Jump to content

Recommended Posts

Posted

I og med at motoren er i deler i forbindelse med skifte av toppakning, så er det jo en ypperlig anledning til å blende EGR. Hele trykksiden er vasket ren - og bilen forberedt på en god fremtid. Leser her at det er best å blende EGR, og da vil jeg det - så fremt det er EGR på denne ;-)

http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=59536.msg341550#msg341550

Noen som vil fortelle meg dette med te-skje-metoden?

Forstår at dette er lett, men greit å vite at jeg gjør det skikkelig og riktig.

Posted

Har gjort dette på min OM606 også(den har ikke turbo, så litt enklere her).

Virkemåten er at ved tomgang(ingen pådrag) og sikkert noen andre tilfeller, så lukker blødeventilen til vacumkretsene, denne sitter på dieselpumpa og styres av gassposisjon og når det angår EGR, så er det to ting.

Et spjeld som sitter i innsuget lukkes og vacumklokka som er avbildet på bildet der, åpner for at eksos skal gå istedefor friskluft. Når du begynner å gi gass åpner spjeldet for friskluft, og vacumklokka mister vacum og lukker dermed for eksosen(eller en kombinasjon).

På eksosmanifolden, så sitter det et blankt sugerør som går inn på denne vacumklokka, og som du ser av bildet, så er det sperret for eksos ved at man har satt inn en stålskive som er skjært til, lagt imellom og skrudd sammen igjen. Da trekker motoren inn friskluft uansett hva vacumklokka(som åpner og lukker for eksos) gjør.

Jeg har selv lagt inn en rund aluminiumsskive(det er lett å arbeide med..) nede på manifolden, og skrudd sugerøret fast over. Da er det umulig å se at det er gjort noe med EGR systemet på EU kontroll, annet enn at røret aldri blir varmt å ta på. Grunnen til at jeg gjorde dette, var at jeg så for meg at det ikke var noen fordel at eksosen finner veien opp i dette røret(turbulens kanskje?) og lage krøll for ytelsene.. Jeg har ingen dokumentasjon på det, men det er bare noe jeg tenkte da jeg sto med det..

Så du kan gjøre det, eller lage en tilsvarende skive som er avbildet og skru i mellom(som blender).

Sjekk om det eventuelt er et spjeld i innsuget, og som da må fjernes om dette har noe å gjøre med EGR systemet direkte(noe det er på S124 med OM606 motor).

Ettersom din motor har turbo og greier, så vet jeg ikke helt hvordan dette systemet er lagt opp, annet enn at du kan blende det enten nede på manifolden, eller ved vacumklokka og at virkemåten er nogenlunde det samme som på min bil.

3. ting som er foreslått er å legge en kule inni slangen(kule med samme diameter som slangen innvendig) på "ufoen"(vacumklokka), dette nevnes fordi at vacumklokka da aldri vil åpne, fordi den ikke får noe sug(vacumklokka består av en membran, og ved vacum på ene siden av membranen, blir membranen dratt mot vacumet, som drar i en aksling på motsatt side som styrer spjeldet). Selv foretrekker jeg ikke dette, da det kan i verste fall bli en vacumlekkasje om slangen er dårlig/morken/gammel, og det er ikke positivt for andre vacumkretser på motoren da de vil få dårlige med vacum og vil muligens ikke fungere optimalt.

pic_vacuum_actuator.gif

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...