FrodeS Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Riktignok veldig sparsomt med opplysninger, men bruk følgende link : http://www.synkarion.no/regnr/?Kjennemerke= og sett inn ditt reg.nr. etter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Fiffig.... M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geggi Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 Artig Så nemlig en Bergensregistrert 211 "AMG" ved Hafrsfjord i dag, og noterte reg.nr. Viste seg å være en E200CDI med påklistrede AMG og kompressor merker.....flaut.... Herregud, at fyren i det hele tatt tør å vri om nøkkelen på dieselbrennern med folk i nærheten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 31, 2006 Author Share Posted July 31, 2006 Artig Så nemlig en Bergensregistrert 211 "AMG" ved Hafrsfjord i dag, og noterte reg.nr. Viste seg å være en E200CDI med påklistrede AMG og kompressor merker.....flaut.... Herregud, at fyren i det hele tatt tør å vri om nøkkelen på dieselbrennern med folk i nærheten... Dumt den er borte igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jens Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Virke denne linken, eller e det bare meg som ikkje får det til? Jens Honoré Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Nei som Frode skriver i posten over er den blitt borte. Er vel ikke sikkert den var helt "etter boka" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 @Geggi; Dersom den har full AMG-styling har jeg sett den flere ganger selv også - forstod at det var en diesel andre gang jeg så den da den var helt nedsotet bak dog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Har dere sett denne: http://www.vegvesen.no/sms/ Eier via regnr på sms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Statens Vegvesen, kjeltringenes beste venn... helt utrolig sier jeg bare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Vel, da fant jeg i hvertfall ut hvor den gamle E 300TDT Sportline bilen min befinner seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geggi Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Vannvittig!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Det er ganske drøyt. Med regnummeret på den gamle bilen min har jeg i dag altså funnet: - Eier via sms funksjonen til vegvesenet. - Jeg vet hvor eieren jobber og at han er medlem i bilklubber siden jeg søkte på Google - Jeg fant chassinummeret på bilen via mekonomen sine sider - Jeg fant oversikt over ekstrautstyret på bilen via den russiske siden - Jeg vet når bilen sist ble eu-godkjent og når den skal godkjennes igjen (nok en gang fra vegvesen.no) - Jeg vet om det er pant i bilen fra brreg.no Noe mer jeg kan søke på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Hvor er datatilsynet?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Det er ganske drøyt. Med regnummeret på den gamle bilen min har jeg i dag altså funnet: - Eier via sms funksjonen til vegvesenet. - Jeg vet hvor eieren jobber og at han er medlem i bilklubber siden jeg søkte på Google - Jeg fant chassinummeret på bilen via mekonomen sine sider - Jeg fant oversikt over ekstrautstyret på bilen via den russiske siden - Jeg vet når bilen sist ble eu-godkjent og når den skal godkjennes igjen (nok en gang fra vegvesen.no) - Jeg vet om det er pant i bilen fra brreg.no Noe mer jeg kan søke på? Nja, når du har funnet ut hvilken bil han har, og er på vei får og hente den. Så kan du jo sjekke om det er noen vits i og ta seg en tur inn på stua hans. Kansje noe ligger gjemt der også. Statens Vegvesen, kjeltringenes beste venn... helt utrolig sier jeg bare... Kjeltringene har vist mange venner. www.nettsnok.no Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Ok, da har jeg hentet inn ligningsopplysningene til denne stakkars personen fra 2000, 2001 og 2002 og jeg vet hvor gammel han er. Jeg vet hvor han bor, hvilket firma han driver og telefonnummeret hans. Alt har tatt meg mindre enn 10 minutter å finne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted February 6, 2007 Author Share Posted February 6, 2007 Ok, da har jeg hentet inn ligningsopplysningene til denne stakkars personen fra 2000, 2001 og 2002 og jeg vet hvor gammel han er. Jeg vet hvor han bor, hvilket firma han driver og telefonnummeret hans. Alt har tatt meg mindre enn 10 minutter å finne... Kanskje like greit å kjøre uten skilter? Jeg ser én fordel : Jeg kunne funnet ut hvem han ("/?!(%?!(¤ med audi A4 som nesten presset meg av ring3 i dag, mens han tutet og mente jeg skulle sluppet han inn der han prøvde å snike seg foran meg og en dullion andre biler var, så kunne jeg dratt hjem til han og ventet på at han kom hjem før jeg grisebanket han. Moralen må vel være å kjøre pent og ikke plage andre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Han kjørte jo Audi, hadde du forventet noe annet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Vi må jo tydeligvis innfinne oss med at mange opplysninger ligger tilgjengelig på nettet. Men jeg kan ikke si at jeg har noen store betenkeligheter med dette. SMS-tjenesten til vegvesenet forutsetter at du registrerer deg. Jeg går også ut fra at slike søk loggføres slik at man ved et eventuelt tyveri av bil kan finne ut hvem som eventuelt har søkt opp den aktuelle bilen. Slik sett vil eventuell etterforskning kunne gå lettere. Eller eventuelt at uærlige sjeler ikke bruker denne måten for å søke opp slike opplysninger. Da ser jeg heller flere fordeler med dette, eksempelvis ved kjøp og salg for å sjekke at en som selger en bil virkelig er rettmessig eier og at bilen er det den blir utgitt for å være. For å ta de opplysninger Alexander har funnet om eieren av sin tidligere bil. Hva kan du bruke dem til? Alt slik er offentlig tilgjengelig informasjon, og ingenting som folk flest hemmeligholder. Vi må ikke bli paranoide her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Hva jeg kan bruke de til? Vel, karen har ganske høy formue. Han har et firma som driver med bil, han har en del spesielle biler, jeg vet adressen hans. Det er gode muligheter for uærlige sjeler å gjøre et brekk her. Jeg synes i hvertfall det er svært betenkelig at informasjon om meg selv ligger ute på nettet. Det har blitt rullet opp saker hvor det viser seg at tyver har hentet sine ransofre fra skattelistene blant annet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Når det gjelder eier av bil, så har det jo lenge vært mulig å bare ringe en trafikkstasjon for å spørre. Man har da hatt mulighet til å finne ut eiere flere år tilbake. Lurer på om ikke svenskene har denne informasjonen tilgjengelig på nett? Altså hvor mange eiere bilen har hatt og litt usikker på hvem.