Lettpåtå Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Noen som har en formening om hva en tenningslås for disse dyrene koster? Det er den elektroniske klumpnøkkelen. Var ute å handlet i dag, satte i nøkkelen, rattlåsen gikk av, og der stoppet det. Nøkkelen gikk ut, men det er ingen reaksjon når jeg setter den i. Rattlåsen er "varig" av, men girstanga er fremdeles låst. Disse er jo konstruert med ei plate man dytter inn når man setter inn nøkkelen, og som går ut igjen når du tar ut nøkkelen. Denne er fastkilt i bakre posisjon. og jeg har ikke klart å pirke den tilbake igjen. Antar det er tenningslåsen, og her må jeg vel ha original ubrukt MB-del? Fikk kjørt den til Autostern, siden jeg har medlemsrabatt der på 20%. Antar dette også dekkes av rabatten
OlaNormann Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Det blir spennende å se hva de sier. Mercedes påtok seg monopol på de jobbene i fjor. Dermed så skrudde de opp prisene og etter det så var det aldri enten nøkkelen eller tenningslås som var defekt. Nå er det plutselig begge deler som må skiftes. Vet de tar 18000 i min by nå. Jeg kjøpte tenningslås for 5700 før og BOS skaffet den grønne nøkkelen for å kode den. Men nå får man ikke k jøpt den løs. Nå skal de gjøre alt selv til latterlig pris. Håper Autostern er mer fornuftig så du slipper å bytte både nøkkel og lås. En kunde ba om å skifte bare låsen først for å prøve, men de sa det ikke gikk noe vi vet er bløff. Spør dem ut hvorfor hvis de også sier begge deler må skiftes. Men forstår jeg riktig at den ikke starter heller?
Lettpåtå Posted March 29, 2014 Author Posted March 29, 2014 Den starter ikke når nøkkelen ikke gjenkjennes? 18 lapper? For hvilken modell / i hvilken by? Regner med at det er rundt 8 når delen koster ca. 6k
OlaNormann Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 De har dessverre doblet prisen nå. Så den gjenkjenner ikke nøkkelen nå med rattlås åpen? Da får man vente å se på diagnose. Det er ikke nøkkelen da. Rattlåsen skulle gått på når nøkkel ble dratt ut. Så om det er rattlåsen, tenningslås eller feil i kommunikasjon mellom de.
Lettpåtå Posted March 30, 2014 Author Posted March 30, 2014 Du har fremdeles ikke sagt hvem det er som tar slike priser eller hvor du er i landet Ser noen andre har samme problemet - http://www.benzworld.org/forums/w208-clk-class/1635958-ignition-switch-stuck.html - og at det tydeligvis er fordi platen med IR-sensoren har kilt seg fast i bakre posisjon. Jeg tenkte akkurat det samme, men hadde WD 40-flaska i den andre bilen, og få remedier som kunne benyttes for å dra den ut. Kan hende det er nok at de renser mekanismen.
Lettpåtå Posted April 1, 2014 Author Posted April 1, 2014 13500 før 20% medlemsrabatt ble enden på regninga. Autostern ga 20% på alle linjer. 2105450308 (EZS tenningslås) koster 9800 før rabatt nå..
Thomas Madsen Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Et godt stykke unna 18.000 i hvert fall men fortsatt en lite hyggelig pris for en liten klump Men nå har du vel da spart inn medlemskortet for de neste 5 åra
OlaNormann Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Det er jo den samme prisen som han hadde fått som jeg nevnte, men de var litt flinkere og fant feilen med at det bare var låsen. Pluss på de 2 nøklene han måtte kjøpe så er du oppe i 18000.
Thomas Madsen Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Det er jo den samme prisen som han hadde fått som jeg nevnte, men de var litt flinkere og fant feilen med at det bare var låsen. Pluss på de 2 nøklene han måtte kjøpe så er du oppe i 18000. Nå skrev han jo at enden på regninga var 13800 før 20% rabatt...
