brani Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Nå er jeg skikkelig frustrert. Har brukt lang tid på å bytte fjører på min w124 200d, fordi den ene fjøra stod litt skjevt og det var vanskelig å demontere den. Når jeg endelig, etter mange timer, har fått byttet fjørene så er høyden helt rar ! Bestilte fjørene fra Tyskland med delenummer fra EPC, for å finne "originale" deler (OEM). Jeg valgte å bytte fjører fordi bilen var så lav i baken og høy i fronten, men det ble jo bare verre etter byttet! Jeg vil heller ha den høyere bak enn foran. Da jeg kjøpte bilen for ett år siden, så den helt grei ut. Men i løpet av året har den faktisk blitt ganske lav bak og høy foran, er det normalt? Også hjalp det ikke etter å ha bytta fjærene gett! Framfjørene er av merket KYB og jeg har på 1'er puter. Med nye fjærer ble fronten skyhøy! Bestilte egentlig Bilstein fjører, men butikken hadde ikke så de fant et alternativ. Det står at den er egnet til 200d (06.1993 - 06.1995), bilen min er 1985 mod, men det skal vel ikke ha SÅ mye å si? Bakfjørene er Bilstein, og jeg har på 2'er puter. Bilen ble ikke noe høyere bak med nye fjører. Er det noe jeg har gjort feil? Jeg har kjørt bilen 10 meter fram og tilbake, og bildene er tatt etter dette. Har facelift så mye å si? Eller er det faktisk sånn det faktisk skal være? I morgen skal jeg bytte tilbake fjørene foran ihvertfall! Foran: Foran: Bak:
modzona Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Min erfaring med uoriginale mb fjærer er at det blir ikke korrekt. Enten for høyt eller for lavt. Særlig ved to forskjellige produsenter. MEN du må nok prøve å kjøre mer enn 10meter fram å tilbake. Skal ikke se bort i fra at demperne dine bak er ødelagte?
Gujoni Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Opplevde dette på en W123 en gang. Så ut som en halvplaner etter fjærskifte foran. Hadde da fått feil fjærer og etter montering av riktige ble det heldigvis bra. Hvis du ikke har lekkasje på demperne bak, ville jeg forsøkt å justere på staget mellom stabstaget og høydereguleringsventilen bak. Kan hende at feilen med lav høyde bak ligger der. Sannsynligvis vil det lønne seg å skifte fjærer bak også siden nivåreguleringen kun skal være slik at den hjelpe til å holde høyden ved tung last.
brani Posted March 27, 2014 Author Posted March 27, 2014 Min erfaring med uoriginale mb fjærer er at det blir ikke korrekt. Enten for høyt eller for lavt. Særlig ved to forskjellige produsenter. MEN du må nok prøve å kjøre mer enn 10meter fram å tilbake. Skal ikke se bort i fra at demperne dine bak er ødelagte? Synes originale MB fjører er så dyre . 1500kr pr fjør er litt mye. Finnes det et OEM-alternativ som er like bra? Er ikke 10 meter nok til å løse opp spenninger i opphenget etter å ha jekket ned bilen (leste det i en annen tråd)? Har demperne bak noe å si for høyden altså? Tror ikke jeg har høyderegulering. Glemte å si at det er en sedan hvis det gir mening Er det noen flere som har erfaring med uoriginale vs. originale fjører til w124?
vegardxf Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 har hatt noen sett nå med vogtland fjærer, 2000,- på autoroyal.no jeg kan anbefale
brani Posted March 27, 2014 Author Posted March 27, 2014 Hvis jeg bestiller fjører som har eksakt samme dimensjoner som orignale fjører, har det vel ikke noe å si da? Noen som vet dimensjonene på 1243211904? Tenker på lengde, ytre diameter, tykkelse på stålet og antall vindinger.
Deltaone Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Jeg kjøpte fjærer i fra Bilextra/Jøntvedt i Tønsberg til en 1989 260e med automat. Det måtte da pga vekt bestille forsterka fjærer.... Den ble jo da en halvmeter høyere foran. -Og jeg har i ettertid lagt merke til mange e klasser i Tønsberg som er skyhøye i fronten. Tydeligvis ikke noe poeng i å bestille forsterka... Husker ikke merke, men de var fra en ok produsent.
Jøran89 Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Vist du sammenligner høyden på bilen din foran med et bilde av en 124 rett ut fra fabrikk, så ser du at høyden du har foran nå ,ikke er så unormal. De fleste 124 var levert slik da de var nye. De bilene man ser nå om dagen er som regel signe på fjærene eller har fjærbrudd.
