Guest Vihovde Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Hva synes dere om denne bilen? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8008751&sid=10aqYi2tPW528109&pos=1&tot=6 Har alltid hatt lyst på en slik, men kanskje den er kjørt litt mye ? Er det noe spesiellt jeg bør være obs på ved kjøp av denne typen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vihovde Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Eller denne ? SYnd han ikke tar tlf... http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8037994&sid=10aqYi2tPW336291&pos=6&tot=40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1049 Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Hehe, satt selv og surfet etter 126-biler til øyet ble stort og vått i går, og stoppet ved nettopp de samme bilene selv. Begge ser jo veldig fine ut. Dersom det er sant at 500en er kjemisk fri for rust så er jo det et vektig kjøpsargument på en slik bil. 300K pluss er jo litt selv for en MB-motor, og V8 skal visstnok være veldig mye mer kostbart å skru på enn sekserne. Men 420 og 500 er jo motorer med komplett antall sylindre begge to, så i dette tilfellet blir vel det hipp som happ. 420en har tross alt litt lavere kilometer. Den litt uinspirerte blåfargen er sikkert pen, men får liksom ikke meg helt i gear. Det gjør derimot den utrolig vakre sorte 420en med grått skinn, det hjelper jo også at den har fine hjul i utgangspunktet. SLK-felgene som sitter på den blå er jo bare brukbare til å få bilen hjem på, det der er noe av det simpleste MB har laget av felger, og de er jo så godt som identiske med aluminiumsfelgene man fikk på de siste årgangene av den gamle bobla. Hva tenkte de på? Til slutt blir vel spørsmålet hvilken farge du liker best. Og om den blå virkelig er helt rustfri. I praksis er det kanskje like mye rust på begge to, men at 420en er litt ærligere markedsført med "lite" rust. Fantastiske biler er det uansett, og mitt litt utvidede søk på www.mobile.de i går beviste at det er langt mellom de virkelig fine 126-bilene - og de koster penger selv i Tyskland... MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enebakk Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Eller denne ? SYnd han ikke tar tlf... http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8037994&sid=10aqYi2tPW336291&pos=6&tot=40 Det ser ut som han er medlem her i klubben se på skilt plata. "Frode Larsen" ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 3, 2006 Share Posted August 3, 2006 He, he... det er ikke meg...... Men bilen ser ut til å ha vært medlem ihvertfall, mener å ha sett den bilen før et sted, veldig fin, eier kan jo være medlem for det jeg vet, det finnes endel Frode Larsen i Norge.... Jeg hadde valgt 500`en, ikke fordi det er litt mer hk, men pga av 500 motorens gode rykte, de går vanvittig langt uten annet enn oljeskift..... Og ryker motoren så var det nettopp en repotasje i bladet til MBKN at det svarer seg å ta en tur til Tyskland..... i Norge kommer en overhaling kjapt opp i 60 til 100 høvdinger..... men ikke la det skremme deg, den går mange mil til den før det er nødvendig å gjøre noe som helst.... Men bare så det er sagt, begge bilene var jo nydelige så løp og kjøp.... :D/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Halvorsen Posted August 3, 2006 Share Posted August 3, 2006 Man overhaler ikke slike motorer, bytte motor er sikkert kurant å få tak i. Hauk motor sa til meg at en M119 motor nå er få tak i til 25-30 lapper.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 3, 2006 Share Posted August 3, 2006 Man overhaler ikke slike motorer, bytte motor er sikkert kurant å få tak i. Hauk motor sa til meg at en M119 motor nå er få tak i til 25-30 lapper.... Litt off topic, men jeg er helt enig, og kjører en til Tyskland og bytter motor så får en sikkert både tur og kvoten med i den prisen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted August 3, 2006 Share Posted August 3, 2006 420'n er tidligere eid av vår kjære medlem Tonny Solem. Før det gikk den hos en kjenning av meg på Otta. Har fått godt stell begge steder der ihvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1049 Posted August 3, 2006 Share Posted August 3, 2006 Nå skal jeg ikke påstå å ha peililng på MBs V8-historie i det hele tatt, men jeg har forstått det slik at 500 kom som en videreutvikling av 450-motoren da 126 tok over for 116 i 1979/1980, og at denne motoren strengt tatt ikke ble særlig oppgradert eller fornyet før 126-serien også ble faset ut ti år senere. 420 trodde jeg dermed var en mer moderne konstruksjon, ettersom den vel tok over rollen som "fattigmanns-V8" etter 380 da både motorer og 126-serien ble faceliftet rundt 1986-87. Men det er kanskje ikke riktig? Slik jeg tolker et av innleggene her er imidlertid 500 likevel å foretrekke foran 420. Er det uansett slik at 420 er en dårligere motor enn 500, uansett hvilken av konstruksjonene som er mest moderne? Kan være kjekt å vite, for etter å ha sett på disse annonsene kjenner jeg at den gamle lysten på 126 virkelig har våknet igjen... PS: En annen detalj for dere 126-guruene der ute: Mener å ha sett at en 126 ble annonsert som 1979-modell i Sverige for noen år siden. Kom det noen 126er som faktisk var 79-modeller, eller snakker vi her om en 1980 registrert i 79? MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted August 3, 2006 Share Posted August 3, 2006 W 126 hadde sin offisielle premiére på Frankfurtutstillingen høsten 1979. Før dette ble en forserie produsert våren 1979 og intern presentasjon foregikk i Juli samme år. Les og lær: http://www.mb-w126.de/historie.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tonny Solem Posted August 3, 2006 Share Posted August 3, 2006 420'n er tidligere eid av vår kjære medlem Tonny Solem. Ja det var nok jeg som eide denne tidligere,og jeg må si den var veldig fin når jeg eide den. Det var byttet speedometer på denne bilen før jeg fikk tak i den hos Mercedes,så dette finnes i historikken på bilen. Når jeg solgte bilen så hadde den gått totalt mellom 255.000 og 260.000km. Solgte den til en kar på Brandbu. Året etter så jeg att han solgte den vidre på Finn.no Så såg jeg i Mai att den var til salgs hos en kar i bergen,og nå i Juli/August så er den nok en gang til salg hos en kar i Stavanger. Må si den har byttet eier rask i det siste. ( Feiler det den noe?) Jeg hadde min Orginal,men ser det er kommet på 17" felger nå og det er satt på hvite blinklys framme,noe som ikke passer en svart W126 bil overhodet.Mye finere og markerte linjer med orginale orange blinklys. Jeg var ihvertfall veldig fornøyd med bilen da jeg eide den,men solgte den til fordel for en stasjonsvogn da vi ventet barn. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg sikkert hatt den enda,for 126 biler digger jeg bare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted August 3, 2006 Share Posted August 3, 2006 420'n er tidligere eid av vår kjære medlem Tonny Solem. Ja det var nok jeg som eide denne tidligere,og jeg må si den var veldig fin når jeg eide den. Jeg hadde min Orginal,men ser det er kommet på 17" felger nå og det er satt på hvite blinklys framme,noe som ikke passer en svart W126 bil overhodet.Mye finere og markerte linjer med orginale orange blinklys ---- for 126 biler digger jeg bare.Kunne ikke sagt det bedre selv! =D> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted August 3, 2006 Share Posted August 3, 2006 Nå skal jeg ikke påstå å ha peililng på MBs V8-historie i det hele tatt, men jeg har forstått det slik at 500 kom som en videreutvikling av 450-motoren da 126 tok over for 116 i 1979/1980, og at denne motoren strengt tatt ikke ble særlig oppgradert eller fornyet før 126-serien også ble faset ut ti år senere. 420 trodde jeg dermed var en mer moderne konstruksjon, ettersom den vel tok over rollen som "fattigmanns-V8" etter 380 da både motorer og 126-serien ble faceliftet rundt 1986-87. Men det er kanskje ikke riktig? Slik jeg tolker et av innleggene her er imidlertid 500 likevel å foretrekke foran 420. Er det uansett slik at 420 er en dårligere motor enn 500, uansett hvilken av konstruksjonene som er mest moderne? Kan være kjekt å vite, for etter å ha sett på disse annonsene kjenner jeg at den gamle lysten på 126 virkelig har våknet igjen...Både 380 og 420-motorene er basert på 116-blokken, 500 og 560 er basert på 117-blokken. 420 er grovt sett en oppboret 380. Teknisk og prinsipielt er det likevel ikke store forskjeller på noen av disse 4 motorene. 380'en har dog rykte som en kam-spiser pga trange oljerør til toppen. Dette problemet er mindre på 420/500/560, men kammer ryker det der også . (Ask me how I know) Merk deg at det er det to typer 420-motor ute og går - før og etter september 1987 (420 kom nemlig i 1985, ikke 1987) Fra september 1987 ble Hk antallet økt på alle disse motorene, fra ca 218 til 231 på 420-motoren (mindre om den har katalysator). 560'en er en oppboret 500. Hk-messig er det likevel ikke stor forskjell på 500/560-motorene, og det finnes f.eks. kat/lavkomprimerte utgaver av 560-motoren om har færre Hk enn en 500 laget etter september 1987. Unntaket er 560-utgavene med 300 Hk - de går "like stink". Men nettopp disse 300-Hk-motorene har gjort at 500 har et (ufortjent) bedre rykte mht slitasje enn 560. Mange 560'er påstås å ha blitt brukt til å kappkjøre med Porscher på Autobahn fordi de var mer enn sprek nok til å ta kampen opp med en samtidig Porsche 928. Og det skal ha ført til en uforholdsmessig tidlig død for en del 560'er. Grunnen til at 500 ofte påpekes som den beste, er derfor priimært at den har en noe mykere og jevnere motorlyd enn 560, som virker litt rå i målet pga måten motoren er konstruert på og justert inn mht innsprøytningen. Mht slitasje tror jeg ikke du vil merke forskjell på noen av disse motorene om de har fått skikkelig stell hele veien. Resten har med Hk og motorkarakteristikk å gjøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted August 4, 2006 Share Posted August 4, 2006 Når jeg solgte bilen så hadde den gått totalt mellom 255.000 og 260.000km. Solgte den til en kar på Brandbu. Året etter så jeg att han solgte den vidre på Finn.no Så såg jeg i Mai att den var til salgs hos en kar i bergen,og nå i Juli/August så er den nok en gang til salg hos en kar i Stavanger. Må si den har byttet eier rask i det siste. ( Feiler det den noe?) Da må det være et par år siden du solgte bilen? Du sier du solgte den med ca 255-260.000 km på telleren... Også står det oppgitt i annonsen at bilen er godt 260.000 km nå... Undrer på om det er noe som ikke stemmer helt, ja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1049 Posted August 4, 2006 Share Posted August 4, 2006 Hm, ja, null kilometer på to år er i hvertfall en sympatisk kjørelengde. Sååå dyrt er det da ikke med bensin. Vihovde, du oppdaget bilen først så jeg skal ikke blande meg inn i det dersom du har tenkt å kjøpe bilen. Hvis den ikke er aktuell for deg så er det fint om du sier ifra, i så fall kan jeg tenke meg å sjekke den litt nærmere i sømmene - for ikke å si kammene... MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tonny Solem Posted August 4, 2006 Share Posted August 4, 2006 Som sagt så finnes det i historikken hvor langt bilen hadde gått når det var skiftet speedometer. Husker ikke helt året ( tiden går så fort)når jeg solgte den,men jeg hadde den på Landstreffet på Lillehammer og første året på Gol. Etter det så solgte jeg den. Den er jo ikke spekket med utstyrt,men den har det nødvendigste. Svart W126 med grått skinn synes jeg er en kongekombinasjon. Lykke til med kjøp av bil ( hvem nå det nå enn blir )for dette er en veldig fin bil hvis det ikke er noe spesielt med den siden den har skiftet eiere hyppig i det siste. Ved normal kosekjøring så tror jeg at km-standen skulle være rundt 300.000km nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 ....det finnes endel Frode Larsen i Norge.... Er ganske vanlig du altså :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1049 Posted August 8, 2006 Share Posted August 8, 2006 Ser det står "solgt" på den sorte 420en i annonsen nå. Hadde den vart frem til helgen skulle jeg gladelig reist til Kristiansand og svidd av skattepengene mine med mindre Vihovde her hadde gitt beskjed om at han ville ha den. Av ren nysgjerrighet: Noen her som vet hvem som kjøpte den? Be vedkommende ringe meg hvis han eller hun ønsker å selge igjen... MVH Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.