Guest Jan-E Posted August 5, 2006 Share Posted August 5, 2006 Jeg ble den (u)lykkelige eier av en -90, 230TE på Torsdag etter 20 år med bakhjulsdrevne Forder (Granada og Scorpio). Lykken skulle ikke vare lenge for i går brakk høyre drivaksel tvert av under yttre mansjett i det jeg ga brått gass i revers. Skal si at min overbevisning over av at MB lager kvalitets-drivlinje fikk seg en knekk, og atpåtil når jeg leser her på forumet at dette er et kjent problem. Bilen fremstår som pent kjørt og velholdt: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8040766 Det gikk altså ikke lange tiden før jeg fikk bekreftet MB's høye delepriser! Nå har jeg sendt forespørsel til 10-12 hugggerier og håper på at det ordner seg på rimeligste måte, men ser at det kan bli vanskelig siden bilen er utstyrt med ASD. Så inntil videre blir det å fotsette å kjøre Scorpio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 5, 2006 Share Posted August 5, 2006 Jeg ble den (u)lykkelige eier av en -90, 230TE på Torsdag etter 20 år med bakhjulsdrevne Forder (Granada og Scorpio). Lykken skulle ikke vare lenge for i går brakk høyre drivaksel tvert av under yttre mansjett i det jeg ga brått gass i revers. Kjedelige greier. Det ser ut til at dette rammer ganske villkårlig. Heldigvis er det relativt grei skruing å bytte, og brukte aksler pleier gå for 500-1500,- . Dette er rett og slett uflaks. Bare å bytte delen, og kjøre videre. Kan kanskje være greit å ta en sjekk for hvordan det står til på andre sida. Det er maaaaaangt 124 levert med ASD, så det bør ikke by på noe stort problem å få tak i rett aksling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan-E Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Hvordan er aksling med drivknuter konstruert? Er alt i ett stykke? Må man av med muttera som holder navet? Hvilken type og dimensjon verktøy trenger jeg for å skifte akslingen? (Har ikke bilen hjemme) Når jeg ser her på forumet at det er rust som er årsaken (det var fullt av rust under mansjetten på min), så får det meg til å tenke på at - 65mod. 190C'n til min onkel hadde delt bakaksel, og dermed drivaksel/knuter, og da er det jo helt utrolig at MB, som må være en av de som har lengst erfaring med drivakslinger ikke laget bedre i -90! Er det for lite fett som er årsaken? På Ford er det ingen sjans for at det kan ruste, selvfølgelig så lenge mansjettene er hele, men det gjelder jo alle bilmerker. Er det andre ting med bilen som jeg bør være obs på? Har lest endel om topp og toppakning...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Hvordan er aksling med drivknuter konstruert? Er alt i ett stykke? Må man av med muttera som holder navet? Hvilken type og dimensjon verktøy trenger jeg for å skifte akslingen? (Har ikke bilen hjemme) Når jeg ser her på forumet at det er rust som er årsaken (det var fullt av rust under mansjetten på min), så får det meg til å tenke på at - 65mod. 190C'n til min onkel hadde delt bakaksel, og dermed drivaksel/knuter, og da er det jo helt utrolig at MB, som må være en av de som har lengst erfaring med drivakslinger ikke laget bedre i -90! Er det for lite fett som er årsaken? På Ford er det ingen sjans for at det kan ruste, selvfølgelig så lenge mansjettene er hele, men det gjelder jo alle bilmerker. Er det andre ting med bilen som jeg bør være obs på? Har lest endel om topp og toppakning...... Med tanke på hvor få dette skjer med i forhold til hvor mange biler som ruller, så er det ikke akkurat noe stort problem. årsaken er nok at det går hull på en mansjett, så det kommer fukt inn. Akslingen løsnes ved at du skrur av den feite mutteren midt i navet på utsiden, og en del bolter inn mot diffen. Husker ikke hvor mye. Jeg har ikke hatt av indre del på min, kun ytre da jeg byttet hjullagrene. Jeg mener andre har sagt at det er umbraco innerst. Det kan muligens være greit å gå til anskaffelse av et sett med "umbracopiper" (vet ikke hva de heter, men sånne man kan sette på skralla i ene enden, og ha umbraco i andre enden) EDIT : På din 90 230TE er normalt ikke topp / toppakning noe å bekymre seg for. På tidligere modeller av 230 (fram til 88/89) var registeret og kammen svakheter, og på nyere 280/320 / 300-24 er toppakningen en svakhet. Svakhet er nok å ta litt i, for dette var normalt ting som bør byttes rundt 200-250.000 km. Da har mange andre biler for lengst gått i grava. Få byttet den akslingen din, så er det bare å tute og kjøre. Neppe noe særlig å bekymre seg for ved bilen din. