Jump to content

Riktig bruk av Biltemas produkter

Morten

Recommended Posts

Er følgende korrekt bruksområde for Biltemas produkter:

1. Lakkrens - Color Cleaner

2. Polering - Wax Polish

3. Voks - Brilliant Wax

4. Lakkforsegler - Hard Wax

Ved bruk av poleringsmaskin skal alle stegene fra 1 til 4 utføres først

med påføringshette og så med poleringshette. Hvor lenge bør man polere ved påføring og etterpolering på hvert steg.

Holder det med å utføre steg 1 og 2 en gang i året og steg 3 og 4, 2 til 4 ganger i året.

Produktene til Meguiar's er en del dyrere en de fra Biltema, men er de mye bedre av den grunn. Noen som har erfaring.

Jeg kjenner ikke til Biltemas prdukter. Etter flere dårlige erfaringer styrer jeg unna den sjappa. Men på generelt grunnlag er det ikke nødvendig med lakkrens hvis ikke lakken er dårlig. Tar du en skikkelig lakkrens (eller begynner med en ny bil) kan du vedlikeholde med vanlig poleringsvoks og legge på hardvoks/lakkforsegling for lengre holdbarhet. Vask uten å bruke sterke kjemikalier. Vasker du i maskin bruk det beste programmet med påføring av voks. Ved håndvask bruk shampo med voks. Da tilfører du et ekstra vokslag og bilen holder seg blank og glatt lengre.

Jeg pleier å polere et par ganger i året. Bruker poleringsvoks med god renseeffekt og legger på hardvoks etterpå. Bruker sjelden lakkrens og maskin før det har gått et par år. (hvis jeg har bilen så lenge) :)

Ser at Sonax har vunnet flere tester. På Clas Ohlson har de Sonax

lakkrens, bilpolish og flytende hardvoks. Holder dette eller bør det

legges på en kraftigere krembasert voks etter polishen men før hardvoksen.

Ser at Sonax har vunnet flere tester. På Clas Ohlson har de Sonax

lakkrens, bilpolish og flytende hardvoks. Holder dette eller bør det

legges på en kraftigere krembasert voks etter polishen men før hardvoksen.

Det holder, du trenger ikke noe annet.

Trenger noen tips for påføring av lakkforsegler. Skal man her gni voksen så godt inn i lakken som mulig, la det tørke og bare lett polere vekk den hvite hinnen. Er det riktig at bilen blir blank når du polerer og at den ikke blir noe blankere hvis lakkforseglingen poleres ekstra godt.

Forskjellig fra produkt til produkt, men det meste av lakkforsegler/hardvoks er en tyntflytende guffe som skal strykes lett utover, tørke over litt tid og tørkes bort igjen.

For å si det enkelt:

Lakkrens rengjør lakken og fjerner små riper og slør,

Poleringsvoksen tar opp igjen glansen og tilfører et beskyttende vokslag.

Lakkforsegling/hardvoks gir langtidsbeskyttelse til en allerede blank overflate.

Har mest erfaring med Autoglyms forsegler. Den strykes lett på etter voksbehandling i et tynt lag. Litt jobb å få den av så den gnikkingen kommer automatisk på det produktet. Jeg har god erfaring med å la det stå over natten så forseglingen tørker skikkelig. Bør i så fall ha garasje så ikke bilen blir utsatt for kondens/dugg mens den tørker.