Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei MB venner!

Jeg driver og "strir" med å få cruisekontrollen til å virke på grombilen. Har kjøpt ny tempomat og fått nyoverhalt innsats (med garanti) til releboksen. Når jeg slår på tempomaten og stiller spaken i posisjon for f.eks økende hastighet under kjøring skjer det ingen verdens ting. Har vært på 2 verksteder i Lillestrøm men de kan ikke hjelpe meg da de ikke har koblingsskjema for så gammel bil. Er det noen der ute som har noe sånt liggende så jeg kan få kjøpt kopi av eller har noen tips på et verksted som kan handle dette? Hadde planlagt en tur til Flensburg i påsken over Øresundbroen - men denne ser ut til å gå i vasken. På en sånn tur MÅ man jo bare ha CC-en i orden! Tar CC-en reguleringsinformatikk i tillegg fra et annet miljø en den elektriske fra bryteren? Takknemlig for tips!!

Mvh Gamlesmeden

Posted

Hvis jeg skjønner deg rett, skjer det ingen ting når du prøver å aktivere? Bremselysbryter er jo en sentral del i systemet. (når du bremser, slår du av cc)

Var det manuell eller automat du har?

Posted

Hei Tommer`n!

Takker for svar. Korrekt oppattet.

Jeg har automatkasse. Kan virkelig en "gretten" bremselysbryter lage sånn kvalme? Er det noe vacuumiljø eller dårlig signalimpuls fra ABS følerne som kan mistenkes?

Mvh Gamlesmeden

Posted

Jeg har ikke noe erfarng på 123, men på nyere (124 og 210) er bremselysbryteren første ting man sjekker.

I det øyeblikket du trykker på bremsepedalen, kopler du som sagt ut CC'en, så den må være i orden.

Om 123 får hastighetssignal fra ABS systemet eller fra speedometer er jeg ikke sikker på.

Posted

Hei Tommer`n,

Har nå i dag vært og snakket med mekanikeren på siste verkstedet. Han sier at han har sjekket at jordingen på bremsebryteren fungerer - så det er ikke den. Han har også målt på kryss og tvers uten å bli klokere. En person som jeg kjenner har en 85 modell og han sier at på hans var det følerne på ABSèn som var lodne - uten at lampa for ABS lyste. Det rettet seg når følerne ble rengjort. Han kunne videre berette at på NOEN gamle Mercer som har wiredrift på speedometeret var det uttak ved inngangen på speedometerklokka som det ble montert en kabel på for å hente ut signaler til avionicks mens bilen befant seg i f.eks tunneller. Den releboksen som jeg ble anbefalt skiftet ut oppførte slik: Når jeg var kommet opp i ca. 40km/t og slo på tempomaten og satte bryteren på økende hastighet virket den ved å øke hastigheten til ønsket nivå. Når en så slapp spaken - datt den ut - men den kunne hentes igjen hvis det ikke var gått mer enn 15-20 sek. Senere enn det - dødt.

Dette er en skikkelig hodepine!!! Mvh Gamlesmeden

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...