Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har lenge hatt en lager lyd under bilen som jeg ikke har funnet ut av.

Idag titta jeg over mellomakselen og fant diverse feil.

Her er en liten video fra opphengslageret.

Og her er hardykoblingen

Som dere ser er det jo en del slark i hardy'n, det er jo en grei sak, bare bytte.

Men hva gjør jeg med opphenget ?

Det er mye slærk i gummin, også er det lager lyd samt en klunkelyd inni akselen som dere hører på filmen.

Hva gjør jeg  ?

Er snakk om en '96 S124 Mercedes e220

Posted

Har lenge hatt en lager lyd under bilen som jeg ikke har funnet ut av.

Idag titta jeg over mellomakselen og fant diverse feil.

Her er en liten video fra opphengslageret.

Og her er hardykoblingen

Som dere ser er det jo en del slark i hardy'n, det er jo en grei sak, bare bytte.

Men hva gjør jeg med opphenget ?

Det er mye slærk i gummin, også er det lager lyd samt en klunkelyd inni akselen som dere hører på filmen.

Hva gjør jeg  ?

Er snakk om en '96 S124 Mercedes e220

Når du først bytter hardyn, så kan du like greit skifte lager og gummioppheng også. Det er ikke dyrt om du handler på riktig sted ;)

Jeg hadde ikke verktøy til å bytte lageret, så tok med den delen av mellomaksel til et verksted. De presset på det nye på 10min.

Posted

Opphengslager og foring er greit å bytte, og du trenger ikke få et verksted til å presse i nytt lager, en skrustikke, en hammer og noen store flate skrutrekkere, så er mye gjort :) Du lar akselen henge loddret etter skiva som er pressa på over lageret med feks. skrutrekkere mellom(skrutrekkerne som lager anlegg mot skrustikka), så slår du pent og forsiktig på enden av akselen og skiva sklir av.

Foringen skjærer du eventuelt opp slik at du lettere kommer til lageret, deretter kan du enten prøve samme metode med lageret, eller knuse lageret i skrustikka slik at det kun sitter igjen innerringen på lageret. Så tar du vinkelsliper og sliper ned inneringen på en side så langt ned du tørr, ta så en meisel og slå et bestemt slag på innerringen slik at den sprekker. Vips sklir den pent av. Fjern støv og rust med pussepapir eventuelt, ha på olje og monter på nytt.

Dette tok meg 10 minutter ved hjelp av skrustikke, noen skrutrekkere samt hammer.

Klunkingen du har opp og ned ser ut til å komme av at mutteren du strammer for å få den ene mellomaksel-halvdelen til å gripe rundt den andre mellomaksel-halvdelen ikke er tightet til, du trenger en stooor fastnøkkel(dette er et MB "Spesialverktøy" i utgangspunktet). Eventuelt lager du en passende nøkkel av en stålplate(det gjorde jeg).

Det lønner seg å ta ned mellomakslingen ved diffen, dra ut bakre halvdel, skru av girkassetraværs er kanskje greit å gjøre for og komme til for å skru av hardyskiva(balatkobling) enklere.

Har samme feil på min hardyskive, med like fin karakteristisk klang som du har hver gang jeg går av gassen :lol: Har kjørt snart 40 000km med det.. Ny skive ble bestilt idag forresten :P

Posted

Jeg ville byttet begge hardy, lager og gummi samt gummifestet til girkassa. Da slipper man å rote oppi der på en stund, og man har god plass når man skal få alt av og på plass. ;)

Jeg bestiller alt sammen om få dager til min S124 nr 2. :)

Posted

Jeg bestilte hardyskiver og opphengsgummi fra Tyskland, kom på 1000kr inkl. frakt. Selve lageret kjøpte jeg på biltema til 30kr.

Når du deler mellomakselen (drar ut bakre del fra fremre del ved gummien) så må du passe på å sette den sammen igjen i nøyaktig samme posisjon, eller så kan den komme i ubalanse.

Posted

Jeg bestilte hardyskiver og opphengsgummi fra Tyskland, kom på 1000kr inkl. frakt. Selve lageret kjøpte jeg på biltema til 30kr.

Når du deler mellomakselen (drar ut bakre del fra fremre del ved gummien) så må du passe på å sette den sammen igjen i nøyaktig samme posisjon, eller så kan den komme i ubalanse.

Sjekk også Carus-parts.de(litt mer ryddig kanskje?)

Ja, det er viktig å tenke på, merk av to striper på hver halvdel som matcher mot hverandre, så får du satt sammen akselen på samme plass. Akseldelene er merket på feks. BMW etter balansering, men da jeg konverterte til ASD diff i vinter på min Mercedes, så brukte jeg to forskjellige halvdeler av mellomaksler fra to forskjellige biler. Fant ikke et spor av noe merking på noen av de 4 halvdelene jeg hadde. Satt sammen enn halvdel(fremre del) fra bilen originalt, samt en halvdel(bakre del) fra en 300TDT, merker ikke noen form for vibrasjon heldigvis, jeg kan tenke meg at jeg har hatt en dose flaks, eller at halvdelene er balansert hver for seg.

Posted

Takk for tips folkens.

Bare å handle deler nå ja :)

Men er det dobbel hardy foran ? Det er en skive bak selve hardyn også. Ser den på videoen.

Posted

Et kjempetips jeg fant på et forum (benzeverden) er om du har noe stivhet i krysset på mellomakselen. Altså ikke går glatt begge veier, men har en indeks følelse i midten. Bank på midten av krysset med en hammer mens du drar krysset fra side til side. Magisk nok forsvinner den indeksen gradvis. Kjempe herlig! Ikke tegn til å slå opp en romslighet på min. Den stivheten skapte en del vibrasjoner i opphenget mitt.

Posted

Takk for tips folkens.

Bare å handle deler nå ja :)

Men er det dobbel hardy foran ? Det er en skive bak selve hardyn også. Ser den på videoen.

Den skiva tror jeg er vibrasjonsdemper

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...