Jump to content

AC`n min

Recommended Posts

Deilig å få fikset AC i bilen. Tok kvelden på vei hjem fra Skokloster treffet. Vært hver krone i disse sykt varme dagene.

Leverte den inn hos Auto- Utrustning for sjekk. Tømt annlegget, var 100 gr. gass, skulle være 1,1 kg. Kun 5 kg trykk, skulle ligge på ca 15 kg. Trykktestet (ingen lekasje) og fylt opp med riktig mengde gass, sporstoff og olje...

Så nå kan det bli så varmt det bare vill  8)

Deilig å få fikset AC i bilen. Tok kvelden på vei hjem fra Skokloster treffet. Vært hver krone i disse sykt varme dagene.

Leverte den inn hos Auto- Utrustning for sjekk. Tømt annlegget, var 100 gr. gass, skulle være 1,1 kg. Kun 5 kg trykk, skulle ligge på ca 15 kg. Trykktestet (ingen lekasje) og fylt opp med riktig mengde gass, sporstoff og olje...

Så nå kan det bli så varmt det bare vill  8)

Høres kjent ut. Jeg sleit jo fælt med min i fjor, men i år har det vært null tull. Har du R134a på din?

Måtte du gi mye for overhalingen?

Tror folka som driver med AC har nok å gjøre om dagen :-)

Har gammel R-12. Koster 10-12 lapper å bygge om sa han.

Det trodde jeg og inntil Frode S fikk meg på adre tanker, jeg betalte 3000 for hele greia, dvs tømming av gammel gass, på med nye ventiler for å fylle R134, ny type olje og i tabellen stod det at en skulle ha 0,85kg R134 i stedet for 1,1kg R12.....

Det er alt, MB har så gode AC anlegg at det ikke er vits i noe "ombygging" de tåler R134 uten problemer i det hele tatt, husk det neste gang..... 8)

Det er et slik "kit" med ny type olje, og nye ventiler, husker ikke hvem som produserer de, men Bosch verksteder har de ihvertfall....

Jeg har også klemt inn farge i gassen for å finne lekkasjer, de finner en ikke uten(min viste 0 lekkasje på testen), nå etter 3 uker med kjølig bil så kan en se det lekker ørlite fra en kobling i motorommet, det er derfor jeg må fylle gass innimellom (ca hver vår), når sommeren er over tapper jeg systemet, får tak i pakning, evt ny slange og kobler til igjen, da skal alt være 100%..... :P

Men det er vel lenge til du skal inn igjen for fylling, men ha det i bakhode, det er ikke sikkert R12 eksisterer neste gang.... :wink:

Overhalinga kostet 2750,-

10-12 lapper? Det er jo faktisk bare snakk om å tappe av gammel gass og fylle R134a rett på. Trengs ingen ombygging på bilene våre så lenge anlegget er tett. Eneste ulempen er at det blir ca. 10% dårligere kjøleeffekt. Jeg fikk R134a på min i fjor høst hos Mathisen bilelektro (han burde jo vite hva han snakker om). Funker fint ennå i hvertfall. Får håpe det fortsetter sånn. Kostet 1500. Uansett, så hadde det vært verdt merkostnaden for å få det fikset FORT. Da jeg kjørte fra jobb i dag var det 31C. Hjemme var det 29C, og sola skinte. Ikke mye fristende med en halvtime kjøring om ikke AC hadde funket da. Hva slags kjølemiddel fylte de på bilen din? Iceton 49? Kos deg med kald bil !!

EDIT : Tok et lite bilde på vei hjem. Dette var godt etter at jeg hadde kommet ut på E6. Hadde dævva uten AC.

315C.jpg

Jeg fikk også fylt på lekasjesporer og noe gass før forrige helg, hos Madland bremseservice. ( R134a). Skal inn igjen for å sjekke for lekasjer den 27. juli, klokka 07.30 i ferien min, før de fyller helt opp og jeg får betale. Anlegget mitt var helt tomt før det, så det ble en del kaldere i bilen, ja.

Du får ha det i bakhodet neste gang da...... :mrgreen:

Jeg fant min lekkasje, i koblingen rett ved radiatoren, rett etter nederste ventilen på høytrykksiden, ble veldig grønn med farge, nå er den koblet fra pga av at motoren er ute så jeg må montere den med noe "tettestoff" slik at den ikke lekker lenger..... :P

Når jeg trykket inn ventiler og tappet ut all gass så kan en trykt si jeg blåste hundrelapper..... 8)

Når jeg trykket inn ventiler og tappet ut all gass så kan en trykt si jeg blåste hundrelapper..... 8)

Håper du ikke pustet inn den gassen? R134a er giftig.

Hva slags stoff er det du har hatt på som gir grønnfargen?

Ulempen med Mattis er at han har så mye å gjøre. Må helst bestille time flere måneder i forveien. Da er det bedre å betale noen andre litt ekstra for å ta det med en gang :-)

Håper du ikke pustet inn den gassen? R134a er giftig.

Tenkte på akkurat det, så det var greit at vi sto i et stort åpent område med porten oppe og viftene på........ dessuten gikk vi rett ut og tok en kopp kaffe før vi fortsatte videre, så det var ikke mange sekundene det tok før vi var ute i frisk luft..... :lol:

Hansken til han som holdt ventilen inne var helt frossen og grønn....:wink:

Fargen er et sporstoff for lokalisering av lekkasje.

