnen. Er det riktig at bilen blir blank når du polerer og at den ikke blir noe blankere hvis lakkforseglingen poleres ekstra godt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted August 12, 2006 Share Posted August 12, 2006 Forskjellig fra produkt til produkt, men det meste av lakkforsegler/hardvoks er en tyntflytende guffe som skal strykes lett utover, tørke over litt tid og tørkes bort igjen. For å si det enkelt: Lakkrens rengjør lakken og fjerner små riper og slør, Poleringsvoksen tar opp igjen glansen og tilfører et beskyttende vokslag. Lakkforsegling/hardvoks gir langtidsbeskyttelse til en allerede blank overflate. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted August 12, 2006 Share Posted August 12, 2006 Har mest erfaring med Autoglyms forsegler. Den strykes lett på etter voksbehandling i et tynt lag. Litt jobb å få den av så den gnikkingen kommer automatisk på det produktet. Jeg har god erfaring med å la det stå over natten så forseglingen tørker skikkelig. Bør i så fall ha garasje så ikke bilen blir utsatt for kondens/dugg mens den tørker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts