Tjærand Matre Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Noen som har erfaring med denne dingsen her? http://www.coop.no/ncms.aspx?id=2EED3B9F-ED32-4EDC-BA08-F2AA2A2D481C&mEx=10211&mId=10211&tmid=1341 Prisen er jo svært hyggelig og den ser jo bra ut, men det er vel alltid en bakfot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Ja, jeg vet om en... Han sitter vel i bilen og forsøker å finne ut av den tenker jeg - eller hva? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Oj, dette var ikke så ille i pris? Det jeg stusser litt på er hvor bra denne er i forhold til mangel på antenne....Men, kan ikke noen kjøpe denne da og videreformidle resultater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest GammelGul Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Johnny har kjøpt sånn i dag. Han dro fra Frognerseteren litt før meg, og jeg så ham ikke langs veien. Forhåpentligvis virker saken som den skal, og Johnny er vel hjemme igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Ville ikke stolt på at han er hjemme enda om han bruker navigatoren. Husk det er første dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 300TDT Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Her er vel plassen å spørre om slikt:http://www.gps.no/mbbs2/forums/thread-view.asp?tid=20623 Test på DinSide:http://www.dinside.no/php/art.php?id=115314 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Posted April 11, 2005 Share Posted April 11, 2005 Johnny har kjøpt sånn i dag. Han dro fra Frognerseteren litt før meg' date=' og jeg så ham ikke langs veien. Forhåpentligvis virker saken som den skal, og Johnny er vel hjemme igjen. [/quote']Skjønte ikke helt hvorfor du hadde dratt på mandagstreff helt fra Otta før jeg så den nye "bostedadressen". Vel vel, regner med Johnny kommer med referat i løpet av de nærmeste dagene. Det er mye skog ute ved Siggerud, så om den fungerer der fungerer den overalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Paul Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 Antenna er innebygd i enheten, såvidt jeg forstår. Tror du bare vipper den opp. Tror den kommer langt nok frem i ruta til at det ikke skal by på problemer. Klart, i byer med høye bygninger så kan man miste satellitter og ikke bli navigert i noen sekunder, men det er likt for alle GPS antenner. Det er jo uansett ikke noe fullgodt navigasjonsanlegg så lenge den ikke er koblet til bilens speedometer, men i så måte er den lik TomTom, Navicore, Wayfinder og andre smartphone eller PDA monterte utgaver. Det som derimot er dumt, har jeg funnet ut etter litt søking på nettet, er at kartene kommer fra Navteq og er basert på 2003 databasen deres.Prøv f.eks. om den nye tunnelen til Strømmen er med... den tror jeg ikke dere finner. Den har jeg på mitt Blaupunkt anlegg, 2005 CD med kart fra Tele Atlas.Uansett, feil vil man finne men som privatperson uten kritiske krav til korrekt navigering så er jo prisen rimelig uslåelig. Har man allerede en PDA så tror jeg allikevel at TomTom Navigator er et bedre valg. Jeg ser at den vinner sammenligningstestene jeg har lest. Trond Erik, kjøpte ikke du en TomTom pakke i Danmark ifjor? Kanskje du og Johnny kan ta en liten test sammens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 12, 2005 Share Posted April 12, 2005 Noen som vet om det går an å legge inn oversikt over fotobokser i denne navigatoren? Hadde jo vært et pluss om den pep hver gang du nærmet deg en slik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Paul Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 Det er forøvrig tre liknende systemer (det ene var utrolig likt i utseende) til salgs på Tele Atlas sin webshop, http://www.navshop.com/directsales/catalog/default.php?cPath=1130 Fremdeles ikke helt nede i den knallprisen som Coop her opererer med, riktignok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjærand Matre Posted April 13, 2005 Author Share Posted April 13, 2005 Paul, vet du hvordan det er å oppdatere kart på slike systemer? Er det slik at de bruker proprietære kart slik at du bare kan bruke "originalkart"?Det er jo en forutsetning for at navi'n skal fungere skikkelig at du får tak i oppdaterte kart med jevne mellomrom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Paul Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 Paul' date=' vet du hvordan det er å oppdatere kart på slike systemer? Er det slik at de bruker proprietære kart slik at du bare kan bruke "originalkart"?Det er jo en forutsetning for at navi'n skal fungere skikkelig at du får tak i oppdaterte kart med jevne mellomrom.[/quote'] Nå kjenner jeg ikke helt nøyaktig til hvor ofte slike kart som leveres ferdig installert på en minnebrikke oppdateres, men kartdatabasen (moderbasen om du vil) til Tele Atlas blir oppdatert kontinuerlig, men 'fryses' fire ganger iløpet av et år for å ta et uttrekk. Blaupunkt, som jeg kjenner best til, kommer med fire kart-CD'er i året (av disse er det to offisielle utgivelser, og to såkalte 'silent release' som inneholder mindre justeringer). Det er opp til hver enkelt leverandør av hardware å bestemme selv hvor ofte de ønsker å kjøpe kartmaterialet fra Tele Atlas for nye utgivelser til sine produkter.Jeg vil tro (nå gjetter jeg litt her, men..) at de som leverer komplette system av den lille sorten oppdaterer kart til salgs på minnebrikke en, maks to ganger i året. (så er det igjen opp til forbrukeren hvor ofte han/hun ønsker å oppdatere, selvsagt. For de fleste så holder det nok lenge med en gang i året vil jeg