Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei og hå karer og damer.

Mitt dilemma er at temp ikke overstiger 50 grader. Lest på instr.

Har skiftet thermostat. Men hjelper ikke. Eneste jeg har gjort da jeg oppdaget det, var at jeg kjørte på omluft lenge. Da steg temp. MYE, før jeg oppdaget det og vridde om bryteren. Har intrykk at det kun kommer varmluft når temp. velg. står på min. Men mulig fordi det er varmy i været nå.

Hva kan vere galt? Toppen? Men da skal vel men kunne se det på oljen? Eller kanskje ikke......

Posted

Hei og hå karer og damer.

Mitt dilemma er at temp ikke overstiger 50 grader. Lest på instr.

Har skiftet thermostat. Men hjelper ikke. Eneste jeg har gjort da jeg oppdaget det, var at jeg kjørte på omluft lenge. Da steg temp. MYE, før jeg oppdaget det og vridde om bryteren. Har intrykk at det kun kommer varmluft når temp. velg. står på min. Men mulig fordi det er varmy i været nå.

Hva kan vere galt? Toppen? Men da skal vel men kunne se det på oljen? Eller kanskje ikke......

 

Jeg anbefaler at du begynner med å fortelle hva slags bil du har.

 

 

Bilen din skal til normalt ikke være avhengig av varmeapparatet for å holde tempen oppe (eller nede)

Posted

Bare varmluft på varmeapparatet kan tyde på duoventilen må gjøres ren, hvis du gjør som Frode sier og forteller oss hvilken bil det er så kan vi fortelle deg hvor den står..... :lol:

 

Denne kan vel og påvirke tempen i systemet ditt.... tror jeg... :?

 

 

Posted

Bare varmluft på varmeapparatet kan tyde på duoventilen må gjøres ren, hvis du gjør som Frode sier og forteller oss hvilken bil det er så kan vi fortelle deg hvor den står..... :lol:

 

Denne kan vel og påvirke tempen i systemet ditt.... tror jeg... :?

 

Kan den det, da? duoventilene er jo i praksis stengt hele sommeren (i hvertfall på biler uten AC). All varmen skal jo gå ut gjennom radiatoren.

Posted

Hvis det er feil på den så kan den det, hvis han bare har varmluft i apparatet så tyder jo det på feil....eller hur..??.. :)

 

Men at motortemperaturen er lav og termostaten er byttet så må en måle ut tempsensorene, disse kan enkelt måles ut ved å måle motstanden over hver enkel......

 

Men jeg trenger å vite hvilken MB det gjelder og årsmodell for å kunne være litt med spesifikk... :P

 

Et annet spørsmål, går vifta de hele tiden, har du sånn "Volvolyd" av bilen når du ruser den...??

I så fall kan det være derfor den aldri blir helt 100% varm... :lol:

Posted

Hvis det er feil på den så kan den det, hvis han bare har varmluft i apparatet så tyder jo det på feil....eller hur..??.. :)

 

Joda. Mulig jeg missforsto litt. Duoventilene skal i utgangspunktet ikke ha noe med _motor_tempen å gjøre. Bortsett selvsagt fra at varmeapparatet vil ta ut en del varme om disse er vidåpne, og vifta står på

Posted

Det er jeg helt enig i Frode, det skal ikke ha så mye å si, men hvis vi tar for oss mange små feil blir til store så kan vi si dette:

 

Duoventil + viskosekobling på vifte gåen,  dette i sammen kan få temperaturen ned i 50-60 grader, hvis i tilegg sensorfeil så har en litt arbeid foran seg for å luke ut evt feilkilder, og da hadde jeg begynt med årense duoventil, deretter målt ut feil i tempsensorer og til slutt sjekket at viften/e ikke ligger inne konstant.....

 

 

Posted

Hei. Jo dette er en 124. 1991 mod. Da jeg skiftet denne thermostaten, spylte jeg også systemet. Tror kanskje at det er luft i det. For jeg tror ikke at jeg fikk ned på 8 liter. Er jeg inne på noe der?

