Megaoctane Posted April 4, 2014 Posted April 4, 2014 Da ble det handel av en Merce igjen og ikke en billig japansk bil.. Full servicehefte fra merkeverksted, kjøpt ny i Norge, 1 eier frem til nå. Var ingen lekkasje i motoren. Olje og kjølevæske rent. Girer smooth. Fikk skiftet til sommerdekk (var kjørt 1 sesong), vasket og støvsugd. Fikk en ex mekaniker jeg kjenner til å prøvekjøre bilen før jeg kjøpte. Bilen var i teknisk bra stand utenom 3 ting. 1) Rust på sidene (forventet). Kan man dekke til med film? 2) "Plystre" lyd fra luftanlegget (AC) inne i kupeen. Blir borte når vifte hastighet settes til 3 eller høyere. Noen enkle fix for dette? 3) en liten lekkasje i eksos. Bør kunne enkelt sveises. Hvor kan jeg få fikset dette? Fikk den enda billigere enn annonsert pris som var 18000kr. Var en innbytte bil, og de selger bare dyre biler og ville bli kvitt denne. Da får vi håpe den holder i 1 år:) Er det noe annet som bør gjøres med bilen? Oljeskift? Hva med automatolje? Erik Arnesen har hatt service på den tidligere. Går ikke frem av servicehefte om automatolje er skiftet.
ClasT Posted April 4, 2014 Posted April 4, 2014 Grattis med "ny" Merc Når det skal være billig bil, så hadde jeg prøvd med så lite påkost som mulig. Eksosen kan vel være greit å få fikset. Selger de fortsatt "Muffler-bandage" ? Alltid lurt på om det funker i det hele tatt ?
HolgersEN Posted April 4, 2014 Posted April 4, 2014 Grattis med "nybil" Plystring i AC kan være lite AC gass på anlegget. Samme lyd/symton hadde vi på 210`en.
Megaoctane Posted April 4, 2014 Author Posted April 4, 2014 Takk HolgersEN og ClasT. Skal prøve å få tatt eksosen hos noen.. Vedr. plystring, så var den der selv om jeg slo av "EC" knappen. Og bilen ble ganske kald hvis jeg vrir hendlene til det kaldeste.
Megaoctane Posted April 4, 2014 Author Posted April 4, 2014 Allright. Må finne noen som fyller gass billig i Oslo? Noen forslag?
ClasT Posted April 4, 2014 Posted April 4, 2014 Hvis det "plystrer" og AC er av, så er det vel vifta, og ikke gass på AC-anlegg ?
HolgersEN Posted April 4, 2014 Posted April 4, 2014 Hvis det "plystrer" og AC er av, så er det vel vifta, og ikke gass på AC-anlegg ? Ikke sikkert at det er samme feil hos deg. Men 210`en plystret selv om AC var av. Ble fullt på gass, ikke noen lyd etterpå
Megaoctane Posted April 4, 2014 Author Posted April 4, 2014 Kan denne tråden være inne på noe? Vet ikke helt hva og hvor dyrt en vacuum actuator er.. http://www.benzworld.org/forums/w202-c-class/1681979-1997-c280-dashboard-whining-noise.html ISSUE: Whining or whistle noise from a/c unit due to 1 of 2 or possibly both vacuum actuators needs to be replaced
tommern57 Posted April 4, 2014 Posted April 4, 2014 Før du fyller gass, sjekk tørkefilteret på bilen. Ofte så sitter de bak v.fremlykt. Hvis det er rustent i huset, er det bortkasta å fylle før du har skiftet det. Ser vel noe sånt ut http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=582269&CarReference_ID=3152&CategoryType_ID=1
Megaoctane Posted April 4, 2014 Author Posted April 4, 2014 Takker for tips. Dro innom Svendsen eksos på alna. 1/2 pris på oljeskift denne uken. Tok oljeskift og filter samt fikk fikset eksos. Var noen få skruer og et feste som var løst, så det var åpen eksos. Fikset på 15 min. Nå maler den som en katt:) Med musikk på, hører man ikke plystringen fra luftanlegget heller. Tut og kjør:)
ClasT Posted April 4, 2014 Posted April 4, 2014 Så bra! Tror jeg hadde levd fint med plystringen.. Husk, skal jo være billig bil dette
Megaoctane Posted April 4, 2014 Author Posted April 4, 2014 Hehe... Klarte ikke å la være. Skal prøve å ikke gjøre noe mer nå
Megaoctane Posted April 4, 2014 Author Posted April 4, 2014 Har noen lyspærer som er gåene innvendig, og siden dette er en billig sak tenkte jeg at jeg skulle skifte ut disse. Lysbryter har ingen lys, men slik jeg har forstått dette, er det bare å dra den rett ut, så sitter pæra på toppen? Lyset for venstre vrider for luftstrømming til ben,frontrute etc er gåen. Her skal det vel også være å dra den runde bryteren rett ut, og så ta ut pæra med en pinsett og sette i ny? Pæra i hanskerommet er gåen. Denne er jeg usikker på... Hvor får jeg kjøpt pærer til disse, og hva heter lyspærene? Har Biltema slike? Kan man få kjøpt LED pærer for disse? Så varer de evig...
Asbjørn Posted April 4, 2014 Posted April 4, 2014 Ganske sikker på at Biltema har slike pærer. Er bare å ta ut pæra og gå inn og finne den riktige. Hvis det er sånn pære som er forma som en sylinder så kan det være greit å ta den med inn og sjekke da de finnes i et dusin forskjellige lengder og størrelser men ser nesten helt like ut
Megaoctane Posted April 5, 2014 Author Posted April 5, 2014 Takk. Kona plages av pollen og støv allergi. Tenkte jeg skulle skifte kupefilter inne og luftfilter ute. Skal jeg ha karbonfilter eller vanlig støv/pollenfilter? Ser på skruvat.no at det er to typer, med og uten luftkondisjonering. Jeg har vel AC?
Jøran89 Posted April 5, 2014 Posted April 5, 2014 Denne så jo grei ut som bruks bil! Grattis! Når det gjelder det med å holde en billigbil billig, så er ikke det så enkelt. I allefall ikke i starten.
Megaoctane Posted April 6, 2014 Author Posted April 6, 2014 Pollenfilteret var rent og pent. Har Nokia handsfree som dekker til knapper og ser ganske stygg ut. Hvordan kan denne demonteres? Det er en mikrofon ved bakspeilet, høyttaler i fotbrønn passasjer siden, og selve braketten er festet bak treverket. Hvor kan den hente strøm fra? Ikke lurt å bare klippe kablene kanskje? CD spilleren må vel ut for å komme til skruene, men jeg har ikke nøkler til denne. Noen tips til hvordan dra ut denne?
Megaoctane Posted April 6, 2014 Author Posted April 6, 2014 YouTube og Google er ganske fulle av DIY for 202. Var utrolig mye driit som lå der. Tok litt tid men resultatet ble veldig bra synes nå jeg.
Megaoctane Posted April 30, 2014 Author Posted April 30, 2014 Tenkte å selge denne rundt juni/juli. Noen som vet hva jeg kan forvente i pris? Gått 208.000km, starter hver gang, kjøres frem og tilbake jobb hver dag. Den har rust på hjulbuer og nederst på dørene, men vet ikke hvor "dypt" dette går. Eneste tekniske jeg vet om er viftereim bør skiftes etter hvert og høyre fjær foran er knekt nederst, men siden man ikke merker det på kjøringen, så var det ikke veldig nødvendig å ta denne nå. "Vent til EU kontrollen" sa mekanikeren. De får inn masse biler som kommer til service eller EU kontroll og får vite at et av fjæra er knekt, og dette har de ikke merket overhodet.
Asbjørn Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 Når det gjelder biler i den prisklassen der er teknisk (vedlikehold, servicehefte, eierhistorikk, klima den har gått i osv) og optisk stand helt avgjørende på hva prisen kan bli. Hva du kan forvente å få kan være alt fra 5000 kr til 35 000 kr. Er ikke mange måneder siden en bekjent av meg som driver bruktbilutsalg fikk solgt en nesten lik bil bare i Classic og med manuell med 50 000 km mer på telleren for 40 000 kr... Den hadde også rust i hjulbuer... En riktig god klargjøring og shine, og å småfikse litt kosmetisk om det er smårusk eller andre ting kan fort være forskjellen på 10 og 30 tusen kr som du kan få for bilen.
Megaoctane Posted April 30, 2014 Author Posted April 30, 2014 takk.. Har absolutt ikke lyst til å bruke så mye penger på bilen siden den skal ut. Bilen har hatt en eier fra den kom ny til Norge, og har full servicehefte frem til jeg kjøpte den for 1-2 mnd siden. Det er nok mest rusten som ødelegger for bilen. Ellers er den ganske grei å kjøre med.
Megaoctane Posted June 10, 2014 Author Posted June 10, 2014 Da var bilen solgt. Fikk samme pris som jeg gav for den, så jeg er fornøyd. Nye W205 har status "sendt til eksport terminal". Den er nok bare 2-3 uker unna håper jeg. Inntil da får vi kjøre kollektivt.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now