bska Posted August 4, 2006 Share Posted August 4, 2006 Mat for diesel entusiastene her på bruket: http://www.mercedesshop.com/shopforum/showthread.php?t=153736 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted August 5, 2006 Share Posted August 5, 2006 Blir spennende å se hvor mye hester han får ut av dieselbrakka til slutt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 5, 2006 Share Posted August 5, 2006 Mat for diesel entusiastene her på bruket: http://www.mercedesshop.com/shopforum/showthread.php?t=153736 whattaføkk? Sprøyter han metanol (spylervæske) inn i luft-tilførselen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Jepp, er flere som gjør det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 Jepp, er flere som gjør det da går det bedre? Er det snakk om mye? Hva gjør dette til et bedre alternativ enn å bare skru opp trykket? Er det normalt gjort begge deler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted August 6, 2006 Author Share Posted August 6, 2006 @FrodeS Trodde ikke du var newbie på dette fagstoffet - Høyt ladetrykk -> høyere innsugs temp -> dårligere virkningsgrad - God ladeluftkjøler og/eller vanninjeksjon -> høyere virkningsgraden -> mer effekt Bensin bil med turbo bør ikke ha innsugtemp som overstiger 50'C (etter intercooler). Fare for detonasjon og varmeproblem + man mister effekt, merkes godt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted August 6, 2006 Share Posted August 6, 2006 @FrodeS Trodde ikke du var newbie på dette fagstoffet Bare kjører, jeg - Høyt ladetrykk -> høyere innsugs temp -> dårligere virkningsgrad - God ladeluftkjøler og/eller vanninjeksjon -> høyere virkningsgraden -> mer effekt Bensin bil med turbo bør ikke ha innsugtemp som overstiger 50'C (etter intercooler). Fare for detonasjon og varmeproblem + man mister effekt, merkes godt.... Vil det si at vanninjeksjon kan gi noe av den samme effekten som intercooler? I linken var det brukt spylervæske med metanol, er det for å få ekstra guff, eller vil det funke også med kun vann for å få ned tempen? Hørte en gang at propan i innsuget skulle gi ganske heftig effekt på diesler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted August 7, 2006 Author Share Posted August 7, 2006 Stemmer det, du kan gjerne sammenligne effekten av vannsprut og intercooler. Vann gir en kjølende effekt, men flere anbefaler 15-30% innblandet metanol på bensinbiler (oktan booster effekt.....slik at en kan kjøre frekkere tenning). Hvordan det innvirker på diesel vet jeg ikke. Søk på google og du finner sikkert noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.