Sven Håkon Posted April 11, 2005 Posted April 11, 2005 Rent hypotetisk, hvor mange pund bør man legge i dekkene dersom man har rundt 1200kg bil på 215/45-17"? Hva bør differansen være på for- og bakaksel? Og videre, fortsatt fullstendig hypotetisk selvsagt, dersom man foretrekker en litt "sporty" kjørestil, bør trykket økes ytterligere? Quote
Guest Tom Bringsvor Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 På innsiden av BENZinlokket er det normalt en klistrelapp som sier noe om dette, med standard dekk. Det er mange meninger om dette, avhengig av kjørestil, vekt på bilen med og uten last og slitasje på dekkene underveis. Utgangspunktet bør vel være det som er standard lufttrykk. Jeg har prøvd litt frem og tilbake, ved å øke trykket mellom 6-8 psi, kan du få mere slitasje på midten enn på sidene, om du kjører med standard trykk, kan du få slitasje på sidene. Jeg tror at uansett hvem du spør så kan du få forskjellige svar. Quote
FrodeS Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Utgangspunktet bør vel være det som er standard lufttrykk. Blir ikke det veldig snaut på lavprofil? Quote
Guest Tom Bringsvor Posted April 15, 2005 Posted April 15, 2005 Det jeg mener å si er om du skal endre noe kan det være greit å vite hvilket trykk man bør velge fra, altså hvilket utgangspunkt man har før man begynner å endre. Har du 10 psi fra før å putter inn 6-8 psi har du allikevel alfor lite. Jeg mener ikke å kødde, men jeg vet dessverre ikke hvilken kompetanse folk har, så bare å svare kan mange ganger virke provoserende. Quote
Recommended Posts