Deltaone Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Ikke så høyt som de nye fjærene. Min så ut som en ' forkledd Audi allroad'
Gujoni Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Beklager, jeg syntes det så ut som stasjonsvogn og da er nivåregulering standard. Demperne har minimalt å si for høyden. Jeg kjøpte nye fjærer foran på min S211 hos AutoTrio og mener jeg betalte 7-800 pr. stk.
brani Posted March 27, 2014 Author Posted March 27, 2014 Men dere som noen gang har byttet til nye originale fjører; ble bilen så høy da? Må man ha senk for å få dagens "normale" høyden?
Jøran89 Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Bestilte sportline fjærer foran til min 300e fra auto trio. Fikk perfekt høyde. Brukte også 1er puter. Også viktig å opplyse hvilket ekstrautstyr bilen har.
brani Posted March 27, 2014 Author Posted March 27, 2014 Tror ikke det finnes sportline-fjører til 200D
Jøran89 Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Da bestiller du til en 200/230 bensin. burde være ganske lik på vekt.
brani Posted March 27, 2014 Author Posted March 27, 2014 Hvor mye koster sportline-fjører og hvor finner jeg riktig delenummer? Tror jeg kanskje bare skal skaffe meg originale mb-fjører så jeg slipper styret med firehjulskontroll og godkjenning... Kommer sportlinefjører med TÜV-papirer? Er det noen som har bilder fra w124 med originale fjører? Blir det alt for høyt eller og er høyden foran på bilen min høyere enn normalt?
Tobbe Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Skjønner du er fortvila pga høyden framme vs bak. I forbindelse med en annen jobb fant jeg ut at det var like greit å skiftet fjær/demper bak på min W211. Orginaldeler synes jeg er for dyrt så jeg gikk for Sachs fjær/demper. På min Eleganse er det ekstra bakkeklaring så jeg bestilte utifra det. 2 gule og 1 blå på fjær pluss ny pute med 1 skive. Det samme som stod påmontert. Regnet med at dette var grei skuring. Neida det var det jo ikke, framme var høyden som før på orginale fjær/dempere 67.8 cm målt fra bakke til kant av hjulbue mens bak med nye Sachs fjær/demper 66 cm. Det endte med at jeg la inn 5 skiver som resulterte i en bakkeklaring opp til hjulbue bak på 68.1 cm og det er jeg fornøyd med. Det spiller heller ingen rolle om tanken er full/tom, forskjellen er marginal. Det er noe svada greier på hjemmesiden til Sachs om at en skive vil løfte bilen det doble av høyden på skiven som blir lagt inn, det får ikke jeg til å stemme. Tror nok som en her sier at det kan være greit å holde seg til en produsent ved bytte, ihvertfall blir det Sachs framme også for min del når den tid kommer. Ser ikke vekk fra at den da kan bli for høy bak som heller ikke er bra men det er fort gjort å justere skivene på puten til fjæren.
brani Posted April 8, 2014 Author Posted April 8, 2014 Hvor får man originale fjører til best pris? Og hvor høy blir faktisk bilen med originale fjører? Hva er isåfall best alternativ til originale fjører? Hvor bestillere dere fra?
Gujoni Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 Det at en skive på f.eks 5 mm. vil løfte bilen 10 mm. er nok ikke svada. Fjæren sitter ca. midt mellom hjulet og indre bærearmsforing og enkel geometri tilsier at man dermed får større bevegelse ved hjulet. Litt sånn omvendt kraft ganger arm.
brani Posted April 15, 2014 Author Posted April 15, 2014 MEN, har det egentlig noe å si om jeg bestiller originale eller OEM? Tenker jeg skal bytte bakfjørene. OEM/alternativ er vel Bilstein, men det er jo bilstein jeg har. Kan jeg ha bestilt feil bilstein-fjører? Hvordan vet jeg hva jeg skal ha? Vil jo ikke flere tusen kroner ekstra på originale deler, når det ikke er noe forskjell... Syns det er vanskelig å finne riktige fjører som gir original høyde.
