Jon Anders Fjellving Olse Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 God Kveld! Mitt navn er: Jon Anders Fjellving Olsen. Dette er minn start som bruker i forumet. jeg er eier av en 1991 model s124 300tdt. Jeg har fått et brist i hydraulikkrøret, som går fra servo og hydraulikkpumpa og bakover til nivåreguleringens styreenhet. Skal til å bytte røret, og lurte på om det er noe jeg skal være oppmerksom på, foruten å slippe ut trykk fra systemet. Når det gjelder påfylling av ny hydraulikkolje samt å lufte syatemet, så står jeg ganske blank. Har vert inne her på forumet, søkt og lest, har funnet noe rundt det, og gode beskrivelser og tegninger av systemet og hvordan man utfører dette, men bare om den modellen der hydraulikkolja går via vakumpumpa og ikke om den modellen som jeg har, der servopumpa og hydraulikkpumpa er i en enhet. Håper noen kan hjelpe meg med dette, og jeg blir veldig gla for å høre om erfaringer, som andre har gjort seg under dette arbeidet. Tegninger og forklaringer på systemet hadde vært supert. MVH: Jon Anders Fjellving Olsen
FrodeS Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Velkommen hit. Du skal nok se at det går ganske greit å bytte og ordne. Du trenger ikke slippe ut trykk noe sted før du bytter røret, og når du er ferdig, er det bare å starte opp og fylle på mer i tanken. Du vil se at det sirkulerer når det renner olje ned fra returrøret(-rørene) på toppen av tanken. Hvis systemet har vært uten olje en stund, kan det være at du må hjelpe pumpa litt i gang med å ta tak i ny olje. Greieste måte å gjøre det på er å først løsne litt på utgående fra pumpa for å sørge for at det ikke er noe mottrykk der, og så ta av inngående og la det piple litt olje ned i inntaket på pumpa inntil den "tar tak". Da skrur du fort igjen, og så er du i gang.
OlaNormann Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Det kan av og til hjelpe og gi litt turtall og gi kranen på sentralen full åpning. Det er også en lufteskrue der.
FredrikE300D Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Har brukt å bare toppe tanken, starte opp med bilen stående på hjula, etterfylle det som eventuelt slukes inn i systemet og da etterfylle. For så å tilslutt kjøre nivåreg.ventil manuelt ved å strekke armen under bilen forran høyre bakhjul og kjøre systemet opp og ned et par ganger Ettersom returrøret går inn i toppen av tanken så kommer tilslutt eventuell luft ut der og forsvinner I verste fall sitter det en lufteskrue på toppen av ventilen.
500AMM Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 Det aller meste er lista opp her allerede, men jeg kan legge til at den eneste plassen oljen ikke sirkulerer er gjennom demperne. Demperne og gasskulene blir kun trykksatt, selv om oljen går inn og ut av demperne når bilen beveges under kjøring, så sirkulerer den likevel ikke. Jeg har derfor løsna slangene oppe på demperne og lufta der først, deretter øverst på reguleringsventilen. Luftinga på reguleringsventilen gjøres med armen vendt ned for da står den åpen og slepper olje i retur. Du kan godt vippe armen litt opp og ned flere ganger, men det er ikke nødvendig dersom du allerede har lufta oppe ved demperne. Dersom du gjør disse to luftingene går ihvertfall lufta fortere ut av systemet. Men det er noe griseri å lufte oppe ved demperne for det er ikke mulig å samle opp oljen på noe hvis, den renner bare nedover demperen. Mye filler pakket rundt demperen er det eneste jeg har brukt. Husk også at dersom bilen står på hjula er demperne logisk nok under trykk, så når slangekoblingen åpnes spruter oljen ut. Bilen på tomgang, og bare løsne såvidt på koblingen først, så går det greit. Jeg har også skrevet litt om SLS her: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=57581.0 -a-
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now