Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har prøvd å finne bilde, men klarte ikke - så skal beskrive best mulig:

På en 220 cdi (2003) tar man av venstre motordeksel (sett forfra), helt i front og øverst mot luftfilterboksen er det da en sort rund dings med plastlokk rundt med en slange (inn/ut?)... her har jeg litt oljesøl, slangen er fuktig og grumsete utenpå. Hva er dette?

Oljeskift samme motor:

Er det greit å bare stappe oljesugeren ned i peilerøret? Det er det som er lengst bak i motoren, med rød topp? Ingen peilepinne, forøvrig...

Har hatt en haug med Mercedeser, men aldri diesel, så beklager uvitenheten...

:-)

Posted

Har prøvd å finne bilde, men klarte ikke - så skal beskrive best mulig:

På en 220 cdi (2003) tar man av venstre motordeksel (sett forfra), helt i front og øverst mot luftfilterboksen er det da en sort rund dings med plastlokk rundt med en slange (inn/ut?)... her har jeg litt oljesøl, slangen er fuktig og grumsete utenpå. Hva er dette?

Oljeskift samme motor:

Er det greit å bare stappe oljesugeren ned i peilerøret? Det er det som er lengst bak i motoren, med rød topp? Ingen peilepinne, forøvrig...

Har hatt en haug med Mercedeser, men aldri diesel, så beklager uvitenheten...

:-)

Hvis du er usikker på hvor peilepinna til olja er så bør du i hvert fall ta 1 bildet av motorrommet så kan du se  hva folk prøver å beskrive for deg, evnt du kan sette en rød ring rundt hva du tror er hva så kan man lettere hjelpe deg.  Hvis 203 er som 210 og andre MB så har du ikke noen "slange" eller peilepinne til automatkassa. Den skal være forseglet og du må knekke en liten plastpinn som låser lokket for å komme til.

Posted

Det er ikke peilepinne på W 211, så det får du ikke gjort. Du må nok under bilen og skru ut "pluggen".

Med filterbytte går det da på 6,5 liter olje.

Forøvrig så er det vel ikke så lurt å gjøre som du beskriver på noen motorer Blir vel ikke kvitt all "dritten" på den måten.

Den røde "korken" er som Fredrik sier til automatkassa

Posted

De rare greiene med lokk og slange er veivhusventilasjonen. Det er ikke uvanlig at det svetter en del olje der. På større motorer er det en unit som kan skrus løs. På OM646 tror jeg den er integrert i toppdeksel. Altså litt jobb å gi det en service. Rør og ledninger til dyser må bla av for å få opp deksel.

En av de viktigste grunnene til at peilepinne ble gjeninnført på face lift er nok at man kan suge ut olje derfra.

Oljeskift på W211 facslift er så lett at det ER gøy. Det er 15min jobb og 15 min venting. Da bytter man kupe og luft -filter i ventetiden og en komplett miniservice  er gjort på halvtimen. Legg til 5 min for dieselfilter så er det også gjort.

Du finner knapt et verksted som ikke suger olja ut og rester blir det alltid uansett metode. Skal man ha det rent må man nok kjøre på 6 liter med rensende olje først, tappe denne etter 10 min og så ha på ny olje.

Posted

Peilepinnerøret finner du på motorens høyre side med en rød propp, under høyre motordeksel (det er ikke peilepinne på disse, men røret er der) Bare sug ut der, det gjør jeg hver gang jeg skifter olje :)

Posted

Peilepinnerøret finner du på motorens høyre side med en rød propp, under høyre motordeksel (det er ikke peilepinne på disse, men røret er der) Bare sug ut der, det gjør jeg hver gang jeg skifter olje :)

Se det ja. Syntes det var rart at det ikke skulle være mulighet får å suge opp.

Da er det jo en lek på pre face-lift også :)

Posted

På min pre-facelift bruker jeg en trykkluftdreven oljesuger fra biltema er veldig godt fornøyd med denne, oljeservice er gjort på 10 min inkl filterskift.  8)

Posted

Vel så mye "styr" og finne fram oljesugern, som det er å jekke opp 15cm, rekke armen under bilen, skru ut pluggen med noe å samle olja i under, for deretter å senke ned bilen igjen og la det renne :) Foretrekker sistnevnte!

Hver høst sto min far og jeg og pumpet ut 24 liter olje på hver motor i båten gjennom peilepinnen, det er så deilig å kunne ta ut bunnpluggen og la ting gå sin gang! :lol: Føler også at man får ut mest ved å ta ut pluggen.

Posted

Det er jo det jeg vil frem til.

Vi vet Kenneth skal betale ca 23000 for jobben pluss ca 1000 for opphold og mat og ca 5000 i reiseutgifter pluss kanskje 2000 i tapt arbeidsinntekt.

Altså mellom 28-31 tusen.

Mens veldig mange kan få skiftet i Norge for ca 31000kr begge med dårlig moral.

:-D

Posted

Hva prater du om nå OlaNormann ?

Dårlig moral? Hva for noe pisspreik er det du lirer ut av deg?

23000,- for et oljeskift høres ut som en svært dårlig deal.

Posted

Oljeskift er tatt - sugde opp olje fra peilerøret (med rød propp), byttet filter og fylte på Castrol Magnatec (bytter vår/høst, så trenger ikke longlife-olje - og Magnatec'en var i følge BOS godkjent). Alt tok en halvtimes tid - enkelt og greit :-) Svettingen fra veivhusventilasjonen var noen pakninger som verkstedet tok på service...

Posted

Oljeskift er tatt - sugde opp olje fra peilerøret (med rød propp), byttet filter og fylte på Castrol Magnatec (bytter vår/høst, så trenger ikke longlife-olje - og Magnatec'en var i følge BOS godkjent). Alt tok en halvtimes tid - enkelt og greit :-) Svettingen fra veivhusventilasjonen var noen pakninger som verkstedet tok på service...

Bare du ikke brukte ''oljepeile'' røret venstre for motor-rommet :lol:

Posted

Hehe... nei, brukte rett rør - selv om det var sterke påstander her inne om at det røret med rød topp var automatoljen. Samt at det ikke var peilerør på denne modellen...

Posted

Det er godt å høre at du fant rett peilerør til slutt men det er ingen grunn til å påstå at det var så mye feilinformasjon.

Du skrev lengst bak, gjett hvem av de to peilerørene som er lengst bak? Automat-røret. Når det er rett gjort skal også denne ha en rød sikring som synes godt på toppen.

Så når du beskriver posisjonen så upresist så var det IMHO helt rett å presisere at automat-peilerøret ikke er motor-peilerøret.

Det skulle tatt seg ut om du kom hit og klaget på at den girte dårlig etter motoroljeksift :)

Posted

Oljeskift samme motor:

Er det greit å bare stappe oljesugeren ned i peilerøret? Det er det som er lengst bak i motoren, med rød topp? Ingen peilepinne

Leser man det, så tolker jeg det enkelt dithen at det er automatrøret du nevner, og for å være grei, så fraråder jeg å gå løs på oljeskiftet før du har funnet rett rør.

Lengst bak tenker jeg som nære torpedoveggen og på Mercedes dukker røret oftest opp på venstre side bakerst, den har ingen peilepinne, og har en rød forsegling originalt.

Var bare for å hjelpe, synd om du faktisk hadde tømt automaten for olje.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...