Tobbe Posted April 16, 2014 Posted April 16, 2014 Sachs hevder det samme som det du sier Gujoni men min erfaring er en annen. For min del førsøkte jeg med 5 mm, hoppet over 9 mm, så 13 mm, hoppet over 17 mm og avsluttet med et bra resultat på 21 mm, dvs 5 skiver. På hver av forsøkene med full tank løftet bilen seg kun høyden tilsvarende skivene som ble lagt inn. De orginale Bilstein fjærene som ble byttet ut hadde til gjengjeld kun 1 skive. Sachs måtte bygges om med 5 for å få tilsvarende høyde. Samme farvekode og trippelsjekking av verifiserende partnummer til tross. brani, hva er chassis nummeret på bilen?
brani Posted April 16, 2014 Author Posted April 16, 2014 WDB1241201A106331. Vil ha "riktige" fjærer, er lei av rar høyde.
modzona Posted April 16, 2014 Posted April 16, 2014 Front 124 321 19 04 Pad ved blå fjær: 201 321 11 84. Rød fjær: 201 321 12 84 Rear: 124 324 16 04 Pad ved blå fjær 201 325 10 44. Rød fjær: 201 325 11 44
Tobbe Posted April 16, 2014 Posted April 16, 2014 Kan godt svare jeg men tar forbehold om mulige feil. Katalog 501 opp til 9/89 gir følgende poeng: Model124.120: 21 poeng Soltak: 3 poeng Nakkestøtter bak: 1 poeng Hengerfeste om du har ettermontert dette: 6 poeng I utgangspunktet er du da oppe i 25 poeng. Bilen er ikke levert med orginalt hengerfeste men hvis dette er ettermontert så er summen 31 poeng. Har du i tillegg "auto limited slip differensial" så gir det ytterligere 1 poeng. Poengsummen ligger et sted mellom 25 og 32 som max. Ifølge Benz har du da følgende alternativer for standard fjær: Fra 22-30 poeng er partnummer for fjær A124324 16 04 Fra 31-41 poeng er partnummer for fjær A124324 11 04 Fjær med økt hardhet: 25-40 poeng partnummer A1243241204 Rubber buffer eller holder for fjær med innlagte skiver er det ikke noe fasit på men det er 3 alternativer. 3 skiver 18 mm A2013251144 2 skiver 13 mm A2013251044 1 skive 8 mm A2013250944 Kanskje lurt å kjøpe holder med 3 skiver, kan heller fjerne skiver hvis det blir for høyt. Alternativt kjøpe 2 stk med 3 skiver pluss 1 stk med 2 skiver. Blir den da for lav med 3 skiver så er det bare å legge inn 1 ekstra plukket fra den som ble kjøpt med 2 skiver. Koster ikke rare greiene en holder med skiver. Rettelse: jeg blinkset, fikk det for meg at du ville ha bilen høyere bak samtidig beholde fjærene foran. Det over gjelder således kun bak. Er jo mulig KYB framme/bak ville fått bilen i balanse. -Du sier: Det står at fjæren er egnet til 200d (06.1993 - 06.1995). -Det skurrer vel allerede der.
brani Posted April 16, 2014 Author Posted April 16, 2014 Jeg har hengerfeste, men ikke ASD så da blir det 31 poeng. Da skal jeg ha fjær A124324 11 04, eller den med økt hardhet. Det du sier om holder med skiver, er det det samme som puter? Har på 2'er puter, men har også 1'er puter liggendes. Tenkte egentlig bare å heve baken med det første... Problemet er da; skal jeg har med eller uten ekstra stivhet? Og skal jeg ha Originale eller OEM/Alternativ fjører??? Hvordan blir høyden og sånt?
Tobbe Posted April 17, 2014 Posted April 17, 2014 Orginal Bilstein som ble tatt ut bak målt i lengde på min bil var nøyaktig like lang som en den nye fra Sachs. Skulle jeg gjort dette på nytt så ville det blitt fra samme produsent, altså Sachs men heller gått opp på hardhet til fjærene. Man kan vel si at bildet av bilen viser en tildels stor høydeforskjell framme/bak og da skal det litt til å kompensere denne høydeforskjellen med puter. Om du legger inn 1 ekstra pute bak totalt 3 så utgjør siste pute 8 mm. Er du heldig så vil 8 mm doble seg til 16 mm når bilen står på hjul. Hos meg var det som sagt ingenting som doblet seg. 8 eller 16 mm fra der den er nå i høyde bak er ingenting. Jeg tror du ønsker å løfte bilen mer enn som så og det skal vel godt gjøres med puter. Bilen er vel 60-70 mm høyere fra hjulbue til dekk foran, tror KYB fjærene framme spiller deg et puss samtidig som den bør noe opp bak.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now