Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei :)

Kan vel begynne tråden med å si at jeg er utrolig fornøyd med min W211 E220 facelift tross alle småfeilene som jeg har rettet opp i. Men den er ikke helt perfekt, og gubbebil stempelet sitter fortsatt dypt på bilen, og det hjalp vel ikke akkurat at jeg monterte skvettlapper foran og bak  :lol: (montert av praktiske årsaker)

Har lenge fundert litt på om jeg skal prøve å få montert dobbel eksos bak slik sportpakken har. Jeg er helt sikker på at det hadde gjort veldig mye på inntrykket som bilen gir. Ønsker jo også at bilen skal være litt personlig og reflektere litt personlighet.

Vet at Steve i Nederland fikser dette. Desverre har jeg ikke anledning til å dra til helt dit uten at det svir litt, så blir lang tur og dyr tur for dobbel eksos bak da isåfall.

Har søkt litt og gjort litt research og har kommet frem til dette, med påfølgende spørsmål:

- E200/E220 har ikke dobbel eksos bak, slik som de større dieseldyrene har (E270 inkludert). Derfor lurer jeg litt på om det fungerer å få tak i eksos fra et større motorisert søsken, og bytte litt for å få det til å bli bra.

- Kreves det mye småplukk i form av varmeskjold osv. eller er dette få og kurante greier å finne fra vrakede 5/6-sylindrede diesel211? Kan det være dumt å ta eksosdeler fra disse "søsknene", antar vel at de kan være en del forskjellige med annen innmat enn de som er konstruert for min bil?

- Endestussene vil jeg prøve å få kjøpt brukte på eBay for å holde kostnadene nede.

- Halvmånene til fangeren vil jeg prøve å få kjøpt av Steve eller skaffe delenummer eller kjøpe nytt. Er det vanskelig å skjære til dette og få det til å passe? Eller er det kanskje kurant og greit, at man kan skjære litt røfft til da man tross alt har halvmånene, da må det vel være litt å gå på? Finnes det noe mal på dette så det blir så nøyaktig som det MÅ være?

- Jeg har partikkelfilter på bilen min. Har lest flere advarsler, men det er like mange som sier det ikke er noe problem. Har lest en tråd her på forumet om Svendsen eksos som hadde sluttet å ta slike jobber da det var veldig uheldig for partikkelfilter og de ville ikke ta ansvar. Er det kanskje best om jeg lager til en dummy eksos på siden der jeg ikke har enderør, og modifisere til potta jeg allerede har? Får jo riktig utseende, men det ser jo veldig teit ut på vinteren når det bare kommer eksos fra den ene potta. Noen som vet noe?

- Er Ferrita i Skien stedet man skal kontakte? Virker som om det er mange som har gode erfaringer derfra.

- Er budsjett på 5000 kr optimistisk?

Mvh

Asbjørn

Posted

Jeg mener jeg så i EPC at det er deler som går om hverandre for det man trenger til å splitte eksosen. Opphenget ser klart ut også under etter hva jeg har sett.

Jeg gjorde en liten research på dette for 1 år siden og kom vel frem til at det manglet bare penger :)

Posted

Jeg mener jeg så i EPC at det er deler som går om hverandre for det man trenger til å splitte eksosen. Opphenget ser klart ut også under etter hva jeg har sett.

Jeg gjorde en liten research på dette for 1 år siden og kom vel frem til at det manglet bare penger :)

Ja. Har tittet under selv når bilen var på bukk, men det mangler jo en del småplukk som varmeskjold osv. virker det som, på den andre kanalen. Disse delene, er disse fra større motoriserte diesel?

Penger ja... Hva kom du frem til? Er det mulig å få dette gjort med et tak på 5000 kr? Bil er jo hobby, og en dyr hobby. Dette blir jo penger jeg aldri kommer til å se igjen, derfor setter jeg en grense før ting tar helt av. Jeg får jo sikkert solgt bilen litt fortere når den dagen kommer da, det vet jeg jo (skiller seg litt ut i mengden av andre sorte W211 :P)

Posted

Det er ikke 100% passform med tanke på sprekken mellom kanalskjørt og bakskjerm, men det er helt greit egentlig. Er ikke så ille at det er noe å irritere seg over :)

Posted

Ja. Har tittet under selv når bilen var på bukk, men det mangler jo en del småplukk som varmeskjold osv. virker det som, på den andre kanalen. Disse delene, er disse fra større motoriserte diesel?