tro) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 Er det mulighet for å få en versjon med fotobokser kodet inn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjærand Matre Posted April 13, 2005 Author Share Posted April 13, 2005 Du kan programmere inn fotobokser hvis navigasjonsdingsen din har en waypoint input-mulighet. En kamerat av meg har en PDA med noe navigasjonsgreier på og han lastet ned waypoints fra internett ett eller annet sted med alle fotobokser på østlandet lagt inn som GPS-koordinater. Ellers så kan du lage ett "bokmerke" i kartet når du kjører forbi en boks. Vet ikke hvordan dette er på billige løsninger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Johan Stub Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 lastet ned waypoints fra internett ett eller annet sted med alle fotobokser på østlandet lagt innPiper denne når han er i nærheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjærand Matre Posted April 13, 2005 Author Share Posted April 13, 2005 Jeg er ikke sikker på om den har lydvarsling, men han kan taste inn "finn nærmeste fotoboks" og så viser den fra hvor langt/lenge det er igjen. Når det er lenger en halvveis tilbake til den forrige, så finner den en ny en. Nå skal det sies at fyren driver med applikasjonsutvikling på industricomputere, så det kan hende at hans oppsett ikke er helt sånn som det var når det forlot fabrikken. Men waypoints skal det gå fint å legge inn uansett hvis du har muligheten til å "skrive" til navi-enheten din. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michael Posted April 13, 2005 Share Posted April 13, 2005 Jeg var innom coop i går og fikk sikret meg en gps i siste liten. Etter en ringerunde kom jeg over en butikk på bondelandet som hadde få igjen. Jeg fikk holdt av denne, og når jeg hentet den var alle utsolgt!Personlig er jeg svært overrasket hvor god den er til den prisen! Stort fint touchdisplay, og veldig grei å bruke. Norsk damestemme og meny er det til og med! I tillegg fulgte det med komplett bilpakke, sykkelholder , 256 mb brikke, øretelefoner, 2 stk etuier, datakabel, programvare og kart over så og si hele europa.Det er også mp3 spiller i den og den har 2 års garanti. Antennen er integrert, og bare vippes opp i vannrett stilling når den skal brukes. Enkel og ikke avansert, akkurat det jeg trenger til mitt behov! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jva Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 hvor tykk er den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michael Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 18 mm! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Michael Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Jeg la forøvrig merke til at testen som 300TDT refererer til er forgjengeren til den som coop selger.Er endel forbedringer i den nye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest starshiptrooper Posted August 5, 2005 Share Posted August 5, 2005 Har brukt en sånn (Medion MDPNA 240) i litt over en måned, fungerer suverent, men ikke alt er helt ajour på de medfølgende kartene . Uansett så må man betale ca det dobbelte for samme enhet fra andre leverandører enn Coop - og det er ikke noe bedre kart med fra de andre heller. Prisen er uslåelig pr dags dato. Det er en stor!! utstyrspakke som følger med: nettadapter,billader,div. cd-rom'er med kart over nesten hele Europa, øretelefon, holdere for bil/mc/sykkel, usb-kabel, minnekort(Secure Digital), bæreveske. Operativsystemet i enheten er Microsoft Windows CE. Den kan også spille MP3-filer . Man kan i tillegg innstallere andre programmer som f.eks Tom Tom Navigator 5 på denne enheten -samtidig som man har det originale navigasjonsprogrammet inne. Tom Tom 5 er rimelig oppdatert på kart og den har i tillegg POI (point of interest)-funksjon. Her kan man laste ned f.eks posisjon til fotobokser o.l. fra diverse nettsteder. Man blir da varsla ca 300 meter før man kommer til fotoboksen. Vet at noen også har innstallert betaplayer slik at de kan se på videosnutter på denne Medion-enheten. Det finnes mye bra info i forum på gps.no. Jeg oppfordrer de som lurer på noe om Bilnavigasjon, gps og lignende om å besøke denne nettsia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Redvar Posted August 7, 2005 Share Posted August 7, 2005 Jeg la inn Tom Tom på min, samt sjøkart, holder på og forske på hvilket jeg skall velge. Vill bare si at jeg mener dette er et knall kjøp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mercemæn Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Litt sent men, hvor mye kostet den på coop? På torshov så har de en medion til 3999, da med 576MB minne(64 innebygd +brikke på 512), kart over skandinavia og europa følger med. Fikk låne den ei runde, fungerte langt bedre en jeg hadde trodd!! Bilen føles også minst 45 år yngre også, skikkelig high tech Den er liten, men jeg ser egentlig på det som en fordel, den er jo stor nok til at du får med deg all info, og i tilleg kan du ta den med ut! Ser ikke helt for meg når det skulle være aktuelt, men det er vertfall en mulighet Gå rundt i oslo med navigasjon liksom, hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Redvar Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 Betalte vel 2999. La en Windows og TomTom på min.Men det som sjer er at når den går helt tom for strøm, resettes den.Og den orginale programvaren starter. Så må jeg legge inn alt på nytt. Noen som har tips til hvordan og ungå dette, eller er det kunskapene mine som er heller labre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts