Kruste Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Motorlampa lyser og har fått lest av feilkoder det er tett dieselpartikkelfilter som er årsaken igjenn. Dette har har jeg vært hos BOS med 3 ganger de siste 4 åra og ble det tett enda en gang så måtte det skiftes til en pris av ca 25000 ??? Så nå er det store spørsmålet hvor kjøper jeg dette utenom BOS ? Mulig høggern kan være en mulighet, men dette er jo et sjansespill kan jo være tett et brukt et også. Ebay er kanskje muligheten. Bilen det gjelder er en W211 220 CDI. Kanskje en av dere med tilgang til MB sin delenr. kan sjekke opp riktig delenr. for meg ? WDB2110061A695762.
KennethJ Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Jeg mener det må være A2114900192 som er riktig varenummer her.
v.sorheim Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 http://www.reservedeler24.co.no/bil-merke/reservedele-mercedes-benz/e-klasse-w211/16991/10418/partikkelfilter.html Kan dette være noe?
500AMM Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Motorlampa lyser og har fått lest av feilkoder det er tett dieselpartikkelfilter som er årsaken igjenn. Dette har har jeg vært hos BOS med 3 ganger de siste 4 åra og ble det tett enda en gang så måtte det skiftes til en pris av ca 25000 ??? Så nå er det store spørsmålet hvor kjøper jeg dette utenom BOS ? Mulig høggern kan være en mulighet, men dette er jo et sjansespill kan jo være tett et brukt et også. Ebay er kanskje muligheten. Bilen det gjelder er en W211 220 CDI. Kanskje en av dere med tilgang til MB sin delenr. kan sjekke opp riktig delenr. for meg ? WDB2110061A695762. Neida, du trenger ikke nytt partikkelfilter. Du har samme motortype og årsmodell som meg, så les ihvertfall denne tråden først: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=63422.msg374416#msg374416 I innlegg #18 i overnevnte tråd har jeg også referert til denne tråden på Mercefreaken: http://www.mercefreaken.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=21263 Og bilen har gått som ei klokke etter dette inngrepet og ingen feilmeldinger. Heller ingen problemer med PKK siden bilen er før 2006. Det eneste som sjenerer er litt lyder fra turboen i eksosrøret når man står bak bilen. Den soter minimalt mer også. I min bil er både partikkelfilteret og katalysatordelen fjernet, så beholderen er tom som vist på bildene. -a-
Kruste Posted April 1, 2014 Author Posted April 1, 2014 Har gått fort igjenom inleggene dine, men hva med feilmeldinger når du fjerna innmaten i hele filteret disse kommer ikke igjen etter sletting av feilkoder. Bilen min går ikke i nødmodus det virker som om bilen går normalt bare at motorlampa lyser. Sjekka dette med en Autel diagnosescanner med resultat av for høyt sotnivå i partikkelfilter. Har også tenkt på dette med EGR ventil kan det være den som er skikkelig tilgriset som kan gi samme feilmelding. Kan jo også nevne at bilen er tunet fra TS-Racing.
Beckern Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Tror ikke EGR kan gi den feilmeldingen. Det er hovedsaklig, differanesetrykk som gir meldingen. For høyt trykk foran og lavt trykk bak DPF genererer feilmeldingen. Det blir rett og slett for stor forskjell. Muligens er dette koblet med noen tilleggsbetingelser som throttle posistion og turtall. Men det er vanskelig å se at egr skal gi slike symptomer.
KennethJ Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Å anbefale fjerning av innmaten er å oppfordre til ulovligheter. Det er ille nok at dere skal kjøre disse dieselbilene i utgangspunktet, om dere ikke skal fjerne partikkelfilter i tillegg.
OlaNormann Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Hvorfor ikke bare rense det så er det ok igjen. Har enda til gode å se et filter som ikke kan renses.
Tonny S212 Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Å anbefale fjerning av innmaten er å oppfordre til ulovligheter. Det er ille nok at dere skal kjøre disse dieselbilene i utgangspunktet, om dere ikke skal fjerne partikkelfilter i tillegg. Jeg har en s212 350cdi 4matic gått 50000km , den soter som bare det vasker eksos stusserne en gang i uka , og i tilegg har den euro sone 5, kan ikke forstå at partikkel filteret tar mye sot
500AMM Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Har gått fort igjenom inleggene dine, men hva med feilmeldinger når du fjerna innmaten i hele filteret disse kommer ikke igjen etter sletting av feilkoder. Bilen min går ikke i nødmodus det virker som om bilen går normalt bare at motorlampa lyser. Sjekka dette med en Autel diagnosescanner med resultat av for høyt sotnivå i partikkelfilter. Har også tenkt på dette med EGR ventil kan det være den som er skikkelig tilgriset som kan gi samme feilmelding. Kan jo også nevne at bilen er tunet fra TS-Racing. Ja, jeg var litt spent på om det ville gi feilkode, men jeg forhørte meg med Mercedes her på Kongsberg først - eller det var egentlig de som tipsa meg om å gjøre dette. Det er mulig den slenger ut en feilkode som ligger der, men jeg tviler på det siden varsellampa ikke lyser. Jeg var også i en situasjon hvor jeg måtte finne på noe for bilen var ikke kjørbar, den stod for det meste parkert gjennom hele fjorvinter og inn og ut av verksted. Man kan godt si at desperasjonen tok litt overhånd, men bilen måtte i gang! Jeg kommer til å anskaffe et brukt partikkelfilter etterhvert som jeg renser og gjør klart og sender med bilen når den selges. Da får det bli opp til neste eier å montere det eller ei. Å anbefale fjerning av innmaten er å oppfordre til ulovligheter. Det er ille nok at dere skal kjøre disse dieselbilene i utgangspunktet, om dere ikke skal fjerne partikkelfilter i tillegg. Ja, jeg er helt enig i det med forurensingen, men når det tydeligvis ikke er opparbeidet kompetanse, utstyr eller gode løsninger for å vedlikeholde dette på en levelig måte økonomisk, så må man finne på noe. Det blir for tynt å bare klaske ei regning på nesten 20 tusen kroner i fanget på en bileier for hvert 2.-3. år for å ordne dette. Men dette gjelder ikke bare Mercedes, men de fleste diselbiler. Når det gjelder ulovligheter så stemmer ikke det, det har jeg også sjekka opp. Vedlagte bilde viser hvilke regler som gjelder for NOX. Statens Vegvesen har også beskrevet at selv om bilmodeller før 31.12.2005 er utstyrt med partikkelfilter når de importeres, så gjelder uansett ikke de innskjerpede NOX-kravene som ble innført fom. 01.01.2006. Dvs. at alle dieselbiler eldre enn nevnte dato går under Euro 3 og vil passere PKK uten anmerkning og dermed kjøre lovlig. -a-
Kruste Posted April 1, 2014 Author Posted April 1, 2014 Hvordan er det å få av dette partikkelfilteret er det mye knot og skruing eller går det greit ?
Toalmar Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Hadde tilsvarende problem på en Volvo for noen år siden. Rett etter at jeg kjøpte bilen monterte jeg chip, eller rettere sagt tuningbox. Etter kun kort tid kom lampen opp om at bilen begynte med regenerering av partikkelfilteret. Dette skjedde flere ganger. Tok også kontakt med forhandleren om saken og de kjørte en regenerering som var enda tøffere, men det hjalp heller ikke. Etter at bilen hadde vært på service (første mens jeg eide bilen) så kom ikke lampen opp igjen. Årsaken til den hyppige regenereringen hos meg var motoroljen. Bilen hadde feil olje, en olje som ikke var beregnet for biler med partikkelfilter. I de 4 årene jeg hadde den Volvo'n brukte jeg en syntetisk olje fra Statoil som var spesielt beregnet for Volvo og partikkelfilter.
500AMM Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Hadde tilsvarende problem på en Volvo for noen år siden. Rett etter at jeg kjøpte bilen monterte jeg chip, eller rettere sagt tuningbox. Etter kun kort tid kom lampen opp om at bilen begynte med regenerering av partikkelfilteret. Dette skjedde flere ganger. Tok også kontakt med forhandleren om saken og de kjørte en regenerering som var enda tøffere, men det hjalp heller ikke. Etter at bilen hadde vært på service (første mens jeg eide bilen) så kom ikke lampen opp igjen. Årsaken til den hyppige regenereringen hos meg var motoroljen. Bilen hadde feil olje, en olje som ikke var beregnet for biler med partikkelfilter. I de 4 årene jeg hadde den Volvo'n brukte jeg en syntetisk olje fra Statoil som var spesielt beregnet for Volvo og partikkelfilter. Takk for godt tips! Verdt å spørre om ved service. Regenerering fungerer, men behøver ikke å holde i lengden. Partikkelfiltrene er kanskje laget på forskjellige måter, jeg vet ikke, men jeg vet at kjørestil og kjøremønster (f.eks. daukjøring og småkjøring) kan påvirke varigheten mellom eventuell regenerering. Men som jeg nevnte i innlegg #9, så er min påstand at kompetanse, utstyr og løsninger er ikke god nok per i dag. Jeg sier ikke det er motvilje hos verksteder og forhandlere, men dersom bilprodusentene ikke har funnet tilfredsstillende løsninger så får de ikke gjort stort anna enn å selge nye partikkelfiltre.
500AMM Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Hvordan er det å få av dette partikkelfilteret er det mye knot og skruing eller går det greit ? To måter: enten dele kanna på midten - eller ta ut hele kanna. Første gang delte jeg kanna på midten og tok av nederste halvdel som inneholder partikkelfilteret. Alt tas nedenfra, ikke mye skruing og framgangsmåten gir selv når man kikker oppi der, men vanskelig å komme til noen av boltene på kanna. Husk at det er 12mm nøkkelgrep på mutterne og 13mm på skruehodet! Neste gang tok jeg ut hele kanna, delte den og så da at verkstedet hadde fjerna innmaten i øverste halvdel som visstnok er katalysatordelen. Etter det jeg fant ut måtte luftfilterboksen og braketten til denne, tas ut for å komme til skruklemma som holder kanna til turboen. Det er mer skrujobb å ta ut hele kanna, men lettere å dele kanna og ev. fjerning av filtrene. Mulig det holder å hugge et større hull i midten av filtrene for å lette gjennomstrømningen?
Kruste Posted April 2, 2014 Author Posted April 2, 2014 Har i dag skrudd ut filteret var mye skruing, men gikk ganske greit måtte bruke vinkelsliperen på en bolt under bilen (den ene av to like bolter ved siden av klemma til eksosanlegget). Har nå delt filteret i to og hamra ut innholdet, i morgen får jeg sette dette sammen igjen og er veeldig spent på hvordan dette fil fungere. Må jeg slette feilkodene først eller blir dette borte av seg selv ?
OlaNormann Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Ser ikke helt hvorfor dere ikke renser det og setter det inn igjen. Da vet dere det funker som nytt. Ikke alle vil fungere uten filtre og vil gå i nødprogram samt en rar lyd i eksos.
500AMM Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Har i dag skrudd ut filteret var mye skruing, men gikk ganske greit måtte bruke vinkelsliperen på en bolt under bilen (den ene av to like bolter ved siden av klemma til eksosanlegget). Har nå delt filteret i to og hamra ut innholdet, i morgen får jeg sette dette sammen igjen og er veeldig spent på hvordan dette fil fungere. Må jeg slette feilkodene først eller blir dette borte av seg selv ? Dersom bilen går normalt etterpå tror jeg lampa slukker, men feilkodene er lagra og må slettes med Star Diagnose. Men det kan vel tas ved neste besøk på MB verksted. Ser ikke helt hvorfor dere ikke renser det og setter det inn igjen. Da vet dere det funker som nytt. Ikke alle vil fungere uten filtre og vil gå i nødprogram samt en rar lyd i eksos. Rensing, tja, det holder kanskje lenger enn regenerering? Når jeg åpna partikkelfilterert første gang blåste jeg med trykkluft (..motsatt vei i tilfelle det skulle ha noen betydning) og det kom riktignok ut litt sot men ikke mye. Så jeg jeg tenkte at dersom så lite sot tetter filteret vil det ikke holde lenge så mitt valg ble kort prosess på filterenheten. Etter at jeg fjerna nederste filterenhet som angivelig kalles partikkelfilteret, ble det ingen vesentlig endring i eksoslyden, bittelitt dypere kanskje. Øverste filterenhet som visstnok kalles katalysatoren, ligna veldig partikkelfilteret, så jeg vet ikke om disse to er en og samme sak, men kun delt i to. Uansett så fjerna verkstedet den øverste filterenheten ifm. videre feilsøking, og etter det kom det mer turbolyd i eksosen, høres ut som gnisselyder på tomgang. Får jeg tak i et brukt partikkelfilter setter jeg kanskje inn øverste filterenhet for å få bort lydene.
