Jump to content

EU-kontroll: Rust på skiver bak


Tjærand Matre

Recommended Posts

Hadde min 20 år gamle S-klasse på EU-kontroll i går og fikk kun 2 anmerkninger.  :D

Beklageligvis var begge 2'er-feil. Den ene lar seg løse med litt sparkel og en dremel, men den andre var litt verre: "Mer enn 25% rust på en av sidene på bremseskiver bak"

 

Jeg har ikke lyst til å bytte skiver siden de ikke er slitt og jeg har heller ikke lyst til å demontere dem (sist jeg gjorde det lærte alle ungene i nabolaget å banne). Vil det funke å finne en øde landevei og legge igjen noen feite bremsespor? Det er vel bare 20% bremser bak (ABS) så det må vel litt til.

Link to comment
Share on other sites

Synes det høres brutalt ut med vinkelsliper, det bør holde å bråbremse noen ganger fra 100 km/t... Fungerte i hvertfall meget bra på 240TDen etter at den hadde stått i 7 mnd. (Den fikk meget bra måleverdier på bremsene på EU kontrollen faktisk!)

Link to comment
Share on other sites

Hadde min 20 år gamle S-klasse på EU-kontroll i går og fikk kun 2 anmerkninger.  :D

Beklageligvis var begge 2'er-feil. Den ene lar seg løse med litt sparkel og en dremel, men den andre var litt verre: "Mer enn 25% rust på en av sidene på bremseskiver bak"

 

Jeg har ikke lyst til å bytte skiver siden de ikke er slitt og jeg har heller ikke lyst til å demontere dem (sist jeg gjorde det lærte alle ungene i nabolaget å banne). Vil det funke å finne en øde landevei og legge igjen noen feite bremsespor? Det er vel bare 20% bremser bak (ABS) så det må vel litt til.

 

Tror nok du kommer langt med noen heftige nedbremsinger. Hvis du bremser _ordentlig_, vil bakhjulene uansett bremse hva de er gode for.

 

Dernest må du lære deg hva bremser er til for. de skal brukes. Rust på skivene kommer av at du bremser for sløvt. En gang i mellom bør du bremse litt ordentlig, så får du vekk glassbelegg på klossene, og rust på skivene.

Link to comment
Share on other sites

Den gikk gjennom etterkontrollen i dag :-)

Løsningen var å nappe ut ABS-sikringen, øde landevei, 120km/h og bremsen i bånn.

Skal oppfordre kona til å nødbremse oftere;-)

Bilen går stort sett i barnehagetraffikk så den får ikke de helt store driftsmessige utfordringene i hverdagen...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er og en fordel å ta av kalipperen bak og finne frem "rørtangen" og så klemme stemplene helt inn og ut et par ganger.

Slipe/pusse vekk alt rust på skinnene som klossene glir på og sette delene inn med "kopperfett" da vil bakbremsene også legge seg inntil selv ved moderat bremsing og bilen blir litt mindre "fremtung" under bremsing ...... :P

 

Snakker av erfaring, på min satte innerklossene seg fast slik at den bremset bare på de ytre klossene bak, det medførte masse rust på innersiden av skiven men det ble jo ikke oppdaget selv på EU kontroll for de bremset akkurat nok.... :shock:

Dermed ble de nye skiver bak når jeg endelig så det..... men da hadde rusten tatt dem så mye at det var "beyond repair".... :?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...