Jump to content

Lakkering av parkeringssensor med sprayboks. Lakken legger seg ikke jevnt!?

Recommended Posts

Posted

Har endelig etter at jeg ble dritt lei av de fire røde diodene i PTS display og piping hver j**** gang jeg starta bilen endelig fått bytta parkeringssensorer slik at alt fungerer.

Desverre har jeg ikke vært så heldig med å få lakkert de skikkelig. Kjøpte sprayboks kit hos MB forhandler til bilen min, med fargelakk og klarlakk. Har kjøpt mine PTS sensorer på eBay, og de skal være Bosch og laget i Spania. Til alle som ikke er klar over det, så koster disse sensorene under 200 kr ferdig levert i postkassa i løpet av en uke (om du bestiller fra en tysk selger) fra eBay, mot 800 kr hos MB forhandler.

Problemet er at lakken ikke legger seg jevnt, men samler seg nesten som dråper, slik at lakkfinishen får en tekstur/overflate som kan minne om en golfball eller fotball. Jeg trodde dette skulle forsvinne med klarlakk, men det ble nesten værre. Snakket med kompisen som skrur for meg, og han sa at dette ikke skjedde på de sensorene som han hadde vært borti (de som koster 800 kr).

Jeg må nesten få pussa ned de to sensorene jeg har fått lakkert og få gjort det skikkelig slik at det blir jevn og fin overflate. Er det noen som har tips til hva jeg må gjøre for å få lakken jevnt? Er det noen som har opplevd lignende?

Posted

jeg har aldri brukt primer på sensorer, og aldri hatt problemer med hverken lakkslipp eller at lakken ikke flyter ut skikkelig. Men en grunnregel er om basen på noe vis ikke ser bra ut så blir det mer synlig/verre med klarlakk på ;) prøv å "rufse" overflaten med 500papir og lakker på nytt. sensoren kan settes med lakkflaten opp så kan den dynkes skikkelig med lakk og. Husk å vaske med silikonfjerner før lakk, kan være noe fett/silikon som lager trøbbel

Posted

Noen hevder at du bør være forsiktig med mengden lakk også, slik at man ikke skal spraye på mer enn det som trengs for å få jevn farge.

Posted

Hadde samme opplevelsen med mine som var kjøpt på ebay. Lakken oppførte seg på en måte sånn at det så ut som metallpartiklene i lakken samlet seg på ett sted... Jeg fikk det til med at jeg måtte pusse ned, og legge flere veeeeldig tynne lag med lakk, med tørking i mellom hvert lag, og så klarlakk til slutt.

Posted

Noen hevder at du bør være forsiktig med mengden lakk også, slik at man ikke skal spraye på mer enn det som trengs for å få jevn farge.

Legge et TYNT strøk, 20% dekke (lang avstand med sprayboksen) Vente til det er "tørt" ca 10minutter, så legge et dekkende strøk er normal nok.

Lakkerer man med sprøyte vil man få en filmtykkelse på 100-130my uten grunning ca. Med sprayboks vil man som regel knapt få til 80-90 om man legger så det nesten renner av. Det er lite tørrstoff og mye flyktige løsemidler i spraybokslakk så ville ikke bekymret meg veldig for tykkelse.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...