Jørgen F.J Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Heisann jeg vurderer og bygge om til manuell på min 88 mod coupe. girkassen kommer fra en 90 mod sedan.e Er det mye arbeid med pedaler osv? kan jeg bruke samme mellomaksling på coupen som jeg bruker nå med automat? eller må jeg ha kortere/lengre? jeg har diff som hører til girkassen med rett utveksling, samt speedometer til. Coupe: 300ce - 1988mod - c124 4trinns Automat. (chassinr: WDB1240501A786784) Sedan: 300e - 1990 - w124 5trinns Manuell. (chassinr: WDB1240301B305892) Spør gjerne hvis jeg har glemt og nevne noe. Takker for svar på forhånd! Mvh Jørgen
Guest Hagto Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Skjønner ikke hvorfor du vil ta ut den gode automaten for å sette i en manuell ? men jeg om det. Mener du må bytte mellomaksel. Diffen har helt annen utveksling på manuell, ivertfall om det er 5 trinns.
Jørgen F.J Posted April 3, 2014 Author Posted April 3, 2014 jeg vil ha en kosebil med manuell =), automaten er litt rar i giringen, spinner seg løs mellom 1-2 gir på asfalt :S vil en mellomaksling fra en sedan passe? er ikke sedan litt lengre enn en coupe ?
Wicky Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Er det dumt at den spinner på 1 og 2?? Mercedes sine manuelle kasser suger med mindre det er getrag/dogleg... Jeg hadde nok ikke orka med å bytte...En kosebil skal ha automat...en slædde og herjebil kan ha manuell...
Jørgen F.J Posted April 3, 2014 Author Posted April 3, 2014 Er det dumt at den spinner på 1 og 2?? Mercedes sine manuelle kasser suger med mindre det er getrag/dogleg... Jeg hadde nok ikke orka med å bytte...En kosebil skal ha automat...en slædde og herjebil kan ha manuell... Er litt dumt den spinner seg løs når den girer til andre, fort og mistekontrollen. men i hovedsak bytter jeg for jeg har så slarke i diffen. og diffen til ¨manuellkassa¨ har feil utveksling.
Jørgen F.J Posted April 7, 2014 Author Posted April 7, 2014 Går gass wire og brems (wire?) overens på biler med automat og manuell? så jeg kansje bare trenger å bytte pedalsettet og strekke opp wire? til clutchen ?
FredrikE300D Posted April 7, 2014 Posted April 7, 2014 Jeg regner med at clutchen er hydraulisk på en Mercedes, for å få en fungerende clutch, så må komplett pedalstell over, med eventuell clutchpumpe(masterpumpe?) over, på BMW går faktisk clutch og bremsevæske på samme reservoar. Derfra må du legge et bremserør til slavesylinderen som sitter på kassa. Neste utfordring(kanskje enkelt?) er å få til spakstellet. Mye jobb for lite moro dessverre. Hadde selv ned girkassa på egen bil med automat igår, og så ingen åpenbar, enkel løsning på å lage til spakstellet til manuell gir.
Jørgen F.J Posted April 7, 2014 Author Posted April 7, 2014 Når du sier spakstellet, mener du da girspake osv ? Kan vel ikke være så stor forskjell på karosseriet på mercedes, girspaken og stagene går vel på samme plass ?
FredrikE300D Posted April 7, 2014 Posted April 7, 2014 Nå har jeg gjort googlingen for deg, og satt sammen en god del til en pdf du kan lese igjennom. 5-speed-swap.pdf
Jørgen F.J Posted April 7, 2014 Author Posted April 7, 2014 Nå har jeg gjort googlingen for deg, og satt sammen en god del til en pdf du kan lese igjennom. Jeg har vel det meste på den delelisten. ettersom alt står på en sedan per. idag. ser det kansje blir litt vrient og skaffe seg fremmre mellomaksling for coupe.
Guest Hagto Posted April 8, 2014 Posted April 8, 2014 Er ikke det samme? en kjenning av meg bygde om sin coupe til manuell med deler fra sedan. Flytta over alt mener jeg
Jørgen F.J Posted April 9, 2014 Author Posted April 9, 2014 Er ikke det samme? en kjenning av meg bygde om sin coupe til manuell med deler fra sedan. Flytta over alt mener jeg Er ikke sikker. Søkte opp delenr på Fremmre mellomaksling. fikk opp 2 svar på min coupe: A1244103501 A1244104012 Også søkte jeg opp på min sedan men manuell, der var bare en: A1244109001 Men delenr som står i PDF filen er: 129 410 0601 Så vart litt i tvil på dette :/
FredrikE300D Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 Du får sammenligne dem jeg har to halvdeler som i utgangspunktet ikke en gang hører sammen! Så det er mye som kan gå!
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now