Jump to content

Kossen i granskauen får eg av trekk på takluke? 124W 230TE

Recommended Posts

Guest Anne Cathrin
Posted

Må skifte deler i takluka, motor og resten går men ka hjelpe det når det ikkje er kobla til sjølve luka? :? Greit nok og skifte det er ein smal sak, men det eg ikkje har IQ til er og få av trekket eller komme til der. Jada kunne sikkert brukt ein kniv og hatt det morro men da ser det sinnsykt ut etterpå. Har hatt MB i alle år men da av den gode gamle 123W der var det ikkje snakk om IQ test for og komme til liksom. Fekk det til på min 116W 280S 76 mod og men denna bilen er rett og slett altfor ny til meg  :joker:

Lenge leve takluker uten motor og wire!! Men men no har det seg sånn at eg vil no ha denne open så er det nokon som kan hjelpe meg så hadde det vore kjempe greier :)

Helsing IQ løs kjerring :P

Posted

Må skifte deler i takluka, motor og resten går men ka hjelpe det når det ikkje er kobla til sjølve luka? :? Greit nok og skifte det er ein smal sak, men det eg ikkje har IQ til er og få av trekket eller komme til der. Jada kunne sikkert brukt ein kniv og hatt det morro men da ser det sinnsykt ut etterpå. Har hatt MB i alle år men da av den gode gamle 123W der var det ikkje snakk om IQ test for og komme til liksom. Fekk det til på min 116W 280S 76 mod og men denna bilen er rett og slett altfor ny til meg  :joker:

Lenge leve takluker uten motor og wire!! Men men no har det seg sånn at eg vil no ha denne open så er det nokon som kan hjelpe meg så hadde det vore kjempe greier :)

Helsing IQ løs kjerring :P

Er det slik at du ikke får beveget luken med motor eller manuellt?

Selv etter å ha frisatt motoren bak.

Står luken igjen eller er den åpen.

Hvis den er åpen er det enkelt. Dra ned trekket i front av luken der er det festet med fire klips, når det er drad ned så trekkes trekket fremover og opp og ut over taket. hvis luka er stengt er det litt vanskeligere. Da er det bare bryt og brekk metoden som virker, men det går det å.

Prøv å fristile motoren og dra luka bak manuellt med skruven som er på motoren. hvis ikke det hjelper så er det bare å dra trekket av klipsene i front og skyve dette bakover i taket. Dette har jeg gjort selv med godt resultat. Lykke til.

Guest anne cahtrin
Posted

motoren går som ei klokke den, er brukket den delen som skal vere festet til takluka er brukket løs. så det som skal gå fremmover og bakover går slik det skal. Men eg kommer jo ikkje til og få skiftet delene som er brutt av. saken er jo ikkje enklere av at den dus.... som eigde bilen før han eg kjøpte den av brukte sikaflex og limte heile luka igjenn. grå sikaflex på blå bil ser smart ut. men som sagt takluka er igjenn og eg kommer overhodet ikkje til og få skiftet delene som erødelagt:)

Får vel prøve med rå makt og nokre harde gloser. pleier og få det til når eg blir forb....Takker for svar :)

Posted

Delen som fester wiren/staget til sleden i luka? Er det den du mener?

Dra ned trekket iforkant sg skyv dette bakover så ser du hele mekkanismen. skruv så løs de fire muttrene som holder luka fast i selve sleden to på vær side i bakre del på luka. Det er disse festene som gjør at luka kan tiltes i bakkant. Det er også to på vær side i forkant disse styrer luka slik at den går rett i sidesporene. Disse trenger du ikke skruve løs. Det er åpning i forkant av sidesporene der som luken er i stengt tilstand. Når muttrene er fjernet så skal det bare være å skyve luka rett opp i bakkant og dra den litt bakover sammtidig som du drar den opp, da kommer den opp av festene i forkant. sikae skjærer du løs med tapetkniv i sporet rundt luka før du tar den opp. Lykke til igjen. :D

Guest Anne Cathrin
Posted

Jippii!!! Endelig var dritten løs. Sikaen den hadde eg fått av, var det første eg gjorde. Er i grunn bere skjønnhets arbeidet igjenn når det er snakk om sikaen. Må få vekk alt som ligger i klatter over alt rundt på lakken. Ler har sett mange rare former for og tette ei takluke, men sikafleks blir seig tyggis og er noko dritt og fjerne. Men men med litt tolmodihet så skal eg få alt bort fra lakken og:) Men no er luka open og eg er begynt og skifte dei ødelagte delene! No skal den virke igjenn ganske snart.

Tusen takk for hjelpa :)

(neste bil med takluke skal bli ein god gammel 123w igjenn trur eg kanskje ein ny 280TE eller ein ny 300TDT dei bare ruster litt dei... ler)