Kenneth Sivertsen Posted March 25, 2014 Posted March 25, 2014 Heisann. Jeg lurer på om jeg skal sette på den orginale vifta på m104 motoren nå til sesongen her. Kjører pr idag med 2 vifter foran radiator som styres via dataspruten. Men jeg lurer litt på hvordan den virker på m104 siden det ikke er slik magnet opplegg som på m102. Jeg hadde denne viskosekoblinga i begynnelsen, men den gjorde jo ingenting så regner med den var gåen. Men jeg skjønner ikke hvordan den skal kunne slå inn på m104 motoren siden det ikke er noe magnet opplegg osv. Eller er det bare jeg som er helt på jordet? Den kjøler fint med de 2 elviftene, men jeg liker å ta en skikkelig burnout engang i blant så da hadde det vært greit med ei vifte som følger turtallet på motoren
modzona Posted March 25, 2014 Posted March 25, 2014 Kan være jeg er helt på jordet her men tror det er noe slikt. Enkelt forklart så er det vel et termisk bimetal som "legger" press på akslingen som gjør at viften griper tak å spinner rundt. Når tempen blir rett. Ofte kobler de i fra når man kommer over en hvis rpm så tror nok ikke vil hjelpe noe mer ved burnouts enn de du har koblet opp idag. På min m119 motor så kobler viskoseviften ut rundt 4300rpm (max rpm 6300rpm)
Kenneth Sivertsen Posted March 25, 2014 Author Posted March 25, 2014 Kan være jeg er helt på jordet her men tror det er noe slikt. Enkelt forklart så er det vel et termisk bimetal som "legger" press på akslingen som gjør at viften griper tak å spinner rundt. Når tempen blir rett. Ofte kobler de i fra når man kommer over en hvis rpm så tror nok ikke vil hjelpe noe mer ved burnouts enn de du har koblet opp idag. På min m119 motor så kobler viskoseviften ut rundt 4300rpm (max rpm 6300rpm) Så viskosekoblingen på m104 har ikke samme virkning på den som er på m102 med magnet?. Blir lite vits å kjøpe ny viskosekobling om den ikke vil låse når tempratur stiger.
modzona Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Joda den kobler inn pga varme. Men ikke på samme måte som m102. Vet ikke hvordan m102 funker men tipper den også kobler ut over en hvis rpm. Gå heller for noen sugvifter på baksiden av radiator som har variabel hastighet etter temp. Selv skal jeg gjøre slik på E420'n min den dagen viskosekoblingen går til f. Da de koster rundt 10 000,- for en orginal. Her har de gjort det på en e500
FredrikE300D Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Monterte en helt ny viskose på gamle BMWen min, den grep tak helt perfekt helt opp til turtallsperra, ble det varmt nok, var det Hiace/Volvo tilstander. En kamerat hadde M102 med magnet koblet inn hele tiden, hørtes ut som en Hiace på speed! Passer reimskiva + vifte fra M102 på en M104?
modzona Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Er jo en grunn for at de skal koble ut over en hvis rpm. Vet om et par m119 motorer hvor viskosekoblingen har låst seg pga alderdom eller dårlige uoriginale deler. Som igjen har ført til at de desintegrert og blant annet radiator måtte byttes. Nei enten kjøre original viskose eller Sachs evt tilnøds ACM. Men vær klar over at ACM har blitt rapportert om dlaminering etter svært få kilometer. Slik at kvaliteten på disse er svært variabel. Men bestevalget til denne bilen må da være vifter bak radiatoren.
Kenneth Sivertsen Posted March 26, 2014 Author Posted March 26, 2014 Jeg har 2 vifter foran radiator, det er pga at det er lite plass mellom motor og radiator. Det blir akkurat plass til den orginale vifta, men om den ikke vil få samme virkning som m102 si magnet kobling så tror jeg at jeg dropper det. Får vel bare sette meg ned å lete etter ei syltynn elvifte som jeg har bryter på istede da.
Tor Anton Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 m103,m104 og m111 har samme vifta hvis jeg husker riktig. Det er en termostat i selve vifta, der en fjør blir påvirket av varmen fra radiatoren så vita går i inngrep. De bygger ganske mye disse her. Det er stor forskjell på el.viftene, noen kjøler bra å andre bare snurrer. Stor forskjell på vridningen på bladene. Jeg har en på min bil som kjøler ganske bra. Kompressormotoren blir veldig varm,men denne kjøler ganske fort. Jeg hadde to på evoen å hadde ikke noe problem der heller, selv om de var små. Tror det var 2stk 10" vifter. Protrim hadde ihvertfall noen tynne. TROR de kunne kjøres begge veier(du bare snur polariteten). På 190E 2.6 sitter viftene forran radiatoen pga. manglende plass. Hvis du tar mye pirietter så blir motoren varm uansett vifter.
modzona Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Vell den som de brukte på den e500 jeg linket til å brukte de denne som bygger bare 6.7cm. De har også flere forskjellige måter å styre viftene på. Den her setter inn viftene ved en satt temp av deg på 60% og øker hastigheten hvis temp øker. http://www.flex-a-lite.com/accessories/electric-fan-controllers/flex-a-liter-variable-speed-controller-with-thread-in-temperature-sensor.html
Tor Anton Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 de jeg brukte var 52mm tykke. min kan kjøres i to trinn,men kjører bare ett trinn(fullt). Org så slår vifta inn på 105grader hvis jeg husker rett.
