Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sliter med at min A124 e220 cab er for lav bak. Fikk byttet ut de gamle Sportline fjærene med et sett fra Eibach Pro 30/35mm, og den ble egentlig for lav (byttet de ikke selv, derfor disse spørsmålene). Fikk for liten demping på støtdemperene bak, da de er trykt for mye i sammen. Vet ikke helt om putene på bilen er originale bak.

-Kan man få kortere støtdempere?

-Hvor sitter disse putene på fjærene til bakstillingen? -Oppe eller nede?

026_zpsd108b82b.jpg

Posted

gummiputene sitter over fjøra å er å få i 4 tykkelser.

Fin høyde på den da  :D

Du får bl.a. bilstein sprint,men ikke veldig mye kortere(om noe)

Det er ikke lett å finne noen bra og kortere. Kan jo lete opp noen som passer på lengden dam universalt/andre merker.

Er du helt sikker på at de bunner??

Posted

Fjærene som stod på hadde blitt signe. Eibach Pro skal jo bare senke litt mer. Men resultatet ble at den ble en del høyere foran, og det er ok. Men bak ble den tilsvarende lavere.

Når jeg kjørte over fartdumper før så var det skikkelig ubehagelig foran, den slo hard til, men ikke til buns, men bak ok. Nå så er den fin på E18, men utrolig stutt og hard bak. Den demper en hardt gang ned, og deretter opp. Merker alt av dumper og små hull nå.. Er ikke sikker på om de bunner, men jaggu ikke langt unna..

Her er et bedre bilde:

024_zps7dd81437.jpg

Bilde ifra før byttet.

003_zpsbfdac664.jpg

Posted

Enten legg penger i orginale, sachs, bilstein eller koni. Det er bilen verdt.

Satt på noen brukte monroe dempere på 260'n min bak. Ble alt for hardt.

Edit:

Sachs er nok billigste alternativet å de selges av blant annet hellanor som vi har klubbavtale med.

Fikk pris hos dem til 260'n på ca 1000kr pr stk bak.

Edit 2:

Glemte av at det var sportline bil med enda lavere fjærer enn originalt.

Slik at bilstein b6/b8 er nok et bedre valg.

Posted

Enten legg penger i orginale, sachs, bilstein eller koni. Det er bilen verdt.

Satt på noen brukte monroe dempere på 260'n min bak. Ble alt for hardt.

Edit:

Sachs er nok billigste alternativet å de selges av blant annet hellanor som vi har klubbavtale med.

Fikk pris hos dem til 260'n på ca 1000kr pr stk bak.

Edit 2:

Glemte av at det var sportline bil med enda lavere fjærer enn originalt.

Slik at bilstein b6/b8 er nok et bedre valg.

Ok, takk. Er bilstein b6/b8 litt kortere? De fra Monroe har forsterka gass dempere til Sportline. -Bilen er jo også litt tung..

Posted

b6 er ikke kortere. b8 er kortere, tror ikke det er snakk om mange cm. Er hvertfall gode dempere! ikke så harde at man trenger nyrebelte heller ;)

Posted

OK takk.

Men så hos Bilextra i dag at de hadde Monroe (gass forsterket) til Sportline. Får de til en ok pris, i forhold til Bilstein. Noen som vet om noe hyggelig sted å kjøpe Bilstein B8? Dersom jeg bestiller disse Bilstein B8, er det da forskjellige alternativer på lengden til E klassen, eller bare bestiller jeg dem evt.?

Fra Monroe leveres det både dempere til sportline og uten sportline. De med må jo bety at de til sportline er ca 2 cm lavere??

Har bestillt de tykkeste skivene til fjærene i dag. Bak er de max 18 mm, men det gir utslag på mer enn 1 cm i fra de tynneste på 8mm sa de på B.o.S. Han sa ca 1 cm til på bilen. Dvs 2 cm opp! Stemmer dette?

Tenkte jeg skulle bytte putene først, slik at demperene får litt mer vandring. Har ikke sjekket om de har 1, 2 eller 3 nupper, men de var såpass billige at jeg bestilte dem, så får jeg sjekke før jeg tar av fjærene, og sjekke dempere samtidig.

Posted

hos autotrio kostet de (4dempere)ca 8000, ca 4500 med rabatt.

Hos brems.no får du H&R cupkit, fjører + dempere(de bruker noen ganger Bilstein B8 å andre ganger koni) for ca 4500 med rabatt.

Posted

Er det Bilstein B8 Sprint, slike som på følgende link? De blir 2 cm kortere står det.

http://www.ebay.com/itm/2x-Stosdampfer-BILSTEIN-B8-SPRINT-Mercedes-190-W201-E-Klasse-A-W-S-124-hinten-/301128304052?pt=DE_Autoteile&hash=item461ca545b4

:shock:

Har mest lyst til å prøve med nye skiver/mellomlegg på fjærene først. Men prisen på disse b8 demperene var hyggelige på den ebay linken.

Med rabatt får jeg 2 stk kortere Monroe dempere til kr.1680,- .

-Noen som har noe negativt å si om disse Monroe gassforsterka demperene?

PS! Jeg fikk Eibach Pro senkefjærene for en utrolig god pris, og med utrolig god service fra disse: http://www.ebay.com/usr/hotcarparts?_trksid=p3984.m1497.l2754

Absolutt å anbefale. De sjekket opp alt før de sendte varen, slik at de var sikre på at jeg fikk riktig.

http://www.ebay.com/itm/Eibach-Pro-Kit-Federn-MERCEDES-BENZ-Cabrio-A124-35-30-35-mm-/360871464581?pt=DE_Autoteile&hash=item54059d8e85

Eibach er høykvalitets fjærer!

Posted

faktisk billigere på autotrio de jeg kjøpte.

Har du sett hvor mange hakk det er på gummiputene dine??

sikkert 2 eller 3 tenker jeg. Ihvertfall de jeg har sett mest bak på 124 og 201.

eibach er greie fjører de.

Posted

faktisk billigere på autotrio de jeg kjøpte.

Har du sett hvor mange hakk det er på gummiputene dine??

sikkert 2 eller 3 tenker jeg. Ihvertfall de jeg har sett mest bak på 124 og 201.

eibach er greie fjører de.

Tenkte jeg skulle få jekket den opp i helgen. Jeg håper på 1'er puter. For jeg har kjøpt de tykkeste 3'er putene og de skal heve bilen ca.2 cm.

Er jo rart at den ble så mye lavere enn hva den var med knekte Sportline (-20mm), når Eibach Pro skal senke kun 10-15mm til.

Venter med demperene til jeg får satt på nye puter. Er det 3'er puter på nå, så sa de på B:O:S at jeg kunne sette de nye 3'er putene nede.. Skal samtidig  få sjekket at det virkelig sitter på korte sportline dempere bak.

Mye styr... :-)

3'er putene kostet ca.140 pr stk.

Posted

Helt sikker på at det ikke finnes 4'er pute bak også?

Forskjellen på putene er 5mm å du får ikke mye mere på høyden.

Det blir feil å sette putene nede. Fjørene er "flate" i toppen der puta ligger,mens den er "fjør formet" i bunn å fjøra sitter i et spor.

min bror sin 220te med 30mm h&r er ganske lav. Min 190E med 30mm er ikke veldig lav

Posted

Helt sikker på at det ikke finnes 4'er pute bak også?

Forskjellen på putene er 5mm å du får ikke mye mere på høyden.

Det blir feil å sette putene nede. Fjørene er "flate" i toppen der puta ligger,mens den er "fjør formet" i bunn å fjøra sitter i et spor.

min bror sin 220te med 30mm h&r er ganske lav. Min 190E med 30mm er ikke veldig lav

Det finnes 4 puter foran.

Bak er det 3 stk som starter på 8mm og slutter på 18mm.

Jeg håper inderlig at jeg har 1'er bak.

Ok, skjønner at det blir feil med pute i bunn.

Posted

Har nettopp jekket opp bilen, og hatt vareopptelling av nupper! Heldigvis kun 1 nupp på puta! Så da får vi se til å få byttet til 3'er puter en dag.

Posted

Fjærene sitter halvveis inn på bærearmen, så 5mm tykkere pute gir ca 10mm høyere bil.

Så fra 8 mm pute til 18 mm pute gir +2 cm?

bør være røffly riktig.

Posted

prøv å se.

jeg la inn 5mm tykkere pute å fikk ca 6mm mere klaring. Mulig jeg gjorde noe feil da.

Mål fra senter på felgen å til bua før å etter så du ser forskjellen.

Kan jo evt sette på tynnere pute forran for å rette litt på stuket

Posted

prøv å se.

jeg la inn 5mm tykkere pute å fikk ca 6mm mere klaring. Mulig jeg gjorde noe feil da.

Mål fra senter på felgen å til bua før å etter så du ser forskjellen.

Kan jo evt sette på tynnere pute forran for å rette litt på stuket

Ja, vi får fasiten i løpet av denne uken. Den måler nå ca.60,5 cm opp til øverste punkt på hjulbuen..

Vil ikke ha den lavere foran, for nå er den blitt en del mykere da den med de nye fjærene ble ca.1 cm høyere, eller kanskje mer.

Posted

Før: 8mm 1'er pute gav ca. 60.50 cm høyde.

Nå: 18mm 3'er pute gir 62 cm høyde fra bakken til toppen av hjulbuen.

Er jeg fornøyd? -Nei

Posted

1,5 cm opp altså. Særlig mer er det nok ikke å forvente med puteskift. Hvor mye opp vil du ha den?

Tror jeg har den på den høyden. Har kjørt litt med den i kveld. Men rart at Eibach sa at de PRO serie fjærene senker 30-35mm bak, det er jo bare 10-15 mm lavere enn Sportline. -Denne må jo nesten være lavere??

Skal sjekke med forrige eier om han noen gang har byttet støtdempere bak. Kan jo være at den er litt stump i dumpler/fartshumper pga at det sitter feil dempere på den, med full lengde.

Men den er ganske ok på vanlige veier i høyere hastighet nå, så noe bedring ble det.

Skal legge ut et bilde seinere..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...