bska Posted August 1, 2006 Posted August 1, 2006 Pimp my.... Vel, regne med du har gjort litt med hjulhusa slik at det ikke blir for mye dreiebenk. Jeg måtte rulle bakskjermene en tanke for å gå klar med AMG 8,5x17" ET30, 235 gummi Quote
MBDesign Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 For å si det mildt!! jævlig porno , men jeg har ett "MEN" det må jo være total omplassering av tarmer og innvoller i kroppen etter en aldri så liten tur med underverket? he he, jeg bare spør!! Har selv en w124 med 18 tommere, 225/45-18, synes det er i overkant med tanke på komforen, men man må lide for skjønnheten Quote
Frode Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Skikkelig bra..!!.... Ble veldig små de bremsene dine nå..... Hva er dimensjonen... 235/30-20 eller noe i den duren....??? Quote
Guest 2271 Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 For å si det mildt!! jævlig porno , men jeg har ett "MEN" det må jo være total omplassering av tarmer og innvoller i kroppen etter en aldri så liten tur med underverket? he he, jeg bare spør!! Har selv en w124 med 18 tommere, 225/45-18, synes det er i overkant med tanke på komforen, men man må lide for skjønnheten Jeg har aldri kjørt med noe mer mykt og komfortabelt! og jeg har 255/30 foran og 295/25 bak med 20".... Må legges til også at min S124 er senket 70 mm, med gule koni og E500 stag foran. Må også legges til at veiene bør være fine, ellers går det bare utover felgene... Tarmer og innvoller blir ristet på uansett om du kjører 15", 17" eller 20" så lenge vei-standarden i Norge er som den er = er jo kun for traktorer jo!!! Quote
bska Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Sporer av litt her nå, så da benytter jeg anledningen.... - Slike bling/pimp oppsett er en visuell greie. 124 understellet vil ikke være i nærheten av å samspille med egenskapene i slike hjul. Hardere fjærer og dempere kan harmonisere oppsettet noe. Største problem er hjulvinklene som vil garantert svømme det de er gode for. Som regel er slike oppsett greie å kjøre inntill dekka får litt slitasje. Synes Mr miata her gjør et passe modig stunt Quote
miata Posted August 2, 2006 Author Posted August 2, 2006 har hatt på 205-40/17 på hele tia intil nå, kjører nå med 225-30/20 å synes selv ikke at det har gått utover komfåren,men fra orginal så er den nok mye verre får kjøre til deg går noe istykker da er er det jo bare å bytte,er jo folk som bytter motorer osv opptil flere ganger i året , da kan jeg bytte noen endeledd osv også Quote
RuneT Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 Noe jeg ikke skjønner her: På min TE hadde jeg 225/45-17 som skulle være tilnærmet riktig rulleomkrets, mulig litt mye men innenfor 5%. Så ser jeg at Miata hadde 205/40-17 mens MBdesign har 225/40-18. Hvem oss er helt på jordet her Quote
Frode Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 Hr. Miata er litt utenfor med sine 205/40-17, det er alt for liten rulleomkrets, jeg kjører 225/45-17 på mine vinterdekk og det er under 1% fra original rulleomkrets..... Quote
RuneT Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 Hr. Miata er litt utenfor med sine 205/40-17, det er alt for liten rulleomkrets, jeg kjører 225/45-17 på mine vinterdekk og det er under 1% fra original rulleomkrets..... Riktig ja.... Da forbauser det meg at MBdesign får plass til sine 225/45-18 Quote
MBDesign Posted August 3, 2006 Posted August 3, 2006 Må bare få korrigere en ting , skrev i notisen at min dimensjon var 225/45-18, dimensjonen er 225/40-18, er ikke blitt vist på eu kontroll med disse dekkene ennå, noe jeg velger å ikke gjøre heller, er jo ikke lenge til vinterhjula skal på etterhvert så "what ever". Blir lagt av pæng til bilen til neste sommer, da skal det på med noe nytt og flott, ikke minst lovlige dimensjoner, blir nok 18 tommere det også, men er usikker på type felg, noen der ute som har noen tips på hva som virkelig kler w124`en? har som mål å bruke rundt 20 tusen på felger. Quote
Jørn Posted August 4, 2006 Posted August 4, 2006 Mmmmmm..... www.superstar-wheel.com Kommer ikke langt med 20 lapper for felger fra Superstar. Kan gange beløpet med 2,så er du nesten i mål. Quote
Guest 2271 Posted August 4, 2006 Posted August 4, 2006 Mmmmmm..... www.superstar-wheel.com Kommer ikke langt med 20 lapper for felger fra Superstar. Kan gange beløpet med 2,så er du nesten i mål. Ja, gange beløpet med 2 - så har du felgene... Mangler bare litt elektriker-tape å ha på rundt...!! Quote
MBDesign Posted August 4, 2006 Posted August 4, 2006 Velger heller Sharif, har mye gromt til MB, ikke minst "billig" Quote
Alexander Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 Velger heller Sharif, har mye gromt til MB, ikke minst "billig" Du kan ikke sammenligne Sharifs ASA felger med Superstar. Det er en grunn til at Superstar er dyrere. Sharif er utrolig billig på dekk, selv om jeg har opplevd å ha fått matchende priser hos andre leverandører. Største problemet synes jeg er at de 2 gangene jeg har kjøpt dekk der og de 2 gangene foreldrene mine har kjøpt dekk der har dekk og felg vært elendig avbalansert. Den gangen de byttet dekk på 19" felgene mine ripet de opp den polerte kanten og slang hele tiden dritt om hvor dårlig ATP felgene mine var i forhold ASA som de solgte (yeah, right.. ) og den ene av de to gangene de byttet dekk for min mor var ikke en eneste hjulbolt skrudd til når vi kjørte av gårde. Quote
MBDesign Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 Var klar over at du ikke får samme kvaliteten hos sharif enn i forhold til superstar, men hadde jo ikke tenkt på mere utlegg enn de 20 tusen heller, men service og kvalitet på ting man legger en god del penger i, skal etter min mening være en selvfølge. Men opplevelsen din med sharif må jeg si ga meg en liten tankevekker om mannen. Er ennå en stund til neste sommer, så jeg får nok god tid til å titte meg litt rundt på bruktmarkedet også, så da får jeg bare håpe jeg kommer over noe lite brukt av god kvalitet etterhvert, er jo også opptatt av kvalitet, og det gir deg jo også en god følelse når du ruller nedover autostrada`n med børsa di. Takker for ett lærerikt innlegg Alexander, tar med meg den på reisen. Quote
Alexander Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 Jeg vil ikke formane noen til å handle/ikke handle et bestemt sted, men det er mange som om beinet som kan gi gode priser dessuten er det mye bra på bruktmarkedet så det lønner seg absolutt å sjekke litt rundt. Quote
FrodeS Posted August 5, 2006 Posted August 5, 2006 Sporer av litt her nå, så da benytter jeg anledningen.... - Slike bling/pimp oppsett er en visuell greie. 124 understellet vil ikke være i nærheten av å samspille med egenskapene i slike hjul. Hardere fjærer og dempere kan harmonisere oppsettet noe. Største problem er hjulvinklene som vil garantert svømme det de er gode for. Som regel er slike oppsett greie å kjøre inntill dekka får litt slitasje. Synes Mr miata her gjør et passe modig stunt Bare fordi jeg lurer : hvorfor blir hjulvinkler og slikt så galt pga. at felgen er større? Han kjører med 225/30-20, så da er jo rulleomkretsen lik, og dekkene ikke noe breiere enn man ofte har på 124. 225/45-17 og 225/40-18 er jo rimelig vanlig. Forskjellen her er en del mer felg og en del mindre gummi. Har forresten sitti på å Roger sin. Syns ikke den var noe særlig stivere enn min, som ruller på 16". Quote
Guest 2271 Posted August 7, 2006 Posted August 7, 2006 Sporer av litt her nå, så da benytter jeg anledningen.... - Slike bling/pimp oppsett er en visuell greie. 124 understellet vil ikke være i nærheten av å samspille med egenskapene i slike hjul. Hardere fjærer og dempere kan harmonisere oppsettet noe. Største problem er hjulvinklene som vil garantert svømme det de er gode for. Som regel er slike oppsett greie å kjøre inntill dekka får litt slitasje. Synes Mr miata her gjør et passe modig stunt Bare fordi jeg lurer : hvorfor blir hjulvinkler og slikt så galt pga. at felgen er større? Han kjører med 225/30-20, så da er jo rulleomkretsen lik, og dekkene ikke noe breiere enn man ofte har på 124. 225/45-17 og 225/40-18 er jo rimelig vanlig. Forskjellen her er en del mer felg og en del mindre gummi. Har forresten sitti på å Roger sin. Syns ikke den var noe særlig stivere enn min, som ruller på 16". Vel, det KAN være litt logisk... Nemlig at med bredere dekk, er det et større felt som skal ligge jevnt til/vinkelrett på bakken, derfor er det slik at man gjerne BØR bruke justerbare foringer, slik at man kan gå utover de justeringer på hjulvinklene, enn det som er mulig på standard-foringene. Det var på "norsk" - jeg har forresten fått en forklaring tidligere på noe av det samme, men med en annen ordlyd! Hvem og hvor sitter dessverre ikke i minnebrikken..... Men angående om bilen er stivere med 20" enn med 16".. Den er faktisk stivere.. men det som også er forskjell, er at bilene oppfører seg TOTALT forskjellig blant annet i forhold til fartsdumper (20" tar dem mye hardere enn 16" i samme fart), ved hullete/ujevne veier er det totalt forskjellige kjøreegenskaper, det rister og slår mye mer med en bil med 20" enn med 16". Til slutt.. På en flott veibane, med jevn fin ny asfalt - er kjøreegenskapene MAKSIMALT forskjellige føler JEG... 20" har noen ekstreme kjøreegenskaper, og desto mindre bevegelsesevne enn 16" (elektrikertape i motsetning til ballonger), og fungerer mer eller mindre som klister i forhold til 16" som JEG føler vil oppleves som noe mer vinglete... Dessuten kjører jeg et annet lufttrykk i mine dekk, enn hva en person benytter seg av i 16" dekk. PS, Frode: Du satt på meg i nøyaktig 2,9 km... Så akkurat opplevelsen er vel ikke fullendt og komplett! Quote
FrodeS Posted August 7, 2006 Posted August 7, 2006 PS, Frode: Du satt på meg i nøyaktig 2,9 km... Så akkurat opplevelsen er vel ikke fullendt og komplett! Trenger bare én dump for å kjenne om det er stivere over dumpene vettu Neida, ikke akkurat noen fullendt erfaring, men det føltes ikke som forventet. Over små ujevnheter hadde jeg trodd jeg skulle miste tenna, men det virket helt greit. EDIT : Selvsagt blir ting annerledes når man øker bredden, men nå var det vel felgstørrelsen det var snakk om, ikke bredden? Han har jo 225 bredde, det samme som folk pleier å ha med 17,18,19" Quote
Frode Posted August 7, 2006 Posted August 7, 2006 EDIT : Selvsagt blir ting annerledes når man øker bredden, men nå var det vel felgstørrelsen det var snakk om, ikke bredden? Han har jo 225 bredde, det samme som folk pleier å ha med 17,18,19" Med mindre dekk så er det mindre gummi rundt felgen som kan ta opp støt og sideveis bevegelse. På 124 er det store gummiforinger i hjulopphenget, det vil med andre ord si at i hver sving, akselerasjon eller brems så er det ingenting dekk som kan ta opp påkjenningene.... all bevegelse gjøres i foringene... Foringene på en 124 beveger seg kjapt 1 cm uten store problemer, og hvis foringene også er slitte så vil bevegelsene bli enda større.... Med 195/65-15 merker en ikke dette uten at det er helt galt...... Alle slike bevegelser i understellet skyver hjulet ut av sin optimale stilling/vinkel og en får dekkslitasje og nærvøs bil som resultat, det igjen kan gjøre at feks dekkene slipper taket i en sving med litt belastning pga at vinkler og hvor mye av dekket som egentlig er nedi asfalten er stert forstyrret...... Mindre profil øker denne effekten og tåler derfor mindre bevegelse i foringer for å kunne ha et optimalt veigrep, selv om det kanskje ikke virker slik under vanlig kjøring... Derfor bør alle sjekke understellet sitt og få satt på noen stivere foringer etc hvis en skal ha slike store dekk, ihvertfall hvis en vil kjøre litt "aktivt". Banekjøring viser at alt over 18" er kun for looks, 17" er perfekt for beste rundetid på en Subaru Impresa(uten sammeligning forøvrig) som har noenlunde samme vekt som en 124..?? AMG har nok tenkt på dette, og tilbydde en periode kun 17" (godkjente originale) til 124.... Men for all del, uten å vite noe som helst om understellet til denne nydelige 124 coupeen, så var jo felgene helt råe så den skal han ha.... Quote
Frank O Posted August 7, 2006 Posted August 7, 2006 Og kor får man kjøpt stivere foringer til 124? Quote
Gøran Posted August 7, 2006 Posted August 7, 2006 Foringer kan vel kjøpes forskjellige plasser. Men det beste er vel å snakke med enten Torbjørn, eller BSKA. De har eksperimentert en del med foringer, og har god peiling på dette. (De støper selv) Når det gjelder ASA felger som er nevnt tidligere i tråden. så kan jeg ihvertfall si min erfaring her. Tidligere har jeg holdt meg vekke fra disse felgene pga dårlig rykte. Dette fikk jeg bekreftet da jeg for kort stund siden kjøpte meg en bil med 18" ASA felger. Jeg synes felgene er veldig flotte å se til, men de er så sinnsykt myke. Det skal nesten ingenting til for å få disse skjeve. Blir fort dyrt å måtte rette felgene hele veien.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.