Guest Mads Posted July 12, 2006 Share Posted July 12, 2006 Har fått noe trøbbel med motoren på bilen min og mange jeg har spurt mener det er lambda sonden som er dårlig. Jeg skal få bilen inn for diagnose på verksted men dette blir ikke for i nesteuke, og jeg skal kjøre ganske langt nå i helgen for å besøke noen. Er det et problem og kjøre med motoren slik som den er nå, kan jeg få motorhavari på veien eller andre ting(er snakk om en 80-90 mil jeg må kjøre tilsammen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted July 12, 2006 Share Posted July 12, 2006 Nå vet vi ikke hva slags bil det er snakk om, jeg er usikker på hvordan dette er på nyere biler enn gode gamle 124 med KE Jetronicsystemet. Uansett så er poenget med lambdasonder at motor (elektronikk) skal lese av avgassverdiene (noen av verdiene iallefall) slik at blandingsforhold er tilnærmet optimale. Dersom lambda er gåen vil motor (elektronikk) gå i nødprogram, noe som vil si basisinnstillinger på blandingsforholdet. I de fleste tilfeller vil det da gjerne være littegrann fetere eller tynnere enn vanlig modus. Worst case scenario med mye kjøring og gåen lambdasonde er altfor mager blanding over tid, noe som kan medføre varmgang. Jeg er ikke bilmekaniker, ei heller utdannet som det. Andre med dypere og mer inngående kunnskap bør kanskje også spørres ut eller svare her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hauk Posted July 12, 2006 Share Posted July 12, 2006 Jeg vet av erfaring på 124en min så ødelegger en dårlig lambda tennpluggene, så skift dem og med det samme. Selv kjørte jeg i et år før jeg skiftet lambda og plugger. Ble ikke noe havari, nei. Men dette trenger kanskje ikke være likt, som Eivind sier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts