Jump to content

Recommended Posts

Posted

Her om dagen så jeg en sak som nesten tok pusten fra meg. En dame kom ut fra vaskehallen

på den lokale bensinstasjonen i sin nesten nye BMW, svart av farge. Så gikk hun bort og hentet

en god neve med tørkepapir ved pumpene og begynte å tørke bilen med dette. Grundig var hun

også for hun tørket de tørre partiene flere ganger. For sikkerhets skyld begynte hun nederst på

dørene før hun tok resten og jeg kunne ikke se at hun byttet papir. Skulle gjerne sett den lakken

etter et år med slik behandling :lol: :lol:.

Noen verre?

Posted

Man har de som vasker bilen med rutevask kostene på bensinstasjonene. De som står ved pumpene. Sett det et par ganger :shock:

Eller de som har en måse bæsj på panser, tak osv, spytter på et papir å begynner å gnikke det bort. Blir en fin flekk etterpå da :?

Posted

Kosten på selvvask bensinstasjonene må være det verste.

Sett flere som bruker den kosten på hele bilen. Tak - panser - dører - dekk osv...

Mye verre enn å tørke bilen med papir etter børstevask.

Posted

Har sett noen som har brukt industri vaskemiddel på bilen!

og det førte til bortvasket og matt lakk etterpå =), samtidi som dem brukte ¨stimheks¨.

Men dette var ett engangstilfelle :D

han lærte nok av den tabben!

Posted

Har sett noen som har brukt industri vaskemiddel på bilen!

og det førte til bortvasket og matt lakk etterpå =), samtidi som dem brukte ¨stimheks¨.

Men dette var ett engangstilfelle :D

han lærte nok av den tabben!

Snakket med Norsk Prol, de hadde et vaskemiddel som ble tynnet ut 1:100 før det ble levert til vaskehaller som igjen tynnet det ut 1:200 mener jeg han sa..  Lurer på hvordan den ville vært mot lakken ufortynnet...  :-D

Posted

hadde sikkert vært gode greier for motor rens værtfall !! :D

Er det skadelig for lakken utenfor motorrom er det nok skadelig for lakken inni motorrom også. Både på motor såvel som innerskjermer og alt annet av metal.

Posted

hadde sikkert vært gode greier for motor rens værtfall !! :D

Er det skadelig for lakken utenfor motorrom er det nok skadelig for lakken inni motorrom også. Både på motor såvel som innerskjermer og alt annet av metal.

Joda =)

Var mest ment som ironi :D

Posted

Heldigvis kan mye rettes opp igjen. :)

Jeg anbefaler de som ikke kan skånsom vask, å bruke vaskeautomat med børster. Riper fra børsteautomater er lette å fjerne permanent. Uvettig håndvask er i praksis våtsliping, og kan gi uopprettelig skade. ;)

Posted

Bra sagt, jeg har alltid vasket mine biler i automat med børster, og tatt én skikkelig behandling med rens og polish hvert år, lakken på A8'en min var som glass etter 240 kkm.

Posted

Jeg kjørte bilen min i en vaskemaskin for et par år siden da en kar kom forbi, ristet på hodet og sa: Kjører du den fine bilen i maskin?

Så gikk han bort til sin egen nesten nye sorte Mazda på selvvasken. La på forvask, gnudde det godt inn med vaskebørsta uten vann og spylte av. Lurer på hvem av oss som hadde penest bil etterpå.

Posted

Jeg kjørte bilen min i en vaskemaskin for et par år siden da en kar kom forbi, ristet på hodet og sa: Kjører du den fine bilen i maskin?

Så gikk han bort til sin egen nesten nye sorte Mazda på selvvasken. La på forvask, gnudde det godt inn med vaskebørsta uten vann og spylte av. Lurer på hvem av oss som hadde penest bil etterpå.

He he. Ja, dette med bilvask...liten tvil om at det er mange "eksperter " der ute.  :D

Posted

Man har de som vasker bilen med rutevask kostene på bensinstasjonene. De som står ved pumpene. Sett det et par ganger :shock:

Mange av dem ja, selv sett det flere ganger...

Det har jeg sett også. Det er bare helt utrolig!

For ikke så lenge siden sto jeg å så på en som vasket bilen sin når jeg fylte på tanken. Han skrubbet felgene skikkelig, dem var jo styggest, også fortsatte han på lakken litt her og litt der i tilfeldig rekkefølge etterpå med den samme kosten  :shock:

Posted

Jeg har i grunnen sluttet helt å vaske bilene for hånd :shock:.

Bruker kun vaskeautomat 2-3 ganger i uken. Har bilene inne hos Autoshine Bilpleie i Stavanger på full boning/rens/polering hver vår og hver sen-høst. Bilpleiefirmaet bruker visst en behandling som tåler litt ekstra siden jeg kun vasker i automat.

Posted

Jeg har i grunnen sluttet helt å vaske bilene for hånd :shock:.

Bruker kun vaskeautomat 2-3 ganger i uken. Har bilene inne hos Autoshine Bilpleie i Stavanger på full boning/rens/polering hver vår og hver sen-høst. Bilpleiefirmaet bruker visst en behandling som tåler litt ekstra siden jeg kun vasker i automat.

2-3 ganger i uken? Du har tilgang på automat gratis på jobb da eller?  Hørtes ellers, veldig dyrt ut  :D

Posted

2-3 ganger i uken? Du har tilgang på automat gratis på jobb da eller?  Hørtes ellers, veldig dyrt ut  :D

Er litt sjeldnere når været holder seg litt stabilt. Men liker at bilene er rene. Ikke alltid like lett når både jeg og kona kjører ca 1 time hver tur/retur arbeid hver dag :?

Guest alexanderst
Posted

Bra sagt, jeg har alltid vasket mine biler i automat med børster, og tatt én skikkelig behandling med rens og polish hvert år, lakken på A8'en min var som glass etter 240 kkm.

Håper du slutter med det PÅ CLen og MLen din. Når du får de tilbake fra detailing holder det nok med skumlegging og avspyling :)

Posted

Hehe, det orker jeg ikke :) Har alt for mye på gang til at det er aktuellt å bruke tid på noe annet enn et børsteprogram når jeg kjører forbi. Og børsteløse program holder jeg meg langt unna.

Som sagt, jeg har kostet på alle bilene mine minst én skikkelig behandling pr. år og resultatet taler for seg, etter 8 år med samme bruk som beskrevet over, på feks. A8'en min, var lakken som ny.

Jeg kjører det laveste børsteprogrammet m/ underspyling om vinteren og u/ underspyling om sommeren.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...