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Er det for lite fett som er årsaken? På Ford er det ingen sjans for at det kan ruste, selvfølgelig så lenge mansjettene er hele, men det gjelder jo alle bilmerker. Du sier vel løsningen selv her, så lenge mansjettene er hele..... i løpet av de 260`Km når ble feks mansjetten sjekket og feks vannet tømt ut..?? Det er vel alene hovedårsaken til brudd og ikke minst rust..... En 90 modell Ford som er gått 260`km + er vel i gaven for lenge siden så det er vel dårlig sammenligning forøvrig..... Men fra spøk til alvor, har du hørt med Hauk motors, Auto trio, Star bildeler, Mekonomen etc.... Det nesten alle som har MB eldre enn 5 år vet er at ingen deler kjøpes på BOS uten at en driter penger eller trenger delen i går...... Flere av disse butikkene har klubben rabattavtale med og da tjener du inn medlemskapet kjapt og greit.... Og til slutt, det er vel verre å finne en aksling uten ASD, enn med.... lykke til.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Det nesten alle som har MB eldre enn 5 år vet er at ingen deler kjøpes på BOS uten at en driter penger eller trenger delen i går...... Vil bare få nevne at en del smånips, type pærer til interiøret, diverse clips og sånt er veldig greit å kjøpe på BOS. Jeg har gangavstand til dem på jobben. Hender ofte jeg stikker bortom der og henter sånt småtteri. Det de ikke har på lager, skaffer de til dagen etter. Litt større og dyrer ting derimot.. Drivaksler er nok et god eksempel på hva man ikke kjøper på bos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan-E Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Er det for lite fett som er årsaken? På Ford er det ingen sjans for at det kan ruste, selvfølgelig så lenge mansjettene er hele, men det gjelder jo alle bilmerker. Du sier vel løsningen selv her, så lenge mansjettene er hele..... i løpet av de 260`Km når ble feks mansjetten sjekket og feks vannet tømt ut..?? Det er vel alene hovedårsaken til brudd og ikke minst rust..... En 90 modell Ford som er gått 260`km + er vel i gaven for lenge siden så det er vel dårlig sammenligning forøvrig..... Men fra spøk til alvor, har du hørt med Hauk motors, Auto trio, Star bildeler, Mekonomen etc.... Det nesten alle som har MB eldre enn 5 år vet er at ingen deler kjøpes på BOS uten at en driter penger eller trenger delen i går...... Flere av disse butikkene har klubben rabattavtale med og da tjener du inn medlemskapet kjapt og greit.... Og til slutt, det er vel verre å finne en aksling uten ASD, enn med.... lykke til.. Hadde bilen en dag før den røk så nårtid det er sjekket vet jeg ikke, men mansjettene var i god stand, det samme gjelder klemmene som holder de fast. 2.8i Forden har rullet vel 350000 siden -85 på samme motor og drivverk Mekonomen skal ha 4700,- , men ser ikke ut til at de har til ASD. Har sendt forespørsel til de andre du nevner + til mange flere, så jeg håper på svar i morgen. Når det gjelder med og uten ASD så var jeg borti et innlegg her hvor det var en som slet med å finne aksling til ASD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 230cedavid Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 ford suuuuger! pungtum..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan-E Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 ford suuuuger! pungtum..... Ihvertfall min, for jeg har ikke turbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan-E Posted August 8, 2006 Share Posted August 8, 2006 Dette var alt annet enn lett, men det ordnet seg etterhvert. Venter nå på aksling fra Jern og Metallomsetning til 600,- + mva. Ringte Star Bildeler og opplyste om at det var til en bil med ASD, fikk til svar at jeg måtte demontere akslingen og måle lengden for det var to forskjellige lengder på de. Skjønner ikke det for det er vel en lengde til ASD (kort), og en lengde uten ASD (lang). Forøvrig hadde de ikke kort aksling. Hos Hauk skulle han undersøke saken og ringe tilbake! Har ikke hørt et ord siden..... Felles for begge er at de vet hva de skal ha for delene, 1700,- + mva hos Hauk og 1800,- +mva hos Star! Har sendt 38 e-poster til huggerier og fått 14 negative og 2 positive svar..... Nå gleder jeg meg bare til å få kjørt litt Mærsje :D/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted August 8, 2006 Share Posted August 8, 2006 Jeg byttet på min gamle 200D. Det jeg fant ut var att ASD axlene var kortere enn de uten asd. Alltså to forskjellige lengder. Det er forskjell på sex eller 4 sylindrede motorer. Sex'erne har kraftigere innfestning mot diffen, alltså større dim. Det er og forskjell på årsmodellene før og etter 90 tror jeg det var! Fettkoppen som holder fette på plass i knuten er forskjelling og passer ikke om hverandre. Men de kan flyttes fra den gamle du har hvis du får tak i en nyere og omvendt... Kjøpte mine fra Båstad, til en hyggelig pris. Tror jeg ga 2500 for 2 axler og frakt. M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Jeg mener også at det kun er 2 forskjellige størrelser på drivaksler til 124 med asd. Den ene er til de små motorene og andre er til de store.. Har sjekket dette i EPC en gang i tida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan-E. Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 Monterte akslingen på Mandag. Måtte bytte over fettkoppen på indre drivknute da den var for stor, den jeg fikk var fra en -91, mens jeg har en -90...... Jeg ble litt småengstelig da jeg ikke fikk akslingen på plass, men tenkte da på at det var en som skrev noe om den koppen her. Skruene på indre drivknute er IKKE umbrako, men XZN. Lengden på akslingen til ASD er 64 cm og uten ASD er 67 cm, og indre drivknute er større på biler med 6'er. OG til slutt: Akslingen som røk var tidligere SVEIST......... At det går an, du skal være rimelig godt sertifisert av Veritas for å få noe sånt til å holde! 3/4 av bruddet har vært en stund for det var banket speilblankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 OG til slutt: Akslingen som røk var tidligere SVEIST......... At det går an, du skal være rimelig godt sertifisert av Veritas for å få noe sånt til å holde! 3/4 av bruddet har vært en stund for det var banket speilblankt. at det går an?? Foreslår at du sender regning for ny aksling, leiebil, bussbiletter osv til forrige eier. Dette er helt klart en svakhet han (eller eier før der igjen) må ha visst om og unnlatt å opplyse om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan-E. Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 OG til slutt: Akslingen som røk var tidligere SVEIST......... At det går an, du skal være rimelig godt sertifisert av Veritas for å få noe sånt til å holde! 3/4 av bruddet har vært en stund for det var banket speilblankt. at det går an?? Foreslår at du sender regning for ny aksling, leiebil, bussbiletter osv til forrige eier. Dette er helt klart en svakhet han (eller eier før der igjen) må ha visst om og unnlatt å opplyse om. Så var det å bevise hvilken av eierne som har gjort dette kunststykket?? Sist eier har hatt bilen i to år, og ikke vet jeg om en en sånn sveis kan holde i to år, kanskje med meget pen kjøring, men bare det at den umulig kunne være helt rett gjør jo at den ville ryke etter hvert. Uansett så slapp jeg jo billig fra det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.