Jump to content

God gammel kvalitet holder stand !

Guest bska

Recommended Posts

I helga fikk jeg testet en GPS basert dingst "Tracy" som måler aks for 0-100 + 201 og 402 meter (sistnevte testet jeg ikke). Resutatet kan jo diskuteres, men jeg har målt samme tid med stoppeklokke. Uansett, praktisk erfaring tilsier disse greiene har en nøyaktighet rundt 10ms.

E280_Tracy.jpg

Må si at 8.24 er meget bra for en 11 år gammel bil som har 8.8 som fabrikk tall. Kan legge til at det var tørt fint klarvær (6 grader). Skulle ikke forundre meg jeg kunne kappet noen'hundredeler' en fuktig kveldstund. Forøvrig leverer bilen 168,9 RWhp på dyno.

Guest 300TDT
Ser bra ut Bernt - nesten like rask som min jo!
Vi får trene 100-0 vi Sven
Det er også bra for skivebremsene bak. NAF påstår jo de har så lett for å ruste - men jeg har aldri hatt rustne bakbremser jeg... :twisted:

Ellers var det en meget bra tid - må få meg intercooler for å ha sjans mot den der... :wink:

Ser bra ut Bernt - nesten like rask som min jo!
Vi får trene 100-0 vi Sven
Det er også bra for skivebremsene bak. NAF påstår jo de har så lett for å ruste - men jeg har aldri hatt rustne bakbremser jeg... :twisted:

Ellers var det en meget bra tid - må få meg intercooler for å ha sjans mot den der... :wink:

Skiftet hjul på bilen til mamma forrige uke... Var ikke mye bart metall på de skivene der i hvertfall. Tok den med ut og luftet den ordentlig en halvtimes tid, da var de ikke fullt så rustne lenger. :-)

Hvor mye hjelper det med intercooler på våre? Er det normalt å også skru opp trykket litt med intercooler? Gjort noe med trykket på din?

Guest 300TDT
Hvor mye hjelper det med intercooler på våre? Er det normalt å også skru opp trykket litt med intercooler? Gjort noe med trykket på din?
Disse kit'ene som bl.a Mosselman selger skal gi 170-180hk rett ut av eska. Da røres ikke ladetrykket' date=' bare intercooler og pumpa justeres til å gi litt mere diesel. Men, ut fra forumet til disse gærne finnene skal standard turbo og en SKIKKELIG intercooler kunne gi 200-210hk.

Skulle du ha mer ut av 603/606-motorene (si 3-4-500hk) måtte det handles større turbo og gjøres modifikasjoner på pumpa.

Noe sånt som her, så går den også kvartmila på omtrent samme tid som en E500... :wink:

[img']http://img78.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Mersukuvat2/Dsc00130.jpg[/img]

Du ser turboen er større, samt at trykket er rutet ned til intercooleren på ene siden,

og opp til et nytt inntak på innsuget (det gamle er blendet igjen)

Du ser turboen er større' date=' samt at trykket er rutet ned til intercooleren på ene siden,

og opp til et nytt inntak på innsuget (det gamle er blendet igjen)[/quote']

Tro hva et sånt kit koster, og tro hvor god plass det blir foran med radiator både til motor, AC og intercooler ..

Er det mest HK det hjelper på, eller blir det tilsvarende økning i moment også? Hvis ikke jeg husker helt feil, så er innsuget skjøtet der hvor dette er blendet, så å tette det der bør ikke være noe problem, men det er kanskje værre å lage nytt hull ...

Guest 300TDT
Tro hva et sånt kit koster' date=' og tro hvor god plass det blir foran med radiator både til motor, AC og intercooler ..

Er det mest HK det hjelper på, eller blir det tilsvarende økning i moment også? Hvis ikke jeg husker helt feil, så er innsuget skjøtet der hvor dette er blendet, så å tette det der bør ikke være noe problem, men det er kanskje værre å lage nytt hull ...[/quote']Dette var jo hjemmelagd, aner ikke prisen om man skulle ha det bygd..

Blendingen er enkel - det er bare en plate over hullet. Det nye inntaket har de laget ved å ta hull og sveise på en ny stuss (er jo aluminium).