Guest Kaare eriksen Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Har hatt dårlig trekkraft på en E 220 94 modell, men kun når varm motor og bare av og til. Bytta lambda ifjor uten bedring. I dag har jeg kopla ut denne og da ser det ut til at problemet er borte. Er jeg på rett spor? Noen meninger om dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Ikke nødvendigvis. Er usikker på hva innsprøytningssystemet ditt gjør ved utkobling av lambda, men jeg vil tro det går i et nødprogram. Lambdasonden din skal gi 450mV ved en lambdaverdi på 1. Mål hvilke verdier den gir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Min erfaring med defekt eller fra koblet lamda på E280 er kun høyere bensinforbruk. Har ikke merket noe dårligere trekkevne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Sånn i praksis så kan vel feil på lambda gi melding om feit blanding selv om den alerede er mager og ECU magrer ut enda mer og dette resulterer i dårlig trekkraft....?? Jeg bare tipper nå... Trenger heller ikke være lambda, men feil videre i systemet, eller ledningsnett som gir feil signaler til ECU, avlesing av feilkoder vil nok svare på mye av dette...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kaare eriksen Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Dette er feikoden som kom opp både før og etter siste bytte av lambda. [glow=red,2,300]029 o2 sensor heater upstream of CAT G3/2 Heater current too small[/glow] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Hvis du er 100% sikker på at signalene fra Lambda er korrekte så må du sjekke ledningsnett til og fra Lambda, se at det ikke er noe jordfeil som kan forårsake denne feilkoden, sjekk nøye alle gjennomføringer og se at ikke noen ledninger ligger til gods.... For å sjekke om det er feil på lambda kan du ta å måle avgassene og lese av verdiene på lambda samtidig, det burde være en smal sak. Det vil da gi deg verdifull informasjon om hva som foregår og hva som skjer med A/F din når du kobler ut lambda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kaare eriksen Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Har målt lambda og den ser ok ut. Gikk også igjennom Eu kontroll selv om lambdaen ble anbefalt skiftet av verkstedet som godkjente bilen. Kanskje greit å kople til et multimeter som legges inn i bilen for å følge med over tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Hvor målte du lambda? på selve sensoren, ledningen i gulvet eller tilkoblingen til ECU..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kaare eriksen Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 målte på koblingen ved batteriet. Burde vel testet på ECU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kaare eriksen Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Tok og koblet til et multimeter på lambda og tok en runde. Helt riktige verdier til motor blir driftsvarm, 450 - 460millivolt. deretter en lang og tung bakke. Verdiene stiger til de ligger mellom 800 - 1100 millivolt, også på tomgang. Det ser ut til at temperaturen stiger opp mot 100 C når dette intreffer, men høy temp kommer og går på flatmark også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kåre Posted August 9, 2006 Share Posted August 9, 2006 Tenker meg at signalet fra lambda blir borte på vei til motorstyring. Hvor går ledningsnettet, ser det går inn i torpedo men snur det og blir med tjukk pølse tilbake til hjernen? Finnes det tegninger av hvor på motorstyring signalet fra lambda kommer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Det finnes tegninger som viser hvilken ledning der er som går inn i ECU (hjernen) slik at du kan måle direkte på tilkoblingen til hjernen, jeg har ikke til din bil, men du kan få slike ting på BOS, det har vi fått til våre biler, de står på tysk da så ordboken må ikke være langt unna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kaare eriksen Posted August 11, 2006 Share Posted August 11, 2006 Da har jeg fått tegninger. På Dansk tilogmed. Satser på å ta det i helga. ER det en kort skrutrekker som gjelder for å få av kablene på hjernen? Trangt inni der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts