Eirik Tømmerås Posted April 8, 2014 Posted April 8, 2014 Jeg har nå fått knirking bak på min S211 med airmatic. Er dette den berømte knirkeforingen, og hvilken foring er dette? Hadde det samme på min gamle S124, men det ble aldri gjort noe med før bilen plutselig var kondemnert
FrodeS Posted April 8, 2014 Posted April 8, 2014 Jeg har nå fått knirking bak på min S211 med airmatic. Er dette den berømte knirkeforingen, og hvilken foring er dette? Hadde det samme på min gamle S124, men det ble aldri gjort noe med før bilen plutselig var kondemnert Enkleste måten å feilsøke er å begynne med å spraye på 5-56 eller liknende, men da kun på én foring av gangen. Når lyden forsvinner, har du truffet riktig.
Gujoni Posted April 8, 2014 Posted April 8, 2014 "Knirkeforingen" er den foringen som sitter nederst på spindelen, mellom denne og bærebruen. Den bærer vekten av bilen via bærearm og fjær/luftbelg. Etter hva jeg har skjønt er det et slags kuleledd med begrenset bevegelighet. De andre foringene og stagene er der bare for å støtte opp og stabilisere.
Eirik Tømmerås Posted April 8, 2014 Author Posted April 8, 2014 "Knirkeforingen" er den foringen som sitter nederst på spindelen, mellom denne og bærebruen. Den bærer vekten av bilen via bærearm og fjær/luftbelg. Etter hva jeg har skjønt er det et slags kuleledd med begrenset bevegelighet. De andre foringene og stagene er der bare for å støtte opp og stabilisere. Så "knirkeforingen" er ikke en foring hvor gummien løsner i vulkaniseringen mot stål, men et kuleledd som blir tørt for smøring?
Bengt E Jacobsen Posted April 8, 2014 Posted April 8, 2014 En kamerat av meg fikk også knirking og slakke i denne foringen. Men på stasjonsvognene så er bærebrua i aluminium og å presse ut og inn en ny foring var ikke noe som Sigurd Pedersen (MB forhandler på Sortland) anbefalte. De mente at foringen ville bli løs etter en sund. De byttet hele bærebrua med foringen i. Foringen heter 2043520027 og er å få kjøpt løs for under 200 kr. Jeg husker ikke hva verktøyet som man presser foringen ut/inn hadde for delenr, men jeg mener Frodes la ut en link til det tidligere. Her er en tidligere link om emnet. http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=60468.msg348685#msg348685
Eirik Tømmerås Posted April 8, 2014 Author Posted April 8, 2014 En kamerat av meg fikk også knirking og slakke i denne foringen. Men på stasjonsvognene så er bærebrua i aluminium og å presse ut og inn en ny foring var ikke noe som Sigurd Pedersen (MB forhandler på Sortland) anbefalte. De mente at foringen ville bli løs etter en sund. De byttet hele bærebrua med foringen i. Foringen heter 2043520027 og er å få kjøpt løs for under 200 kr. Jeg husker ikke hva verktøyet som man presser foringen ut/inn hadde for delenr, men jeg mener Frodes la ut en link til det tidligere. Her er en tidligere link om emnet. http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=60468.msg348685#msg348685 Bilen min er akkurat kommet ut fra 4-hjulskontroll hos Sigurd Pedersen. Det ble da byttet det som var utslitt, nemlig ei foring i forstillingen for å få justert camber. Er ca 3-4 uker siden.
Bengt E Jacobsen Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 Ja da kan det jo ikke være slakke i knirkeforingen. Vil tro de hadde funnet slakken ved en kontroll og justering.
Gujoni Posted April 10, 2014 Posted April 10, 2014 Det er ikke slakk som gir lyden, men rett og slett at det ikke er nok smøring. Hadde dette problemet på 203`en til kona og brukte masse WD40 uten at det hjalp. Ble først borte etter skifte av foring. Slakk i disse vil komme etter hvert hvis man kjører lenge med lyden, vil jeg tro.
Ståle Mathisen Posted April 11, 2014 Posted April 11, 2014 Den ytterste hylseforinga på bærearmen er det som kalles knirkeforinga. Mest sannsynlig den som er gåen.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now