Kruste Posted April 3, 2014 Author Posted April 3, 2014 Da har jeg fått satt inn igjen partikkelfilteret og testa hørte godt turboen etter dette og motorlampa lyser også nå. Når jeg sletter feilmeldingen og starter bilen så lyser ikke lampa, men når jeg da stopper motoren og starter igjen så lyser lampa. Må nok bare bite i det sure eplet og få tak i et annet filter. Får sjekke med høggeren om et mulig brukt ett.
Will Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Sikker på at det ikke er en av sensorene som skal måle eksostrykket før og etter partikkelfilteret som fusker litt i tillegg? Jeg høgde også ut filteret på min tidligere -04 S211. Hadde ikke noen problemer i etterkant.
Kruste Posted April 3, 2014 Author Posted April 3, 2014 Tja tanken har faktisk streifet meg, men feilmeldingen sier for mye sot i partikkelfilteret.
Will Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Siden du har hakket ut filteret, kan det ikke være så stor forskjell på trykket før og etter der filteret skulle ha vært at det skal tilsi en slik feilmelding. Begge sensorene står jo på koppen til partikkelfilteret, så tilstanden til katalysator skal vel ikke spille inn her? Ser at trykksensor koster knappe 900 kr hos en av våre samarbeidspartnere. Men anbefaler selvfølgelig at du undersøker litt mer om evt. feilkilder hos noen med mer erfaring før du går til innkjøp av en slik.
Kruste Posted April 10, 2014 Author Posted April 10, 2014 Noen som vet om et brukt partikkelfilter som passer bilen ? har sjekket opp på NBF bildeler og Finndeler , men ingen som passer ? : WDB2110061A695762
OlaNormann Posted April 10, 2014 Posted April 10, 2014 Gå til en som har en vanlig gass sveise apparat. Så varmer du det med flamme så ser du det renser seg selv. På samme måte som regenerering.
Beckern Posted April 10, 2014 Posted April 10, 2014 Tja tanken har faktisk streifet meg, men feilmeldingen sier for mye sot i partikkelfilteret. Har du fått sjekket sensoren? Når filteret er borte vil det være ca null trykkforskjell. Det kan sikkert gi feilmelding men ikke tatt filter. Det skulle gitt for stor differense, ikke null. Enig med Will at det er noe mystefistisk her.
Kruste Posted April 10, 2014 Author Posted April 10, 2014 Hentet i dag et brukt filter på posten fra en høgger i Halden var rimelig sikker på at dette passet (såg helt likt ut på bildet med mitt) men da jeg skulle til å montere dette så manglet det et hull på den øverste delen (er vel katalysatoren det da) til en sensor. På min er det altså to sensorer en for partikkel og en for katalysatordelen, på filteret fra høggern satt det på trykksensor på partikkeldelen som jeg prøvde på min bil. Jeg slettet feilmeldingen og startet bilen og lampa lyste ikke stoppet så bilen og startet igjenn og da lyste lampa igjenn. Har ikke prøvd å bytte den øvre sensoren da jeg begynte å bli litt lei etter all skruinga. Er begge disse sensorene like mon tro. Skal se på feilmeldingene igjenn i morgen å legge den inn her så skal derte få se på den.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now