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Hva jeg kan bruke de til? Vel, karen har ganske høy formue. Han har et firma som driver med bil, han har en del spesielle biler, jeg vet adressen hans. Det er gode muligheter for uærlige sjeler å gjøre et brekk her. Jeg synes i hvertfall det er svært betenkelig at informasjon om meg selv ligger ute på nettet. Det har blitt rullet opp saker hvor det viser seg at tyver har hentet sine ransofre fra skattelistene blant annet. Mange har høy formue, men svært få av dem har liggende store verdier hjemme. At mannen driver et bilfirma er ingen grunn til å robbe ham. At han har en del spesielle biler må du ha funnet ut på andre måter. Man kan søke opp eier på bilnummer, ikke omvendt såvidt jeg vet. Vegvesenets tjeneste gir deg bare eierens bostedskommune, ikke adresse. For å finne adressen har du vel søkt på telefonkatalogen, en publikasjon som har vært offentlig tilgjengelig i hundre år. Det dere ser for dere med dette er at en tyv ser en attraktiv bil, søker opp eier via SMS-tjenesten, finner adressen i telefonkatalogen og deretter reiser til adressa og henter bilen. Forskjellen med denne nye tjenesten er at man etter å ha registrert seg med navn og mailadresse kan søke opp eier på et bilnummer på SMS, mot at man tidligere kunne ringe biltilsynet, presentere seg som Hans Hansen og be om disse opplysningene. Slik er den nye måten tryggere etter mitt syn. Kjeltringer som bruker skattelistene for å plukke ut ransofre er nok i mindretall. I slike miljøer ryktes det nok på mange andre måter hvem som har store verdier. Skal man luske rundt etter mulige tyveriobjekter tar man en runde i etablerte villastrøk istedet for boligblokker i drabantbyer. En annen ting er at jo større verdier folk har desto bedre sikrer de seg også mot tyver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Jeg har skrevet lenger opp (http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=9743.msg93689#msg93689) hvordan jeg har funnet ut ting om mannen. Gjennom SMS tjenesten til vegvesenet finner jeg navnet, et kjapt søk på Google fant ut en god del om personen. Med andre ord er SMS tjenesten til vegvesenet en ny inngangsport til å finne mennesker, og kanskje ikke noen verre tjeneste enn andre. Poenget mitt og til andre her er at det er sjokkerende hvor mye man faktisk kan finne ut om personer. Om dette er opplysninger som har vært tilgjengelig i et eller annet format i lang tid er nå en ting, det er brukervennligheten ved at alt er tilgjengelig på internett som er det skumle, jeg kritiserer altså ikke SMS tjenesten til vegvesenet direkte. Jeg setter derimot et stort spørsmålstegn ved spørsmålet om alt bør ligge åpent. Mange har høy formue, men svært få av dem har liggende store verdier hjemme. Folk med høy formue kan ha mye annet enn penger som er interessant å stjele. Hvor ofte det har skjedd at folk har funnet innbruddsofre via skattelistene vet jeg ikke, men det er ikke interessant i denne sammenhengen. Det har skjedd og det kommer til å skje igjen. For meg så spiller det ingen rolle om det skjer 1 eller 1000 ganger om noen bruker opplysningene de kan finne om meg eller noen annen person på nettet for å utføre en ulovlig handling, det er uansett for mye. Jeg foretrekker at opplysninger om min person og mine aktiva holdes så skjult som mulig. (Tror nok ingen tyver får fråde rundt munnen av ligningstallene de finner på meg dog...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 .......... (Tror nok ingen tyver får fråde rundt munnen av ligningstallene de finner på meg dog...) Men diger Mercedes kjører du. :D :D Joda det ligger mye informasjon om folk rundt omkring, men lite av det jeg vil kalle sensitiv informasjon. Ligningstall for flere år tilbake har lite å bety for dagens situasjon, men kan jo i mange tilfelle riktignok gi en pekepinn på hvordan situasjonen er. I hvilken grad slike opplysninger skal være offentlig kan jo diskuteres, og tilgangen til disse opplysningene er jo også sterkt begrenset de siste årene. Det meste av informasjonen som er tilgjengelig via Google er vi selv skyld i har kommet der. Og det som fremkommer er ting som jeg vil si er allment kjent. Ved å søke på deg Alexander er det kun at du spiller bandy på Stabek som jeg ikke visste fra før. Et søk på meg selv ga heller ingen informasjon jeg ikke ønsker offentlig. At vi velger å bruke vårt fulle navn på diverse forum og nettsider har vi valgt selv, og har heller ikke stor betydning. Informasjon som er tilgjengelig på nettet er etter mitt syn harmløs. Det som er mere betenkelig er alle de små spor vi legger igjen etter oss i løpet av en dag. Mobilsamtaler med posisjonering, bruk av bankkort, bompasseringer, overvåkningskameraer osv. I tillegg foregår mye av vår kommunikasjon og økonomiske transaksjoner via nettet. At uærlige sjeler får tilgang til slike ting kan bli katastrofalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts