amorino Posted April 10, 2014 Posted April 10, 2014 Så har altså min e-klasse blitt diagnostisert med behov for converterbytte på girkassen. Bilen gikk strøkent til jeg måtte ha henger på for å hente en sofa... da lugget det fælt, og siden har det vært litt til og fra (smått), særlig når den er kald. Bilen er gått 225.000 km. Fikk pris på ca. 10.000,- for delen og 10.000,- for jobben. Og 20.000,- er mye penger, synes jeg... Ser Bergs er noe rimeligere, men det er 50 mil unna. Verdt kjøreturen? Ellers lurer jeg jo på om det finnes reservedeler fra kollisjonsskadde biler? Bare converter - eller må i så fall hele kassen byttes? Noen som har gjort det ene eller det andre?
Beckern Posted April 10, 2014 Posted April 10, 2014 Så har altså min e-klasse blitt diagnostisert med behov for converterbytte på girkassen. Bilen gikk strøkent til jeg måtte ha henger på for å hente en sofa... da lugget det fælt, og siden har det vært litt til og fra (smått), særlig når den er kald. Bilen er gått 225.000 km. Fikk pris på ca. 10.000,- for delen og 10.000,- for jobben. Og 20.000,- er mye penger, synes jeg... Ser Bergs er noe rimeligere, men det er 50 mil unna. Verdt kjøreturen? Ellers lurer jeg jo på om det finnes reservedeler fra kollisjonsskadde biler? Bare converter - eller må i så fall hele kassen byttes? Noen som har gjort det ene eller det andre? Hva på diagnosen er det som sier at det er på tide med converterbytte? Jeg spør siden du sier det luggger når det er kaldt. Det gjør min også, litt, men mange har jo hatt suksess med bare bytte av konektor plate og lock up ventil med slike symptomer.
Eirik Tømmerås Posted April 10, 2014 Posted April 10, 2014 Interessant.... Jeg får opp i star diagnosen "wrong gear ratio" og så noe om å bytte converteren. Men kan det være den ventilen og/eller den el-platen?
Beckern Posted April 10, 2014 Posted April 10, 2014 Interessant.... Jeg får opp i star diagnosen "wrong gear ratio" og så noe om å bytte converteren. Men kan det være den ventilen og/eller den el-platen? Kan ikke si det er symptomer jeg har hørt om før ifm disse feilene. Låsing av kasse, jaging på kald motor med mer er typiske symptomer.
Eirik Tømmerås Posted April 10, 2014 Posted April 10, 2014 Nei, jeg har ingenting unormalt med bilen, bare star som sier det der og det gjør forresten en sånn obd2 bluetooth diagnose og. Jeg kan tenke meg at det er lock-up koblingen som er sliten.......
amorino Posted April 11, 2014 Author Posted April 11, 2014 Hos meg er bilen prøvekjørt av verkstedmester på Nils Wathne, Haugesund, ved siste service. Jeg selv opplever at bilen napper litt når den er kald, den girer raskt opp på høyt gir og litt harde giroverganger når den er kald... med napping, så mener jeg at om jeg ligger på lavt turtall i lav hastighet (i ett gir, ikke veksler mellom gir) så er det litt lugging - dette er det ikke i høyere hastigheter eller når bilen er varm. I følge verkstedet så var det ingen feilkode ved avlesning av diagnose... Kan noen forklare meg hva lock-up er? Hvordan det kan byttets og hva det sånn ca koster? Greit kanskje å prøve slikt før man tar et converterbytte... Og hva med el-plate/ventil? Hva er det og hvordan skiftes det?
Beckern Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Hos meg er bilen prøvekjørt av verkstedmester på Nils Wathne, Haugesund, ved siste service. Jeg selv opplever at bilen napper litt når den er kald, den girer raskt opp på høyt gir og litt harde giroverganger når den er kald... med napping, så mener jeg at om jeg ligger på lavt turtall i lav hastighet (i ett gir, ikke veksler mellom gir) så er det litt lugging - dette er det ikke i høyere hastigheter eller når bilen er varm. I følge verkstedet så var det ingen feilkode ved avlesning av diagnose... Kan noen forklare meg hva lock-up er? Hvordan det kan byttets og hva det sånn ca koster? Greit kanskje å prøve slikt før man tar et converterbytte... Og hva med el-plate/ventil? Hva er det og hvordan skiftes det? Ligger en annen fersk tråd her med link til en utmerket video serie. T. øyeblikk.... Edit: Fant ikke tråden med begrensede søkemuligheter men fant videoserien og den er vel verd en gjennomgang uansett. https://www.youtube.com/watch?v=bdt4g5jqo4E Der byttes det ikke ventil men Lock up ventil er en av de han plukker ut av plast "brettet". Slik jeg er blitt forklart Lock up sørger for at du får en 1:1 kobling mellom motor og gear. Kraften blir mekanisk overført og ikke via converter-funksjonen som er en hydraulsik overføring som alltid "slurer". Det finnes sikkert bedre forklaringer men det er ikke helt på jordet. Sliten ventil gjør at den går inn og ut av lock up, eller forsøker dette. Resultatet er jaging, som om man pumpegasset mykt av og på hvert annet sekund. Oppstår typisk med kald kasse i lavere område. 1300-1700 rpm. Dvs det er min opplevelse av hva jeg tror er sliten lockup.
Sven Håkon Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Hvis du har mulighet til å demontere converter og vente noen dager, så kan det jo kanskje være aktuelt å sende den til overhaling? Jeg fikk min overhalt hos Ganzeboom i Nederland for 20.000km siden, og har ikke hatt noen problemer i etterkant. Prisen var under 3000kr mener jeg å huske.
amorino Posted April 11, 2014 Author Posted April 11, 2014 Forklar meg gjerne hvordan det er med å sende converter til Nederland? Og er det vanskelig å plukke av denne selv?
Eirik Tømmerås Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Converteren står der koblingen står på manuellgirede biler. Altså må motor ut eller girkasse ned for å komme til for å få den ut
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now