Clipper17 Posted April 5, 2014 Posted April 5, 2014 Byttet topp-pakning for ca 3 år siden, har mistanke om at den kan lekker ørlite igjen da vannstanden i ekspansjonstank minker. Kan ikke se at det er noe lekk i slanger eller fra vannpumpe. Lurte på om det går an å prøve å ettertrekke toppboltene, ble ikke gjort etter bytte av pakning, vet ikke hvorvidt det er vanlig, men er det verdt et forsøk? Noen som vet momentet på boltene her?
FredrikE300D Posted April 6, 2014 Posted April 6, 2014 Er det strekkbolter på disse? Om det er det, så må du bytte strekkbolter for hver gang, og disse SKAL tightes med rett metodikk, ellers blir det bare feil.. Det kreves bla, momentnøkkel til jobben.
FredrikE300D Posted April 6, 2014 Posted April 6, 2014 Om det lekker og forsvinner vann, så hadde jeg faktisk byttet toppakningen enda en gang og tightet boltene etter boka denne gangen! Jeg hadde kjøpt nye topp bolter, og før du begynner sjekker du at alle disse er nogenlunde like lange Tight til 55nm i rekkefølge, vent, tight 90 grader i rekkefølge, vent, tight 90 grader i rekkefølge, OK. Ha motorolje på gjengene ved montering. Denne rekkefølgen skal følges under tightingen: Har bare erfaring med BMW når det gjelder å trekke til topper, og der er dette superviktig, det blir bare tull dersom man slurver..
Clipper17 Posted April 7, 2014 Author Posted April 7, 2014 Om det lekker og forsvinner vann, så hadde jeg faktisk byttet toppakningen enda en gang og tightet boltene etter boka denne gangen! Jeg hadde kjøpt nye topp bolter, og før du begynner sjekker du at alle disse er nogenlunde like lange Tight til 55nm i rekkefølge, vent, tight 90 grader i rekkefølge, vent, tight 90 grader i rekkefølge, OK. Ha motorolje på gjengene ved montering. Denne rekkefølgen skal følges under tightingen: Har bare erfaring med BMW når det gjelder å trekke til topper, og der er dette superviktig, det blir bare tull dersom man slurver.. Ble gjort av verksted, er nok gjort etter boka, lurte kun på om de skulle ettertrekkes etter en vis tid/km. Har forresten funnet en liten lekkasje på ene slangen fra vannpumpen,er nok årsaken.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now