Jump to content

Mer uling

FrodeS

Recommended Posts

så er man i gang igjen. Nesten i hvertfall.

Jeg har satt den schvære sony-forsterkeren i rommet under bagasjerommet baki, og den lille forsterkeren til frontsett og dørhøyttalere der hvor førstehjelpsputa normalt henger (jeg har en annen pute, som ikke er 15 år gammel, og den passer ikke i det festet).

Så lenge jeg bruker separat phonokabel til hver forsterker har jeg ikke noe problem. Sony-forsterkeren har en mulighet for å ta linje ut, og koble til neste forsterker. Dette hadde spart meg for en laaaaang kabel bakover, men kobler jeg sånn, så får jeg dynamouling :-( .

Noen som vil synse litt om hvorfor det skjer? Det hadde vært veldig praktisk om det fungerte å koble via Sonyen.

Det kan kanskje være at de to forsterkene ikke passer sammen. Det har noe med hvordan de er jordet inne i forsterken. Andre årsaker kan være at du har for dårlig jord eller at du må flytte jordpunktet. Kan også være at børstene på din dynamo ikke er bra.

Det kan kanskje være at de to forsterkene ikke passer sammen. Det har noe med hvordan de er jordet inne i forsterken. Andre årsaker kan være at du har for dårlig jord eller at du må flytte jordpunktet. Kan også være at børstene på din dynamo ikke er bra.

Mange takk. Dette med jord er i grunnen akkurat det samme som min ganske-mye-over-gjennomsnittet-elektronikk-kyndige bror sa, men han kan ikke mye spesifikt om bilforsterkere.

Jordingspunktet er skrudd rett i ramma med 20mm2 kabel, så det skulle være greit. Har testet annet jordingspunkt også. Børstene er ganske nye

Guest Kalle

Tipper du har samme jordingspungt for begge forsterkerene,  ( tar jord fra samme pungt ) om ikke bruk samme pungt.

Sjekk om du har lik mostand til jord fra begge forsterkerene på phono tilkoblingene, om ikke så er det dette her som kan vere problemet..

Simpel løsning, kjøp Y ledd og splitt signalet på den kabelen som kommer inn til første forsterker og før det videre utenom sonyen..

RCA splitter : millionbuy_1905_56024994

Tipper du har samme jordingspungt for begge forsterkerene,  ( tar jord fra samme pungt ) om ikke bruk samme pungt.

Jepp, de jordes på samme sted.

Sjekk om du har lik mostand til jord fra begge forsterkerene på phono tilkoblingene, om ikke så er det dette her som kan vere problemet..

Ok. Skal sjekke når jeg kommer hjem. Mener du da ytterdelen av phono-tilkoblingene? Trodde de skulle kortslutte mot jord, jeg???

Simpel løsning, kjøp Y ledd og splitt signalet på den kabelen som kommer inn til første forsterker og før det videre utenom sonyen..

Skal prøve det. Har sånne y-ledd liggende hjemme. Den "lille" forsterkeren jeg brukte før hadde 4 utganger, og trengte altså også 4 inn. Den jeg bruker nå har bare 2, så da bruker jeg ikke y-leddet.

Takk for tilbakemelding!

Det jeg også mente var at forsterkere er byggd opp forskjellig. I min bil fikk jeg mindre støv med Sony enn med Blaupunkt. Spesielt når jeg bruker lader og spiller samtidig. Det fikk jeg forklart at gunnen til det var at de  hadde forskjellige måter å koble jord på inne i forsterkeren

Phonokabler som ikke er jordet i begge ender er en god løsning.

Jordingen i phonokabelen er bare en støyskjerm og det har du når den er jordet i bare en forsterker, men hvis du jorder i to helt forskjellige system der jordpotensialet er ulikt så får du inn støy.