IAD Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 Hei, Det har alltid blitt sagt at man må kjøre inn bilene på Autobahn etter å ha kjørt i Norge. En mekaniker jeg snakket med, mente at dette ikke var så viktig for nyere biler. Hvordan er dette med moderne dieselmotorer? Må de kjøres inn? Bilen min er landveis/motorveiskjørt. Daglig kjører jeg i 100-sone over lengere tid, og hatt noen turer til Danmark og danske motorveier i vinter. Hvor viktig er det å kjøre bilen inn på Autobahnen da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Halvorsen Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 Poenget med "innkjøring" på autobahn er at man ikke smeller gassen i bunn rett ut av kielfergen. Hev tempo sakte men sikkert. Når du passerer Hamburg, så er det fullt øs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 Og med dagens trafikk så er det ikke mange kilometerne du får holde flat pedal uansett. Sjekk olje, filtre, kjøleveske og ikke minst bremser før du reiser. Som Kjetil sier øk tempoet forsiktig og følg med på temp. og oljemåler. Hold deg i høyrefila mest mulig til du blir varm i trøya. Følg godt med i speilet. Om du kjører i 100+ kommer det gjerne en tulling i 200+ i venstrefila. Og den kommer brått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 Og med dagens trafikk så er det ikke mange kilometerne du får holde flat pedal uansett. Sjekk olje, filtre, kjøleveske og ikke minst bremser før du reiser. Som Kjetil sier øk tempoet forsiktig og følg med på temp. og oljemåler. Hold deg i høyrefila mest mulig til du blir varm i trøya. Følg godt med i speilet. Om du kjører i 100+ kommer det gjerne en tulling i 200+ i venstrefila. Og den kommer brått. Det er verre med de idiotene som ligger foran deg i 100 i venstrefilen, enn med de som kommer bakfra i 200 Kjørekulturen i Tyskland har endret seg betraktelig de siste årene, og "respekten" for høy fart er nærmest ikke-eksisterende lenger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 28, 2006 Share Posted June 28, 2006 Min erfaring er å ligge i 160-170, det er akkurat passe, da er det lett å kjøre forbi og de som ligger i 200+ kommer ikke så fort lenger.... men det er jo smak og behag.... Når det gjelder innkjøring så har en ofte Danmark som "innkjøringsland" der er det vel fortsatt 130 grense og det er jo perfekt.! da ligger en i 130 i 2-3timer og så er det flat fjøl når en krysser grensen i sør... Men for all del, skal en reise litt i Europa så er det viktig med diverse service før en tar avgårde fra Norge, og der har Olav allerede vært inne på det, skift olje og filter nesten uansett(hvis det ennå ikke er byttet i år) sjekk bremsene og bremsevæsken, hvis det er mange år siden værsken er byttet så ville jeg ha gjort det og. Sjekk også batteri, dekk og dekktrykk, det skal litt mer luft i dekkene når en skal holde høy fart lenge og har mye last i bilen, det er også viktig at dekkene er skikkelig avbalansert, litt irriterende å kjenne vibrasjon i rattet når en passerer 100 og bilen rister bare mer og mer.... og hvis du ikke har navigasjon så husk kart..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted June 28, 2006 Share Posted June 28, 2006 og hvis du ikke har navigasjon så husk kart..... Eller kjør på lykke og fromme. Ser du et stedsnavn som virker interessant så svinger du av der. Ellers så er autobahn greit som en ren transportetappe. Men du ser jo ikke så mye av landet da. Kjør heller på de mindre veiene (Bunedesstrasse) Det er veier med god standard, ofte bedre enn mye av hovedveinettet her til lands. Da først får du se hva Tyskland har å by på. Jeg gjorde samme feil selv i mange år. Kjørte på autobahn til krampa tok meg og var kun innom de større byene. Kjør småveier og ta inn på et landsens Gästhaus med lave priser, god service og personlig service. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IAD Posted June 28, 2006 Author Share Posted June 28, 2006 "Ikke komme så fort bakfra når man kjører i 160-170"? Jeg har blitt innhentet fort selv om jeg har ligget i over 200 km/t...... Blir i hvertfall spennende å se hvordan dieselmotoren og 211 oppfører seg i høye hastigheter....... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Halvorsen Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Pass på motorsykler, de er vanskeligere å se og kommer ofte veldig fort. Selv har jeg hatt de fleste turene mine nedover på sykkelsete, og har opplevd en del hårete situasjoner. Livet begynner ved 300.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 "Ikke komme så fort bakfra når man kjører i 160-170"? Jeg har blitt innhentet fort selv om jeg har ligget i over 200 km/t...... Blir i hvertfall spennende å se hvordan dieselmotoren og 211 oppfører seg i høye hastigheter....... Jeg har blitt kraftig forbikjørt på sykkel i 250 det er ikke det jeg mener, men ligger du i lavere hastighet enn 160- 170 så blir det veldig stor forskjell på de som holder 250 og deg, da blir det ofte kluss når en skal skifte fil for å kjøre forbi bobiler og trailere, og det skjer ofte hvis du reiser noen mil...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.