Om jeg setter den i en bratt bakke med fronten og kjører varmeapparatet på full guffe på det varmeste....... Hørtes det bra ut?

Posted

Hei. Jo dette er en 124. 1991 mod. Da jeg skiftet denne thermostaten, spylte jeg også systemet. Tror kanskje at det er luft i det. For jeg tror ikke at jeg fikk ned på 8 liter. Er jeg inne på noe der?

Om jeg setter den i en bratt bakke med fronten og kjører varmeapparatet på full guffe på det varmeste....... Hørtes det bra ut?

 

Sett bilen på SLETT underlag. Sett aldrig bilen i oppoverbakke for å få ut luft. Slanger og vannkanaler er laget slik at øverste punkt ved lufting er det som er ved at bilen står beint.

Løsne litt på slangeklemmen på øvre slange på radiatoren og se om det minker i ekspansjonstanken ha også varmapparatet på max varme slik at du har god sirkelasjon. Dette bør hjelpe hvis du har luft i systemet.

Posted

Ok. Takk for opplysningen! Bra jeg ikke gjorde det i dag da. Men da tror du at det kommer seg? Om ikke, hva kan det vere da?

Posted

Ok. Takk for opplysningen! Bra jeg ikke gjorde det i dag da. Men da tror du at det kommer seg? Om ikke, hva kan det vere da?

 

Er du sikker på at tempen er for lav? Det er ikke instrumentet som er feil med?  Når du sier at den steg MYE ved omluft, så mener du mange grader da? Kan være at det er feil instr. Men er det luft så kommer det seg som  oftest med litt lufting på øvre slange. før du kjører motoren varm så vær sikker på at du får løsnet klemmen også stikker du et skruvhjern inn mellom slangen og stussen på radiatoren, slik at det eventuelt kan komme luft ut her. kjør motoren varm og gjør dette som nevnt ovenfor da skal det hjepe. (håper vi) :D

Posted

Får gjøre det. Vil ikke beg. å kødde med innv. inst. om ikke nødv. Takk igjen for svaret.

 

[vedlegget ble slettet av en administrator.]

Posted

Bengt: Hvorfor mener du at han skal løsne slanger for å lufte?

 

De gangene jeg har tømt systemet, så har jeg kjørt bilen varm, satt varmeapparat på fullt og løsnet lokket på ekspansjonstanken. Aldri hatt problemer med luft..

Kjøleanlegget på 124 er i utgangspunktet selvluftende.

Posted

Her er jeg enig med Eivind, sist jeg tømte mitt system så var det bare å ha av lokket på ekspansjonstanken så kom luften ut selv.

Den slangen som går på toppen av radiatoren (den tynne) den går direkte til eksp tanken og der kommer luften også ut.....

 

Hvis det er nok væske så skal dette være i orden etter mitt hue.....

 

Har du gjort rent duoventilen din...??

Den sitter rett foran batteriet, ser ut som to sylindre........ åpne og rengjør, så får du kontroll på temperaturen inni bilen, slik at det ikke bare kommer varmluft.... :?

Hat du målt ut tempsensorene dine...??

Det er ihvertfall 2 stk, mål motstanden på dem og sjekk at de er i orden før du gjør noe mer..!!.. :lol:

 

Hvis du trenger å hvite hva motstanden skal være så gi beskjed så skal jeg legge ut data i kveld her i denne tråden..... :P

Posted

Innspill, min erfaring vedr tømming av kjølevannet:

- å tappe radiator

- løsne tappeskrua midt på blokka (eksos siden)

- løsne øvre radiator slange (da kommer resterende kjølevæske fossende)

skal toppen av så er dette måten å gjøre det på.

 

som andre indikerer her så lufter systemet seg greit når bilen står på flatt underlag (M104). Kjør motor varm, en liten kjøretur, en siste toppings med kjølevæske og vips fix ferdig.