Kenneth Sivertsen Posted March 26, 2014 Author Posted March 26, 2014 m103,m104 og m111 har samme vifta hvis jeg husker riktig. Det er en termostat i selve vifta, der en fjør blir påvirket av varmen fra radiatoren så vita går i inngrep. De bygger ganske mye disse her. Det er stor forskjell på el.viftene, noen kjøler bra å andre bare snurrer. Stor forskjell på vridningen på bladene. Jeg har en på min bil som kjøler ganske bra. Kompressormotoren blir veldig varm,men denne kjøler ganske fort. Jeg hadde to på evoen å hadde ikke noe problem der heller, selv om de var små. Tror det var 2stk 10" vifter. Protrim hadde ihvertfall noen tynne. TROR de kunne kjøres begge veier(du bare snur polariteten). På 190E 2.6 sitter viftene forran radiatoen pga. manglende plass. Hvis du tar mye pirietter så blir motoren varm uansett vifter. 190e 2.6 har radiator på motoren som alle andre. Kun de med AC som har vifter foran.
Tor Anton Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Ok, bare sett de med AC jeg da. Sjekk om det står noe om kapasiteten på de du har så er det lettere å samenligne.
Kenneth Sivertsen Posted March 26, 2014 Author Posted March 26, 2014 Ok, bare sett de med AC jeg da. Sjekk om det står noe om kapasiteten på de du har så er det lettere å samenligne. De to viftene jeg kjører nå er fra Torshov og fungerer uten problemer. Men den den blir for fort varm når jeg fyrer opp en burnout og siden de ikke starter før på rundt 90 grader, så klarer den ikke å få ned tempen noe spes. Så da tenkte jeg at orginal vifta på turtall gjør susen, men når det ikke er slikt opplegg på 104, så får jeg vel prøve å skvise inn ei 14 el 16" vifte. Men når den monteres bakpå så bør den vel kjøres i revers slik at den drar lufta inn mot motor?
Tor Anton Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 da er det mulig de ikke dytter nok luft. Skjelden viftene starter så lavt som 90 grader egentlig. Burning og piruetter gir varm motor uansett. Du får kjøpt suge og blåsevifter, på noen kan du som sagt snu polariteten. Sett viftene så høyt som mulig. ligger du å banker på turtalsperra så blir motoren enda varmere.
bska Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Burning og piruetter gir varm motor uansett. denne påstanden er jeg 100% uenig i dersom man sørger for tilstrekkelig viftekapasitet har god radiator som ikke har redusert kapasitet pga alder og belegg inni og sørger for at varm luft ikke resirkulerer Benytter selv 1 stk stor el. vifte i den originale viftekappen samme hva jeg gjør, - når vifta starter kan jeg se tempnåla falle - nesten som en sekundviser
Kenneth Sivertsen Posted March 26, 2014 Author Posted March 26, 2014 Burning og piruetter gir varm motor uansett. denne påstanden er jeg 100% uenig i dersom man sørger for tilstrekkelig viftekapasitet har god radiator som ikke har redusert kapasitet pga alder og belegg inni og sørger for at varm luft ikke resirkulerer Benytter selv 1 stk stor el. vifte i den originale viftekappen samme hva jeg gjør, - når vifta starter kan jeg se tempnåla falle - nesten som en sekundviser Hvor fikk du tak i den viften da?
Tor Anton Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 burning og piruetter gir jo uansett varm motor. At du har en vifte som kjøler det fort ned igjen er en helt annen sak. Så lenge motoren jobber å du ikke har noe luftgjennomstrømning som ved f.eks burning og piruetter blir den varm. Å ligger en å banker på turtallsperra så gjør det litt også. På mine biler så er viftene så effektive at da jeg f.eks står i kø å motoren blir varm så de slår inn så ser jeg tempmåler faller ganske fort da de starter. Da bilen er i bevegelse har det ikke vært noe problem. Vet noen slet med effekten på viftene da jeg kjørte løp, å de byttet vifte å hadde ikke noe problem.
bska Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 he he, nå synes jeg at du er en smule kverulant Tor Anton, Selvfølgelig er vi kjent med at temperaturen øker når en motor belastes og at forutsetningene for effektiv kjølig er best når bilen er i bevegelse Vi er tross alt på forumets tekniske avdeling her da Kenneth, fikk tak på en brukt el vifte fra en eller annen MB (selfølgelig)
Kenneth Sivertsen Posted March 27, 2014 Author Posted March 27, 2014 he he, nå synes jeg at du er en smule kverulant Tor Anton, Selvfølgelig er vi kjent med at temperaturen øker når en motor belastes og at forutsetningene for effektiv kjølig er best når bilen er i bevegelse Vi er tross alt på forumets tekniske avdeling her da Kenneth, fikk tak på en brukt el vifte fra en eller annen MB (selfølgelig) Har et par vifter fra 210 som jeg skal prøve å få skvisa imellom:p
Tor Anton Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 faktisk billigere på autotrio de jeg kjøpte. Har du sett hvor mange hakk det er på gummiputene dine?? sikkert 2 eller 3 tenker jeg. Ihvertfall de jeg har sett mest bak på 124 og 201. eibach er greie fjører de.
Kenneth Sivertsen Posted March 27, 2014 Author Posted March 27, 2014 faktisk billigere på autotrio de jeg kjøpte. Har du sett hvor mange hakk det er på gummiputene dine?? sikkert 2 eller 3 tenker jeg. Ihvertfall de jeg har sett mest bak på 124 og 201. eibach er greie fjører de. Bomma du litt på en tråd nå el?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now