Da kan en bruke sånn "fluoriserende" lys for å finne hver minste sprekk, helt glimrende, en klemmer det bare inn med en "håndpumpe"....

Kan gjøres "anytime" selv om anlegget er fullt av gass og kan være i anlegget til du neste gang skal inn å fylle, da kan en sjekke for lekkasjer og utbedre koblinger og ventiler..... :P

Fargen er et sporstoff for lokalisering av lekkasje.

Da kan en bruke sånn "fluoriserende" lys for å finne hver minste sprekk, helt glimrende, en klemmer det bare inn med en "håndpumpe"....

Kan gjøres "anytime" selv om anlegget er fullt av gass og kan være i anlegget til du neste gang skal inn å fylle, da kan en sjekke for lekkasjer og utbedre koblinger og ventiler..... :P

Stilig. Det må jeg huske på hvis jeg får trøbbel med AC. :-)

Det er da noe de fleste som driver med ac i bil har på? eller er det kun her i kongsvingerområdet de gjør sånt?  :lol:

De presser det ikke inn uten at  det er mistanke om lekkasje eller kunden ber om det, det er ihvertfall ståa her på vestlandet...... kan være de i Kongsvinger ikke bryr seg særlig å spør om den slags småting... :wink:

Er jo ikke store mengder med sporstoff som skal inn, kan jo umulig koste verkstedet mange kronene i tapt fortjeneste?

Guest Gjest

Hei!

Jeg ser at dere skriver at 134a er giftig? Jeg jobber i kjølebransjen, og de to måtene du kan få 134a giftig på er enten å brenne det (slokk røyken om du driver å tapper av ac) eller at du fårså mye at det fortenger oksygenet.... å det skal mye til.

så dere kan bare slappe helt av i forhold til kjølemedium som r134a og r12.

Keep it cool

Hei!

Jeg ser at dere skriver at 134a er giftig? Jeg jobber i kjølebransjen, og de to måtene du kan få 134a giftig på er enten å brenne det (slokk røyken om du driver å tapper av ac) eller at du fårså mye at det fortenger oksygenet.... å det skal mye til.

så dere kan bare slappe helt av i forhold til kjølemedium som r134a og r12.

Keep it cool

Skal ikke banne på noe. Bare fått høre en del ganger at r134a er veldig giftig. Nok til å ta livet av et menneske 10 ganger elns det som pleier å være i en bil. Urban legend?

Guest Gjest

Det er nok en urban legend ja. Frysesprayen på biltema er 134a på sprayboks.Tviler på atdet hadde vert i salg i såfall. For ikke å snakke om alle kjøleanleggene i butikker så har fyllinger på langt over den ene kiloen som er på bilene.

Så dere kan bare slappe av. Men som sagt, om man brenner 134a så blir den giftig (stridsgass). Men da merker man det lenge før det blir farlig.

:)

• 4 weeks later...

Joda, santnok at den er tyngre enn luft, men det skal store mengder til før at man kveles av den. Jeg har i allefall aldri hatt problemer og jeg har ganske mange kilo kuldemedium på samvittigheten :D

Man merker fort når det er mye freon i rommet. Da kandet være greit å vente litt utenfor til det har luftet seg.

Overhalinga kostet 2750,-

10-12 lapper? Det er jo faktisk bare snakk om å tappe av gammel gass og fylle R134a rett på. Trengs ingen ombygging på bilene våre så lenge anlegget er tett. Eneste ulempen er at det blir ca. 10% dårligere kjøleeffekt. uten AC.

Oljen (mineralolje) som blir brukt til r12 blander seg ikke med 134a det er viktig å bytte til ester olje ellers må du belage deg på å bytte kompressor i nermeste framtid.

hehe, joa, nå sa jeg jo "hvis du får inn for mye...." ikke hvor mye... også står vel du ratt på hue kan jeg tenke meg for å tømme lungene....

hehe, har heller aldri hørt om noen som har daua av R134.. Ikke att jeg jobber med det, men kjenner en del i ett av de største leverandørene på kjølesystem i verden... og de har heller ikke hatt noe "problem" med dødsfall..

er ikke R12 også mer "drit" for ozon laget ???

hehe, joa, nå sa jeg jo "hvis du får inn for mye...." ikke hvor mye... også står vel du ratt på hue kan jeg tenke meg for å tømme lungene....

hehe, har heller aldri hørt om noen som har daua av R134.. Ikke att jeg jobber med det, men kjenner en del i ett av de største leverandørene på kjølesystem i verden... og de har heller ikke hatt noe "problem" med dødsfall..

er ikke R12 også mer "drit" for ozon laget ???

R12 er en god del mer drit ja....

OPD (ozone depletion potential) er satt til 1 på r12.

R22 som skal fases ut om få år, er odp til sammenligning 0,055.

R134a er ODP'en 0 så den er ganske ufarlig for oson laget.

Det andre er GWP verdien (global warming potential)

Der er verdien 1 er satt på hvor stor innflytelse CO2 har på drivhuseffekten.

R12 sin GWP verdi er 8500 (!!!)

R134a sin GWP verdi er 1300, så den er ikke helt ufarlig den heller.