Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ser at max effekt etter chipping av en 290TD er ca 150hk, varierer litt etter de forskjellige leverandørene.

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva som må til for og kommer over de ~150hk?

Posted

Min E290 var mye kvikkere enn andre E290er jeg har prøvd, men jeg savnet mer motor. Fant at det er billigere å bytte ut bilen til en E300 TDT. Jeg hadde E290 TDT og gikk over til en E300. Det gav meg et smil som har vedvart :-)

Originalt 177 hk. Kan omprogrammeres til ca 208 hk. Jeg har "bare" 177 hk, og det fungerer fint. I tillegg er det en rekkesekser som gir en HELT annen lyd enn E290 noengang kan gi. Rett og slett en voksen motor.  :D

Posted

Min E290 var mye kvikkere enn andre E290er jeg har prøvd, men jeg savnet mer motor. Fant at det er billigere å bytte ut bilen til en E300 TDT. Jeg hadde E290 TDT og gikk over til en E300. Det gav meg et smil som har vedvart :-)

Originalt 177 hk. Kan omprogrammeres til ca 208 hk. Jeg har "bare" 177 hk, og det fungerer fint. I tillegg er det en rekkesekser som gir en HELT annen lyd enn E290 noengang kan gi. Rett og slett en voksen motor.  :D

Du har så rett. I fikle med en 290 når det er ytelsene til en 300 man ønsker seg, er bare tull. Bytt bil 8)

Posted

syns det er grom lyd i R5, jeg. Og R6 selvsagt.

Hvordan ble forbruket når du gikk fra 290 til 300?

Posted

Ang. 290 så har de lett for å dra på seg litt astma, innsuget gror igjen pga sot fra EGR.

Rens innsug og koble ut EGR-systemet, så blir det en helt annen bil.

Posted

Har koblet ut EGR, men ikke vasket innsuget.

Har hatt av slangene og ja, det var virkelig møkkete der, faktisk så ille at nippelen til trykkvakta var kokset igjen, og derav nødmodus...

Fin kjøremaskin, men hadde jo vært koselig med litt mere hk under forbikjøringer selvom det går greit..

Posted
Hvordan ble forbruket når du gikk fra 290 til 300?

Det gikk opp. Fra (med forbehold om at jeg husker feil) ca 0,69 på langkjøring til ca 0,9. Dette er en strekning fra Sørlandet til Gol, ca 40 mil, så veldig mye blandet landeveiskjøring med stigninger. Ble overrasket over hvor mye mer E300 bruker. Kjørestilen er ganske lik (stort sett cruise control), men noe mer forbikjøring med E300 (fordi den kunne).

Nå skal den snart ut av vinterhi og med ny toppakning etc, så da håper jeg å kunne ta en ny måling på en helt frisk motor.

Posted

Jepp. Ved kjøring her hjemme (typisk ca 1 mils turer), så var også forbruket ca 0,9 på E300. Der brukte E290 ca 0,8. Så i praksis kostet E300 ca 6000 kr mer i drivstoff per år. (Forsikring hipp som happ. ) Det jeg fikk igjen for dette var en mye mer villig motor: Veldig mye bedre ved forbikjøringer etc, og generelt et mye bredere glis på sjåføren.  :D

Vedr. trådstarters spørsmål: Jeg sjekket en del opp i det med min E290 (som jeg byttet pga kollisjon), og jeg fant ut at det kostet mye å forbedre kreftene i denne. En omprogrammering vil koste fra 3000 til 7000 kr, og det ville vært det mest prisgunstige. Bytte av turbo etc ville ikke jeg gi meg ut på pga. at det ville kostet for mye i forhold til bilens verdi.

Posted

Nå har ikke jeg bæra av peil på diesel, men det jeg ser av dieselmotorer her, som har gått litt, så må det da væra mye å hente på å ta ut hele trykksiden å gjøra reint? Når man ser den generelle gugga som sitter i kanaler og intercoolere, så må det da væra noe å hente på å få det reint. I alle fall før man begynner å hive ut penger for chipping, pumpemods, osv?

Posted

Det er korrekt, og enda verre blir det med EGR i drift!

Min oppfatning er at 290n er en god motor med godt dreiemoment på lavt turtall, ingen rakett, men jeg synes den funka veldig bra sett i forhold til min bil uten turbo(med fler hester). Femmerdiesellyden er helt ok. Jeg foretrekker OM606 fordi jeg kjenner de motorene godt nå, da med rekkepumpe og motoren er både kjent som svært sterk og turtallsvillig.

OM602.964(?) har vel rotasjonspumpe, og rakler ikke så fært som det OM606n gjør..

Sammenligner man motorene side om side, har de store fellestrekk. Så finner man vel også disse motorene i Ssang Young, og her blir de ikke så godt mottatt.. Jeg vet ikke om disse motorene er lisensprodusert, men en kamerat som jobbet på verksted som hadde en del Ssang Young inne hatet denne motoren sterkt..

Jeg hadde glatt oppdradert til 300Turbodiesel, hatt av innsuget, og trykksiden og vasket dette reint og blendet EGR :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...