Jump to content

Recommended Posts

Posted

Snart EU kontroll så jeg tenkte det var en god ide å skifte ut bremserør/slange bak på begge sider. Voldsomt rustbefengt så det ikke ut til å være men det var noe i overgangen rør/slange samt der hvor bremserøret ligger nærmest kanalen før det svinger mer inn mot midten av bilen.

Bøyde til nye kobber/nikkel rør som etter min mening ble like fine som de orginale, skjøtet ca på midten. Var litt bekymret for om flense settet til 299.- fra BT ville klare de orginale stålrørene men det gikk over all forventning.

Hva gjelder de de "litt" rustbefengte orginale stålrørene som ble skiftet ut så kan jeg bare si at det var på høy tid. De knakk i 2 etter 1 bøyning hvor rusten var, faen altså, skummelt, skal gå ekstra nøye over bremserørene framme.

Koblet så til en trykktank med Dot 4 pluss på bremseresovaret, 11 mm nøkkel på høyre luftenippel bak og var klar til å flushe. Neida luftenippel var jo ikke til å rikke, prøvde litt til. Joda den knakk jo selvfølgelig.  Av med caliper og i skrustikken. Varme, torx neida den satt. Forsøket med å bore den ut skar seg også, akkurat det syns jeg er flaut men men. Var bare å gjenge opp og sette inn en kort bolt, tilbake med caliper på hjulet. Er nok mange som fikk kaffen i vrangstrupen nå men det er på bakhjulet og bestilling på 2 nye calipere er lagt inn.

Posted

Jeg har i det siste gitt opp så godt som med en gang se sitter fast. Tar heller å fjerner de fra bilen og varmer bolten godt opp med gassflamme, da løsner de så godt som alltid. Varmer opp og pøser på med olje, varmer mer. mye flammer men det gir seg fort.

Posted

Greit å vite. Har også knekt luftenipler før. Bør vel ha noen av dem på lager egentlig.

Tobbe: Satt du på plass en kaliper fullt av luft?

Posted

Har ikke så mange andre alternativer, fylte opp fra skjøt/slange/caliper med ei sprøyte, thightet så bolten. Litt luft er det nok i den bakre kretsen. 

Regner med å ha nye calipere på mandag. Skifter på begge sider i samme slengen.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...