 

 

Posted

 

som andre indikerer her så lufter systemet seg greit når bilen står på flatt underlag (M104). Kjør motor varm, en liten kjøretur, en siste toppings med kjølevæske og vips fix ferdig.

 

Min var det heller ikke noe knot å få luftet da jeg byttet kjølevæske. Bare fylte ekspansjonstanken ganske full, satt på lokket og kjørte. Sjekket etter litt, og etterfylte noe.

Er det luft noe sted, så skal jo det erstattes med kjølevæske, så å kjøre med lokket av er vel strengt tatt ikke nødvendig?

Posted

Det er ikke nødvendig å kjøre med lokket av nei, det er overløp fra tanken og ut i skjermen som tar seg av luft og evt for mye kjølevæske..... :P

Posted

Det er ikke nødvendig å kjøre med lokket av nei, det er overløp fra tanken og ut i skjermen som tar seg av luft og evt for mye kjølevæske..... :P

 

Poenget mitt var at mengden luft / kjølevæske inne i systemet uansett er det samme. Er det luft noe sted det ikke skal være, så legger det seg etterhvert øverst i ekspansjonstanken. Det kan vel ikke være noe overløp i et trykksystem???

Posted

Det er overløp i tanken, men om dette styres av en ventil eller lignende vet jeg ikke med sikkerhet, eneste jeg vet er at hvis en fyller opp tanken med for mye og når motoren blir varm og vannet utvider seg så går det ut væske(overflødende) i overløpet, denne slangen er en liten svart slange 6-8mm invendig diameter som går ned i skjermen.

Men det skal nok litt trykk til før dette skjer.........

Posted

 

Til alle.

 

Ben spurte om råd, og det med å lufte på slangen (den tykke) på venstre side av radiatoren har virket for meg. så da sier jeg det som jeg har vært heldig med.

 

 

Frode L.

Overløpet fra ekspansjonstanken er styrt av fjæren i lokket denne presses sammen når trykket er for stort. Så vet du det.

Posted

 

Frode L.

Overløpet fra ekspansjonstanken er styrt av fjæren i lokket denne presses sammen når trykket er for stort. Så vet du det.

 

Makes sense. Denne er vel en slags "sikkerhetsventil", så hvis vannet begynner å koke, eller det av en annen grunn blir for høyt trykk, vil trykket slippe ut der?

Posted

Jaja. Har nettopp kommet fra luftingen, med livet i behold. Jeg har luftet og luftet og ikke forstått en dritt! Temp på 80 gr ca og spruter ut gjennom slange fra eksp. tank.

Det stemmer nok som nevnt at den skal lufte seg selv. MEN i fortvilesen sjekket jeg sikringene. Har ikke instr. på norsk. Er det noen som har?

Sikring nr 7 var røket. Kan ikke tysk: Rueckfahrlicht, Heizwasserventile, Wasserpumpe, Motorluefter osv. Skiftet den men røk med en gang. Står at man kan bruke 8A eller 16A. (alt etter på-koblet utstyr?). Begge røk. Noe elektrisk kortslutning en plass......

 

Er dette problemet tror dere?

Posted

Jeg hadde problemer med at denne sikringen røyk når jeg satte temp-hjul på ene siden til minimum. prøv å sette disse hjulene til 18 grader og bytt igjen.

 

ellers går denne sikring til ryggelys, temp-justering av kupeluft og elektrisk sirkulasjonspumpe i kjølesystemet

Posted

Ilte ut og gjorde som du sa. Men den røk med et smell med en gang. SHIT!!! Vifta på I.....

 

Dette blir jo en jobb og finne ut av. Tips?

 

På forhånd takk!

Posted

Prøve seg fram da.

 

Napp ut kontakta på duoventiler, på elektriske sirkulasjonspumpe, sett temp på 20 grader og prøve igjen?

 

Ett eller annet sted har du en kortslutning.

 

Har bilen din ac også?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...