Tjærand Matre Posted July 7, 2006 Share Posted July 7, 2006 Hadde min 20 år gamle S-klasse på EU-kontroll i går og fikk kun 2 anmerkninger. Beklageligvis var begge 2'er-feil. Den ene lar seg løse med litt sparkel og en dremel, men den andre var litt verre: "Mer enn 25% rust på en av sidene på bremseskiver bak" Jeg har ikke lyst til å bytte skiver siden de ikke er slitt og jeg har heller ikke lyst til å demontere dem (sist jeg gjorde det lærte alle ungene i nabolaget å banne). Vil det funke å finne en øde landevei og legge igjen noen feite bremsespor? Det er vel bare 20% bremser bak (ABS) så det må vel litt til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted July 7, 2006 Share Posted July 7, 2006 Puss med vinkelsliper, og så noen heftige bremsinger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 7, 2006 Share Posted July 7, 2006 Synes det høres brutalt ut med vinkelsliper, det bør holde å bråbremse noen ganger fra 100 km/t... Fungerte i hvertfall meget bra på 240TDen etter at den hadde stått i 7 mnd. (Den fikk meget bra måleverdier på bremsene på EU kontrollen faktisk!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 9, 2006 Share Posted July 9, 2006 Hadde min 20 år gamle S-klasse på EU-kontroll i går og fikk kun 2 anmerkninger. Beklageligvis var begge 2'er-feil. Den ene lar seg løse med litt sparkel og en dremel, men den andre var litt verre: "Mer enn 25% rust på en av sidene på bremseskiver bak" Jeg har ikke lyst til å bytte skiver siden de ikke er slitt og jeg har heller ikke lyst til å demontere dem (sist jeg gjorde det lærte alle ungene i nabolaget å banne). Vil det funke å finne en øde landevei og legge igjen noen feite bremsespor? Det er vel bare 20% bremser bak (ABS) så det må vel litt til. Tror nok du kommer langt med noen heftige nedbremsinger. Hvis du bremser _ordentlig_, vil bakhjulene uansett bremse hva de er gode for. Dernest må du lære deg hva bremser er til for. de skal brukes. Rust på skivene kommer av at du bremser for sløvt. En gang i mellom bør du bremse litt ordentlig, så får du vekk glassbelegg på klossene, og rust på skivene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjærand Matre Posted July 10, 2006 Author Share Posted July 10, 2006 Den gikk gjennom etterkontrollen i dag Løsningen var å nappe ut ABS-sikringen, øde landevei, 120km/h og bremsen i bånn. Skal oppfordre kona til å nødbremse oftere;-) Bilen går stort sett i barnehagetraffikk så den får ikke de helt store driftsmessige utfordringene i hverdagen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Det er og en fordel å ta av kalipperen bak og finne frem "rørtangen" og så klemme stemplene helt inn og ut et par ganger. Slipe/pusse vekk alt rust på skinnene som klossene glir på og sette delene inn med "kopperfett" da vil bakbremsene også legge seg inntil selv ved moderat bremsing og bilen blir litt mindre "fremtung" under bremsing ...... Snakker av erfaring, på min satte innerklossene seg fast slik at den bremset bare på de ytre klossene bak, det medførte masse rust på innersiden av skiven men det ble jo ikke oppdaget selv på EU kontroll for de bremset akkurat nok.... Dermed ble de nye skiver bak når jeg endelig så det..... men da hadde rusten tatt dem så mye at det var "beyond repair".... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.