Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funnet ut at topdeksel er ødelagd.  :( Helvette!!

Skulle skifte pakning på dyser så ser jeg en bit av topdeksel er

av. I hjørnet over reima! Og Ikke nok med det, en liten bit har havnet

ned i.. så jeg må av med hele greia. (Gla for det jeg ikke startet opp å varmet motor )Dysene sitter.. moment nøkkel?

Bolten å skiva er ute.

Hva koster ett brukt topdeksel til motoren min?

C klasse W203, 04 mod, facelift, 150hp, 360nm, 220cdi

Posted

Har leita over alt etter toppdeksel til min 220cdi men fant ingen ting.

De skulle ha 3000+ for nytt hos mercedes.

Men fikk heldig vis tettet det med kjemisk metall.

Posted

Fått ut dyser.. for ett makkverk!! Har vært ole/diesel søl pga 2 dyser fikk ødelagde pakninger.

Pakningene lå selvfølgelig i bunnen.. men fikk dem opp ved hjelp av lampettledning :D (bøyet + og - ledningen ut fra hverandre, og ned i hullet med dem. Opp igjen av hullet ville dem da bøye seg andre veien, og da hadde jeg jo kobberpakningen inne i ledningen- smart? hehe.. )

Kjemisk metall hadde jeg liggendes. Skal av med deksele i morga, og gjør det skikkelig reint før påføring. Tar det inn i varmen til "herding" så går det litt fortere.

Dysene har blitt piffet opp litt, og alt er fin fint nå.

Gleder meg til å få på igjen..

PS! Takk for du nemte kjemisk metall.. hadde gått en stund før jeg hadde kommet på dette selv.. Blir fort sånn når en blir forbannet :)

Men som jeg sier til meg selv, Alt ordner seg til slutt :D

Posted

Det er vel ikke ukjent at toppdeksel kan ryke hvis det bruker som vippepunkt for brekkstang.

Pass for all del på at du har rengjort gjengene i toppen for bolten som holder nede dyse. Er ikke de rene drar du av bolten. Den samme gugga som limer fast dysa sitter også i gjengene.

Det må være rent helt ned til bunn.

Bolten bør/må vært ny da dette er strekkbolter som er til engangsbruk.

Posted

Det trenger jeg ikke å gjøre. :)

Har en bror som er utdannet heis/kran/reise/cheef-montør-mekaniker.. alt mulig :)

Har jobbet sånn i ca.15år.

Han som skal feste disse igjen, og jeg skal se på :)

Da jeg ikke har gjort dette før å litt skeptisk til mb motor (hatt bilen kun 1år)..

Så det vil bli :se å lær :D

Posted

Det er vel ikke ukjent at toppdeksel kan ryke hvis det bruker som vippepunkt for brekkstang.

Pass for all del på at du har rengjort gjengene i toppen for bolten som holder nede dyse. Er ikke de rene drar du av bolten. Den samme gugga som limer fast dysa sitter også i gjengene.

Det må være rent helt ned til bunn.

Bolten bør/må vært ny da dette er strekkbolter som er til engangsbruk.

Ang. skit på toppdeksel.. Det er gull rent! Har brukt Bremserens å gnikket.. det ser ut som nytt.

Ang. Bolter, ser ut som ny dem også.. Bremserens er ett vidunder middel.

Strekkbolter holder fint dem, sålenge dem blir behandlet på den rette måten.

Ang. hull i topdeksel.. Brekkjern? hmm.. nei ingen brekkjern. . Brukte 2 rørtegrer i middels størrelse, en til å vri litt frem og tilbake, og bremserens/wd40 ned mellom, og den andre ble brukt til å presse opp. Tok sikkert 1-1.5time pr.dyse.. Dyse 1 og 3 var sinnsyk treig, og så sotete dyser har jeg aldri sett før. Nr 2 og 4 såg jo nesten ut som ny i forhold.

Menmen.. fått ut driten no heldigvis :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...