Joakim Borkner Posted April 5, 2014 Posted April 5, 2014 W210 min har stått et par måneder uten å være brukt. Burde nok vært startet men ikke hatt mulighet. Var desverre nesten full tank også. Synes det var litt rar lyd fra motor nå og tyntflytende olje. Så lurer på om det er kommet noe bensin i oljen grunnet trykk i tanken? Eventuelt om kullfilteret har blitt fylt opp slik at bensinpumpen vil slite. Pga manglende lufting? Mvh Joakim
POS Posted April 5, 2014 Posted April 5, 2014 Bensintank har egen utluftning. Rar lyd fra motor? Er den hele tiden - eller var den når du startet opp? Det skal ikke være mulig for bensinen å lekke inn i oljen så langt jeg kan forstå. Da er det mer farlig om f.eks frostvæsken har hatt for høyt frysepunkt og at temp har vært lavere enn det. Da kan pakning/ topp fryse i stykker og gi vann i oljen. (Noe som vil gi grå olje.)
Jørgen F.J Posted April 5, 2014 Posted April 5, 2014 på min E300 er det værtfall litt trykk i tanken, så snart jeg åpner bensintanker blåser det en del luft ut. (forsåvidt samme på min 300E). Bensin i oljen bruker som oftest og gi bensinlokt av oljen, særli hvis det er såppas mye at den er blitt tynnflytende av den grunn.
Beckern Posted April 5, 2014 Posted April 5, 2014 Kanskje på tide med et oljeskift? Sliten olje blir veldig tynn (og tykk).
Deltaone Posted April 5, 2014 Posted April 5, 2014 Den tåler nok å stå i to mnd, og med full tank så slipper du å få mye kondens. Ta i litt kondensfjerner for sikkerhets skyld. Evt rar lyd kan være ventil-løfterene, men det gir seg som regel rett etter oppstart. Tviler på at du kan få bensin i olja når bilen er parkert. Ved bruk kan man få bensin i olja, dersom man har utslitte oljeringer. Ved slitte ringer kan man få blå røyk i eksosen da oljeringene slipper igjennom olje nedenifra og opp, og ut i eksosen. Og på den andre siden bensin i fra innsug og ned forbi oljeringer og ned i oljen. MEN da skal motoren være i gang. Og det vil lukte da bensin av olja på peilepinnen. Man kan også måle HC verdi i fra eksosen på en eksosutslippstest. For høy HC betyr uforbrent olje og kommer i fra dårlige oljeringer, dårlige ventil tetninger, og eller evt lekkasje i fra turbin siden på turbo, det siste gjeldene for turbo biler. På din bil skal HC være langt under 150 mener jeg å huske.
OlaNormann Posted April 6, 2014 Posted April 6, 2014 Kondensfjerner skal ikke brukes på annet enn forgasser biler med ståltank. Anbefales ikke på diesel biler heller, men det er en annen sak.
Joakim Borkner Posted April 6, 2014 Author Posted April 6, 2014 Takker for svar Bensintank har egen utluftning. Rar lyd fra motor? Er den hele tiden - eller var den når du startet opp? Det skal ikke være mulig for bensinen å lekke inn i oljen så langt jeg kan forstå. Da er det mer farlig om f.eks frostvæsken har hatt for høyt frysepunkt og at temp har vært lavere enn det. Da kan pakning/ topp fryse i stykker og gi vann i oljen. (Noe som vil gi grå olje.) Var ikke slik lyd når jeg kjørte den sist. Var ikke noe påtrengende lyd under oppstart men når den har lagt seg ned på turtall så hører man en litt klakkelyd. Fikk stå i en garasje med litt varme på så skal ikke ha vært under 2 grader, med henhold til frostvæsken. på min E300 er det værtfall litt trykk i tanken, så snart jeg åpner bensintanker blåser det en del luft ut. (forsåvidt samme på min 300E). Bensin i oljen bruker som oftest og gi bensinlokt av oljen, særli hvis det er såppas mye at den er blitt tynnflytende av den grunn. Sjekket rundt om bilen og åpnet tanklokket da kom det bensin ut. Men det kan jo være fra trykket du nevnte. Kanskje på tide med et oljeskift? Sliten olje blir veldig tynn (og tykk). Skal på eu kontroll nå på tirsdag, så har bestilt med oljeskift. Har vel kjørt en 14000km siden det var byttet sist men har stått i ro og. Den tåler nok å stå i to mnd, og med full tank så slipper du å få mye kondens. Ta i litt kondensfjerner for sikkerhets skyld. Evt rar lyd kan være ventil-løfterene, men det gir seg som regel rett etter oppstart. Tviler på at du kan få bensin i olja når bilen er parkert. Ved bruk kan man få bensin i olja, dersom man har utslitte oljeringer. Ved slitte ringer kan man få blå røyk i eksosen da oljeringene slipper igjennom olje nedenifra og opp, og ut i eksosen. Og på den andre siden bensin i fra innsug og ned forbi oljeringer og ned i oljen. MEN da skal motoren være i gang. Og det vil lukte da bensin av olja på peilepinnen. Man kan også måle HC verdi i fra eksosen på en eksosutslippstest. For høy HC betyr uforbrent olje og kommer i fra dårlige oljeringer, dårlige ventil tetninger, og eller evt lekkasje i fra turbin siden på turbo, det siste gjeldene for turbo biler. På din bil skal HC være langt under 150 mener jeg å huske. Har ikke kjørt den så langt etter oppstart, rundt 4 km. Har gått 252000km nå. Er litt tikkelyd men den har vært der. Det er nok oljerørene i gummi til oljing av kamaksel. Var visst i metall før. Men er litt klakkelyd jeg ikke liker. Tok av multireim og startet den uten, da var det litt mindre lyd men var fortsatt samme lyd.
Beckern Posted April 6, 2014 Posted April 6, 2014 Hender vel at ventiler henger litt og at de kan løsne med oljeskift/motorrens. Kan være det du hører og at det har skjedd mens bilen har stått.
Joakim Borkner Posted April 6, 2014 Author Posted April 6, 2014 Hender vel at ventiler henger litt og at de kan løsne med oljeskift/motorrens. Kan være det du hører og at det har skjedd mens bilen har stått. Ja får satse på at blir en annen lyd etter oljeskift
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now