OlaNormann Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Lite vits å kverulere om dette. La oss skryte av autostern heller. Som jeg skrev så gjør ikke alle BOS verksted det slik. Kameratene mine som jobber på det verkstedet jeg snakker om er selv flaue over måten de gjør det på på sitt verksted, men det er verksmester som bestemmer . De gidder ikke å gamble på at de monterer en tenningslås som kanskje ikke løser problemet eller kjøpe nøkkel(er) som ikke løser det. For det er ikke alltid en garanti for at man kan si sikkert hvilken del som lager krøll periodisk. Derfor kjører de en enkel linje. Lever inn de gamle nøklene og du får ny lås og nøkler. Da vet de at det er i orden ingen klager og ingen kan overprøve dem. Den prisen koster ca 18000kr og det virker hver gang. Ingen kan komme å si de har byttet en tenningslås til 13000kr,men det var bare nøkkelen eller nye nøkler til 6 tusen så var det låsen. De utnytter monopol og tar den enkle og sikre metoden som alltid gir perfekt resultat uten klager.
Thomas Madsen Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Prisene skaut i være etter at alt sideimport osv ble stoppet ja. Ingen tvil om det. Og er ikke ute for å kverulere så vi lar den bare ligge Bra løst av Autostern ..
POS Posted April 5, 2014 Posted April 5, 2014 Går det an å flytte over disse delene fra en 210 til en annen 210 fra samme årsmodell? Eller stopper den evindelige elektronikken alt slikt? BOS er alene grunnen til at jeg ikke har lyst på Merce, selv om Merce er den beste bilen... Ufattelig dårlig kundepolitikk...
OlaNormann Posted April 5, 2014 Posted April 5, 2014 På de fleste biler i dag så kan man ikke låne styreenheter mm fra en annen bil. Dette fordi man "låser" styreenheter til bilen en gang for alle. Dette gjøres når en del er ny og dermed blir den kodet til bilen med ch# en gang for alle. Noen kan man nulle igjen, men det er gjerne ting som ikke er i forbindelse med startsperre. På 210 fra 98 må man flytte over motorstyring, tenningslås og rattlås for å få start. På andre biler er det gjerne andre ting. Problemet i fremtiden blir å finne deler brukt. Da man ikke kan sette i brukkte girkasser, viskerbrytere, instrumenter, moduler mm. Det vil med andre ord si at dagens biler er ikke verdt en dritt når de er gamle da man må ut med flere ganger bilens verdi når noe blir defekt da man må kjøpe ting nytt hvis det er mulig å få det nytt da. De har ingen krav på seg til å kunne levere deler til gamle biler. Så en s klasse w140 vil bli mere verdt enn den nye s klassen en dag kanskje.
Lettpåtå Posted April 25, 2014 Author Posted April 25, 2014 Oi! så først nå at det hadde kommet innlegg her. Jeg er vel sånn passe fornøyd med mercedes og autostern etter denne episoden. Jeg har en bil som fungerer helt utmerket, låsen streiker, bilen står på verksted fra mandag til neste fredag (litt bestillingstid på deler), betaler en sur regning, og det første jeg ser når jeg skrur på tenninga (som fungerer, jippi) er at lampa for kjølevæskenivå lyser, og at motorvifta går på full guffe. Åpner panseret, ser at ekspansjonstanken er smekkfull av kjølevæske, og dette fikk jeg ingen info om når jeg hentet bilen. Inn i resepsjonen igjen, og det viser seg på loggen at mekanikeren har fyllt opp tanken for å prøve å løse feilen med kjølevæskelampa. Ingen info om dette ved betaling/henting av nøkkel. Det er ingen katastrofe, mer enn god nok kundebehandling av han jeg snakket med, men likevel litt frustrerende å oppdage slike ting først etter å tatt en full runde i rundkjøringa på sogn. Jeg er vel av den typen som er kontrollfrik på teknisk tilstand, så slike overraskelser er ikke så veldig hyggelige for min del. Samtidig så ser jeg jo problemstillingen til et verksted som får inn en stein død bil og så ser en lampe lyse når det blåses liv i den. Hvor lenge har denne lyst liksom? I tillegg så har bakruteviskeren tatt kvelden. Ingen reaksjon eller lys når jeg klikker på bryteren i midtkonsollen. I tillegg oppfører nøklene seg litt rart. Nøkkelen jeg leverte med bilen fungerer helt greit. Den andre nøkkelen låser kun opp rattlåsen, men lar seg ikke vri i tenningslåsen, eller brukes til å låse opp sentrallåsen via knappene) Nøkkel 3 (den flate "masteren" eller hva den skal kalles) bruker lang tid på å respondere, men starter bilen. Er det noe synkronisering som må gjøres kanskje? Teorien min når det gjelder kjølevæskelampen er at måleren i ekspansjonstanken har tatt kvelden. Tilfeldigheter kan skje, og det er jo en del til 120 kroner eller noe sånn. Siden denne og spylervæskemåleren skal være seriekoblet (etter hva jeg har lest på amerikanske forum..) har vel én av delene tatt kvelden, og spylervæskelampen reagerer ikke uansett hvordan jeg manipulerer måleren. Det er i alle fall det jeg håper på Får finne fram multimeteret i helga. Nøkkelen er jeg litt usikker på (den fungerte kort tid før låsen ble byttet) og bakruteviskeren er et mysterium. Kan hende en kabel smatt ut når jeg balet med tenningslåsen selv? Om viskermotorenhadde gått ad undas ville det vel fremdeles ha lyst i bryteren? Kan det være at den ikke igjenkjennes av canbus-helvetet? Det har vært litt travelt siden jeg fikk den tilbake, men første punkt er å kjøpe et nytt multimeter, siden jeg tydeligvis har forlagt det gamle. så får jeg måle motstander i giverne og se om de er innenfor spec. Autostern har imidlertid tilbudt seg å ta en lynrask diagnose, så forhåpentligvis finnes det noen indikasjoner på hva som har hendt hvis målerne er innenfor spec. Og så får jeg trøste meg med at den i alle fall ikke har en solex-forgasser slik 123'en har. Det er ikke alltid slik at gamle biler er enklere enn de greiene her..
OlaNormann Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Det kan være så enkelt at de har kodet den feil. Tenningslås på din er sjefen over alle sjefer og må derfor kodes til hva slags utstyr som er i bilen. Har ikke de kodet at den har elektronisk kjølevifte vil du få problemer.
Lettpåtå Posted April 26, 2014 Author Posted April 26, 2014 Var ute med multimeteret i dag. Målte 110 ohm på kjølevæsketankmåleren (riktignok når varer opp-ned) og 174 på spylervæskemåleren. spylevæskemåleren var litt rar - den hadde grei motstand helt til den aller øverste delen av "pinnen", med stigende motstand oppover, helt til den øverste delen, der den gikk utenom spekken for multimeteret / kortsluttet. Merkelig. Når det var montert og senket i væske ga det imidlertid greie tall, og når det hang utenom spylervæsketanken lyste spylervæskelampa. Tok av batteripol, lot bilen stå noen minutter og skrudde alt sammen igjen. lampa kom som vanlig på, men vifta startet ikke øyeblikkelig. Kjørte til bilen var god og varm, og i det den passerte 80 grader kom vifta på. Kjølevæskelampa gikk av i perioder og var på i perioder. Nå vet jeg at ekspansjonstanken har hatt en del gugge i seg tidligere, og antar det skal være en flottør inne i denne dingsen her, så det er ikke helt umulig at den er litt herpete. Det forklarer kanskje hvorfor viften plutselig oppførte seg normalt etter at jeg hadde snudd den på hodet, selv om den ga riktige ohm-verdier. Til 70 kroner stykket skadet det vel ikke å prøve. Vindusviskeren bak er dog et større mysterium. Skal teste bryteren.
Lettpåtå Posted April 26, 2014 Author Posted April 26, 2014 Hm. Tok ut kjølevæskemåleren, og den var helt grei. Målte 114. Enerverende.
Lettpåtå Posted April 27, 2014 Author Posted April 27, 2014 Kjørte en testtur på 5-6 mil på E18. Lampa var av og på sporadisk. Mest på.
Beckern Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Unskyld at jeg spør men er du sikker på at det er nivået? Jeg sitter men en sånn gnagende følelse av at den lampa er koblet til mer enn bare nivå. Feil på temp sensor? Som sagt bare noe jeg føler på meg.
OlaNormann Posted April 27, 2014 Posted April 27, 2014 Alt går ut på å spare når man lager bil i dag. Som Beckern sier så er mye knyttet sammen. Og nivå indikasjon lampe og feil på andre kjølesystem bruker samme lampe. Et enda større problem med sparingen er at de nå bruker en ledning som går i serie med andre sensorer for å spare ledninger. Altså går den f.eks først til kjølevannsnivå så videre til spylerveskenivå til vindu så til f.eks nivå for lyktespyler.... Det er motstanden til de forskjellige bryterene som bestemmer om det er for lite i den eller den beholderen. La oss si 3v på ledningen er Lspyler 5v Vspyler og 7 volt på kjølevannsnivå. Vel å pra når det er i orden, men feil i ledningsnett eller eller f.eks vindus spylerveskenivå sensor kan gi 7v i ledningsnettet og dermed indikere kjølevannsnivå feil. Ikke at det er feilen hos deg, men bare info.
Lettpåtå Posted April 27, 2014 Author Posted April 27, 2014 Antar dette er en tempsensor? Målte over 1700 ohm på den kald Den sank godt når jeg startet den, men det var jo en del motstand her. Noen som vet hva spec er? Startet bilen, vifta gikk med full guffe, trakk ut kabelen, vifta gikk ned til normal hastighet. Lampa lyste fremdeles, men etter å ha trukket den ut og satt den inn igjen sviret vifta litt mer normalt. Oppdaget også at det var en del fukt nede i sokkelen til kontakten. Mulig det har noe med svettinga på kamsensoren å gjøre? (selve kablene var knusktørre inni, så jeg vet ikke om jeg gidder gjøre noe med svettinga i år) Undres på om jeg ikke skal legge inn en bestilling hos julenissen på magnetclutch og mekanisk vifte til jul.. Får vel ta en diagnose. Irriterende at to mysteriefeil skal oppstå første gangen jeg har bilen på et verksted..
Lettpåtå Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 Ac blåser varm luft, og radiatoren er relativt kald. Det er gass på anlegget, mystiske greier.
Lettpåtå Posted May 18, 2014 Author Posted May 18, 2014 Om jeg trekker ut tempsensoren og starter den hoster den igang, og kveles på gass når motoren er varm. Argh, her er der ikke en sensor for hver funksjon nei, den tror tydeligvis at motoren er iskald..
Lettpåtå Posted June 4, 2015 Author Posted June 4, 2015 Det kan være så enkelt at de har kodet den feil. Tenningslås på din er sjefen over alle sjefer og må derfor kodes til hva slags utstyr som er i bilen. Har ikke de kodet at den har elektronisk kjølevifte vil du få problemer. BINGO! Autostern hadde kodet at bilen var en W202 sedan med digital aircondition og ikke en W210 stasjonsvogn med analog aircon. Stjerneservice tok en diagnose og fikk opp 6-7 sider med feilmeldinger. Masse kontaktfeil mellom tenningslås og både eksisterende og ikke-eksisterende komponenter. Det skal ha gått alarmer jevnt på grunn av åpnede dører etc, men bilen har ikke alarm.. Etter at han hadde ryddet opp fungerte både vifta og vindusviskeren utmerket, uten noen som helst modifikasjoner eller tjuvtriks. Nå er bilen plutselig stille igjen..
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now