Penger ja... Hva kom du frem til? Er det mulig å få dette gjort med et tak på 5000 kr? Bil er jo hobby, og en dyr hobby. Dette blir jo penger jeg aldri kommer til å se igjen, derfor setter jeg en grense før ting tar helt av. Jeg får jo sikkert solgt bilen litt fortere når den dagen kommer da, det vet jeg jo (skiller seg litt ut i mengden av andre sorte W211 :P)

Definitivt ikke mok med 5k om man kjøper orginalt og nytt, men med god tid og leting på ebay + diverse opphuggere så klarer man vel det meste for 5000kr? :)

Jeg hørte en sum for nye deler fra MB som var så høy at jeg ikke husker den. 1,5 ganger en brukt w210, eller noe sånt.

Posted

Jeg brukte potter fra en E400CDI (kappet av for å montere originale AMG-potter (for ettermontering)) i kombinasjon med et høyre rør fra en E270/320CDI og en Y-splitt fra en eller annen CDI. På venstre side brukte jeg det originale røret, men dette har marginalt større diameter, så det ble måtte tilpasses litt. Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg fått tak i eksos til begge sider fra en CDI og brukt disse i kombinasjon med en original Y-splitt. Sistnevnte måtte sveises fast i fremre del av eksosanlegget mitt, hvorpå høyre rør passet rett på.

I utgangspunktet synes jeg at 5000,- høres lite ut, men du kan være heldig og finne rimelige deler slik jeg gjorde. Jeg hadde i utgangspunktet slått fra meg dette prosjektet etter å ha sjekket pris på nye deler, men da jeg fikk tilbud om bakpottene til en rimelig penge var jeg ikke i tvil! :-)

Bakfangeren din har nok markeringer på innsiden som viser hvor du må kutte for å få plass til rammene - du kan både se og kjenne disse hvis du legger deg innunder bilen.

Varmeskjold og oppheng kan du fint bruke fra en bil som har eksos på begge sider originalt, alle festehull og lignende er på plass. Dog kan det muligens være vanskelig å finne noen som er i god nok stand til å bruke om igjen - jeg byttet noe på venstre side på grunn av korrosjon da jeg gjorde denne jobben.

Jeg har i ettertid lest at man kan bruke CLS-eksos på 211 for å få sportspakke-look, men har ikke fått dette bekreftet (eller sett det med selvsyn). Kanskje verdt å sjekke opp, all den tid det finnes flere CLSer med kromhaler enn 211.

Posted

Ok takk skal du ha. Funderer på skvettlapper jeg også....

Flott å spare lakk og hjulbuer for sandblåsing hvis du kjører mye grusveier. Er jo som kjent elendig vær på sommeren i Norge, med unntak i fjor, så en del regn og dritt som potensielt blir slengt på bilen i massevis må man regne med...

Posted

Definitivt ikke mok med 5k om man kjøper orginalt og nytt, men med god tid og leting på ebay + diverse opphuggere så klarer man vel det meste for 5000kr? :)

Jeg hørte en sum for nye deler fra MB som var så høy at jeg ikke husker den. 1,5 ganger en brukt w210, eller noe sånt.

Nytt nei  :lol: Må vel selge bilen om jeg skal ha penger til det :P Spesielt om jeg kjøper hos BOS  :lol:

Posted

Jeg brukte potter fra en E400CDI (kappet av for å montere originale AMG-potter (for ettermontering)) i kombinasjon med et høyre rør fra en E270/320CDI og en Y-splitt fra en eller annen CDI. På venstre side brukte jeg det originale røret, men dette har marginalt større diameter, så det ble måtte tilpasses litt. Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg fått tak i eksos til begge sider fra en CDI og brukt disse i kombinasjon med en original Y-splitt. Sistnevnte måtte sveises fast i fremre del av eksosanlegget mitt, hvorpå høyre rør passet rett på.

I utgangspunktet synes jeg at 5000,- høres lite ut, men du kan være heldig og finne rimelige deler slik jeg gjorde. Jeg hadde i utgangspunktet slått fra meg dette prosjektet etter å ha sjekket pris på nye deler, men da jeg fikk tilbud om bakpottene til en rimelig penge var jeg ikke i tvil! :-)

Bakfangeren din har nok markeringer på innsiden som viser hvor du må kutte for å få plass til rammene - du kan både se og kjenne disse hvis du legger deg innunder bilen.

Varmeskjold og oppheng kan du fint bruke fra en bil som har eksos på begge sider originalt, alle festehull og lignende er på plass. Dog kan det muligens være vanskelig å finne noen som er i god nok stand til å bruke om igjen - jeg byttet noe på venstre side på grunn av korrosjon da jeg gjorde denne jobben.

Jeg har i ettertid lest at man kan bruke CLS-eksos på 211 for å få sportspakke-look, men har ikke fått dette bekreftet (eller sett det med selvsyn). Kanskje verdt å sjekke opp, all den tid det finnes flere CLSer med kromhaler enn 211.

Mange takk for et utrolig godt svar :D

Jeg har lett litt i tråden om bilen din og funnet bildene du en gang la ut. Har sett på Y-splitten på bilen din, og har prøvd å finne tilsvarende på eBay og bilder og sånt men finner ikke lik. På de jeg har sett på så er det ikke noe y-splitt, men to rør som går rett ut av boksen uten å bli splittet av en Y. Men kan jo godt hende jeg har vært "uheldig" og ikke funnet eksos fra CDI...

De varmeskjold delene, er det mange deler? Er det mange skjold, eller er det bare det bakerst ved fangeren? Og jeg må vel ha alle krokene for gummidingser? Kan alle disse greiene være spesielt dyre nye? Det kryr ikke akkurat av vrakede 211 med mer enn 4 sylindre og diesel :P

Jeg fant disse sakene på eBay. Hadde jeg fått ordnet meg disse så hadde jeg vel vært på god vei. Ser at det må hentes, så da falt vel egentlig det håpet litt i vask. Med mindre det er noen som skal forbi og melder seg frivillig til å ta de med seg til Norge for dieselpenger  :P

width=800 height=600http://i.ebayimg.com/t/Mercedes-W211-V6-CDi-Sportpaket-Auspuff-Endtopf-Endschalldaempfer-rechts-links-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/F44AAMXQPatTGbpz/$_57.JPG[/img]

http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W211-V6-CDi-Sportpaket-Auspuff-Endtopf-Endschalldampfer-rechts-links-/131134698102?pt=DE_Autoteile&hash=item1e883cb276

Posted

Hvis du får tak i eksosen du linker til så er du nesten ferdig - jeg ville virkelig gjort noen iherdige forsøk på å finne en løsning på disse!

Smådelene som trengs er ikke spesielt dyre, men litt penger blir det jo når man legger alt sammen. Du kan jo prøve å høre med Steve om han tilfeldigvis har noe liggende fra delebilene han har plukket fra hverandre, men jeg tror ikke det.

Eksosene med boks er til bensinbiler såvidt jeg husker. En kompis i Nederland har kjørt med bensineksos på sin 220CDI i flere år uten problemer, så hva forskjellen er aner jeg ikke. Jeg husker dog at jeg lette litt før jeg fant en passende Y.

Posted

Sniker meg inn her...hvordan er det med dobbel eksos på stasjonsvogn?

Akkurat som på sedan - bortsett fra at på stasjonsvogn kan den nederste delen av støtfangeren byttes ut med en som er laget for sportseksos. Eller, det kunne man i hvertfall på pre-facelift.

I tillegg mener jeg å huske at eksosrørene er litt lengre på stasjonsvogn.

• 5 months later...
Posted

Y-splitten, er den bare kappet fra en donorbil og sveist på denne?

6qjo0p.png

Kan jeg ta dette fra nesten hvilken som helst CDI (270, 280, 320) og det vil passe, eller er det forskjeller? Hadde du noen spesiell teknikk for å få sveisa det så det ble perfekt lengde sammen med eksosrørene eller tok du det på øyemål? :)

Posted

Jepp, Y-splitten fant jeg på Ebay - tipper du kan bruke fra både 270, 280 og 320 (alle rekkemotorer). Godt mulig du kan bruke hele røret faktisk, husker ikke riktig lenger. Hvis du får det sveiset på riktig sted kan du montere de to bakrørene rett på (etter å ha montert varmeskjoldene).

Jeg hadde kyndig sveisehjelp til å foreta øyemålet for meg, men det ble ikke målt noe videre utover å se hvor jeg ville ha enderørene i forhold til utsparring i fangeren. I ettertid har jeg sett at originalmonterte eksosanlegg slett ikke nødvendigvis er perfekt montert, og ofte står skjevt og veldig langt inni fangeren.

Du ser såvidt Y-splitten her:

DSC_0157.JPG

Posted

Hjertelig takk for svar og bildet, har et veldig greit bilde av hvordan det må gjøres nå :)

Hvis jeg er så heldig å finne en "høggerbil" med dobbel eksos (270, 280, 320) og evt. kjøper helt nye plast-halvmåner og kromstusser, så bør vel en kyndig sveiser kunne klare å sveise til disse kromstussene på eksisterende rør som går ut fra de siste lyddemperne?

Da kan det jo hende at det kan bli svært hyggelig regnestykke mtp. budsjett (kromstussene ser jeg koster 1500 kr pr. nye, halvmånene er 200 kr pr. stk, også er det en del smådeler, får prøve å ta det meste fra en "høggerbil" og evt. bestille opp nytt det som er dårlig :D)

Posted

Kromstussene er såvidt jeg vet kun skjell som skrus fast på rørene ut fra pottene - hvis du har mulighet til å se på en bil med sportpakke vil du se hva jeg mener.

Jeg har hørt om ett tilfelle hvor jobben du beskriver ble utført dog, noe som så helt originalt ut bakfra i hvertfall. Det var en kjenning av en i klubben som fikk det gjort, så kanskje han kan videreformidle informasjonen til deg hvis det er interessant.

Posted

Kromstussene er såvidt jeg vet kun skjell som skrus fast på rørene ut fra pottene - hvis du har mulighet til å se på en bil med sportpakke vil du se hva jeg mener.

Jeg har hørt om ett tilfelle hvor jobben du beskriver ble utført dog, noe som så helt originalt ut bakfra i hvertfall. Det var en kjenning av en i klubben som fikk det gjort, så kanskje han kan videreformidle informasjonen til deg hvis det er interessant.

Ja, det var det jeg var litt redd for, og da må man jo nesten fabrikere selv litt.

Det hadde vært veldig interessant!  :)

Posted

Hmmm.. Det der var det flere som fikk lyst til nå gitt :-) noen som aner ca hva det kommer på.? Det trur jeg hadde pynta opp 211 veldig :-) tenker da på dobbel eksos

Pris for nye deler fra Stjerneservice for en E220 CDI bikker 15 000 kr, og det er før smådelene som gjerne koster 20-300 kr pr. stk er tatt med i regnestykket  :P Fra Tyskland blir prisen noe hyggeligere, på litt over 1000 euro (før smådeler). Dette er prisen for venstre og høyre eksosrør med kromstuss etter y-splitt, og røret med y-splitt som sitter på E220 CDI levert med sportpakke.

Skal man snu krona bør det ikke være umulig å få gjort dette for under 6000 kr med den måten som jeg har sett for meg og tidligere har beskrevet i denne tråden :)

Posted

Jeg har samme planer som deg Asbjørn for min 211. Veldig spennende og god tråd. Erik Arnesen helsfyr hadde en delelagerfyr som var rimelig god på det der. Om du bor i Oslo, så kan du evnt kjøre innom for en prat.

Posted

Sniker meg inn i denne tråden  :lol: . Jeg har en 2003 s211 270cdi (med dobbelt annlegg) . Er det slik  på stasjonsvogna at det bare er å bytte nederste del på fangeren og sette på 2 originale kromstusser?

Posted

Bilen du sikter til Sven Håkon, var en E200 Kompressor, så den hadde dobbel utblås skjult under fangern allerede. Jobben som der ble gjort var sveising og tilpassing av utblåsene til å passe i utsparringene i fangern, og endestussene som ble brukt er av universaltype kjøpt etter mål for å være mest mulig like de originale.

Posted

Åja, tenkte automatisk at det var en firesylindret dieselbil som tilsynelatende 95% av 211er  :lol:

Men for Asbjørn & Co er det i hvertfall greit å vite at det finnes eksosverksteder der ute som faktisk tar på seg slike jobber - og får det til å se originalt ut!

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...