Jørn Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 Hei. Trenger noen innspill her. Batteri har hvilespenning på 12,1 volt. Setter på tenning, synker til 11,6 volt. Under start 9,6 volt. Ved tomgang med lys og vifte på 2 lader den 10,6-10,9. Byttet regulator. Lader da kun 1 volt mer. Ligger da på 11,6-11,9 med ny 15 volts regulator. Innemellom blir dynamo så varm at jeg ikke klarer holde på den. Det er vel ikke riktig? Samme verdier på måling på batteri eller på kabel i boks ved støtdempertårn høyre side ved batteri. Har ett slikt lokket/tett batteri, så får ikke målt en og en celle. Kan det være en kortsluttet celle? Jeg mistenker at både dynamo og batteri er gåent. Hva mener dere?
Beckern Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 Du bør få sjekket om det er noen grove strømforbrukere som setter i gang ved start. Noen dieseler har elektrisk forvarmer. Flere har vel opplevd at styringen av denne henger på. Et billig tang-amperemeter kan være tingen for feilsøking her. Ellers lukter det gåen dynamo. Er spenningen lavere når motor går enn når den står er det ikke snakk om lading overhodet. Da er det bare forbruk fra batteri.
tommern57 Posted March 31, 2014 Posted March 31, 2014 Jeg hadde prøvd et annet batteri først, og målt med dette.
Tonny S212 Posted March 31, 2014 Posted March 31, 2014 Hei Jørn. Du kan sikkert kjøpe et nytt batteri, jeg har samme problem i båten har prøvet og lade det op med cetek lader tar ikke strøm
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now