Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Har en W203 200 CDI 122hester, vurderer å chiptrimme denne for å få litt mer overskudd i bilen, men hvordan tåler automatene dette?

Jeg vet med andre bilmerker skal man være forsiktig med chiptrimming på biler med automat.

Posted

Tror ikke du skal være bekymret for det, automatkassene til MB tåler mer enn de skarve ca 30 hk du får ekstra.

Hold deg til en seriøs aktør TS-Racing el. så får du gjort det skikkelig.

Har tunet min W211 og merket stor forskjell, det negative var at forbruket gikk opp ca 0,2 på blanda kjøring.

Posted

Har tunet den nå.

Brukte Trondheim Tuningservice, som jeg forøvrig har brukt tidligere på Audi.

Kjørte en runde og tok målinger av bilen, sendte dermed målingene til en aktør i Oslo som sendte ny software tilbake basert på målinger vi sendte.

De mente denne hadde samme motor som 220CDI 150 hesteren, så det skal nå være nærmere 180 gamp og 400nm i bilen.

Tåler automaten dette?

Joda det merkes godt, men samtidig er det litt alt eller ingenting.

Bilen føles som før helt til man nesten er helt ned i bånn med gasspedalen, da girer den ned og alt kommer på en gang.

Jeg hadde kansje håpet at bilen skulle føles litt sterkere under 2000 omdreidninger så automaten slapp å gire så mye, for der er den som før.

Posted

Det går nok helt sikkert bra. Et tuning firma jeg bruker skulle gå god for å omprogramere

min tidligere 2010 E220CDI fra 170hk og 400nm til 255hk og 625nm. Grunnen var at

de først skulle ta den opp til 250 CDI (som har samme motor og gir) og så videre opp.

Dessverre solgte jeg bilen før jeg fikk gjort noe som helst, så fikk aldri testet det ut.

255hk og 625nm er det samme som de fikk ut av min 2005 E320 CDI. Kjørte over et år på den

uten problemer.

Posted

Det går nok helt sikkert bra. Et tuning firma jeg bruker skulle gå god for å omprogramere

min tidligere 2010 E220CDI fra 170hk og 400nm til 255hk og 625nm. Grunnen var at

de først skulle ta den opp til 250 CDI (som har samme motor og gir) og så videre opp.

Dessverre solgte jeg bilen før jeg fikk gjort noe som helst, så fikk aldri testet det ut.

255hk og 625nm er det samme som de fikk ut av min 2005 E320 CDI. Kjørte over et år på den

uten problemer.

Veldig interessant. Hvilket tuning firma var dette?

Jeg mener å ha hørt at det er litt forskjell opp fra 220 CDI til 250 CDI, men at blokka er den samme. Mener det var at E250 CDI blant annet hadde to turboer? Har E220 CDI også to turboer?

Posted

Har lest at 5G-tronicen er levert i 3? forskjellige versjoner, der de tre siste tallene på kassa står for hvor mye nm den tåler, stemmer det?

Posted

uten problemer.

Jeg mener å ha hørt at det er litt forskjell opp fra 220 CDI til 250 CDI, men at blokka er den samme. Mener det var at E250 CDI blant annet hadde to turboer? Har E220 CDI også to turboer?

Jeg var i kontakt med Bilxtra i Mo i Rana, men de har avtale med Diesel-Power i Trondheim, som de får data fra.

Etter som jeg har forstått så har E200 Cdi en turbo og to turboer i E220 og E250cdi.

Posted

På W211 OM646 så brukes en turbo på både 200 og 220 og 250 fantes vel ikke

Samme går vel for alle andre modeller i perioden.

På W212 har 200 en turbo og 220 og 250 har to. Effekten er lik som på 211 motorene for 200 og 220. Om dette kom tidligere på andre modeller vet jeg ikke.

Det er vel rimelig å anta at modeller med 250 i modellspekteret kjører dem samme konfigurasjonen mtp turboer.

Alle motorene bruker den samme motorblokka så langt jeg kan se  selv om de for 211 (OM646) oppgir 2148 cm3  og 212 (M651) oppgir 2143 cm3. En litt annen topp eller veiv kan jo lett endre dette litt.

Posted
Bilen føles som før helt til man nesten er helt ned i bånn med gasspedalen, da girer den ned og alt kommer på en gang.

Jeg hadde kansje håpet at bilen skulle føles litt sterkere under 2000 omdreidninger så automaten slapp å gire så mye, for der er den som før.

Nullstilte de kassa? - Etter det tuningsmannen sier her nede, så bør kassa på MB nullstilles ved tuning, slik at den "lærer" ny motor og kjørestil (adaptiv girkasse).

Posted

Jeg er usikker på om girkassen ble nullstilt, men slik som nå synes jeg kansje girkassen oppfører seg som om bilen har mindre krefter enn den egentlig har.

Hadde også ønsket at den hadde girt opp litt tidligere ved pådrag, den holder jo samme trinn langt over det turtallet der skyvet ligger.

Posted

Ved omprogrammering av ny SW til motoren så er styringa til automatkassa nullstilla. Når du startet å kjøre vil automatkassa "lære" seg ditt kjøremønster og endre giringa etterhvert. Dette skjer etter en periode. Jeg ble selv lurt av dette.

Nå har programmeringa til kassa lært seg mitt kjøremønster og girer perfekt! ;-)

Posted

Hvor lang tid bruker automaten til å tilpasse seg kjøremønster og det ekstra momentet i motoren etter chiptrimmingen?

Har disse 200/220 CDI motorene litt smalt effektregister? Jeg synes det er veldig lite moment under 2000rpm og automaten girer kjapt ned hvis det kommer den minste motbakke om jeg ligger under 2000rpm, samtidig er det ikke så mye og hente over 3500rpm, men det er kansje mer vanlig på litt eldre dieseler.

Posted

Det sitter vel 722.6 i denne, og de kommer i hvert fall i 4-5-6 forskjellige versjoner avhengig av hvor mye moment de tåler. De laveste er oppgitt til 280 nm maks.

Posted

Det sitter vel 722.6 i denne, og de kommer i hvert fall i 4-5-6 forskjellige versjoner avhengig av hvor mye moment de tåler. De laveste er oppgitt til 280 nm maks.

Da er vel den som tåler minst moment en kasse for bensinmotorer, da 220CDI (150hk) har 340Nm :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...