Jump to content

Motorproblemer C 180


Guest Jostein Eriksen

Recommended Posts

Guest Jostein Eriksen

Er eier av en C 180 - 97 mod. Bilen bruker mye bensin,ca. 1,3 pr.mil. Den drar dårlig, spesielt på lavt turtall.I tillegg smeller det i eksosanlegget. Jeg har nylig skiftet luftmassemåler og spjeldhus uten at det hjalp.kan noen hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

Har du vært å tatt diagnose på bilen.?

 

Det kan være mange ting som feks luftfilter, feil ved dysene, problemer med hjernen, jording/vakkel i ledningsnett, feil i lambdasonde og feil tennings tidspunkt.... derfor råder jeg deg å ta turen og heller betale de hundrelappene for å få tatt en diagnose slik at du kan eliminere feil og deretter legge ut på nett her på forumet hva det ikke er, ellers så blir det litt mye tipping..... :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Jostein Eriksen

Hei og takk for mange gode tips :) Nå har det seg slik at jeg har hentet bilen ut fra verksted igjen idag,for tredje gang på kort tid. De fant ut at det var den nye luftmengdemåleren som det var noe galt med. Jeg har nå betalt kr. 12.000,- og sitter tilbake med 1 stk. luftmengdemåler og ei tom pengebok. ... :(

 

Først skiftet de luftmengdemåler. Tilbake på verksted etter 5 dager - feilsøk i 5 timer+ skifte av spjeldhus.Tilbake på verksted etter 4 dager - nytt skifte av luftmengdemåler. Pris : 12.000,- (og da hadde jeg fått rabatt...!)

Bør jeg godta dette?

Link to comment
Share on other sites

Guest Jostein Eriksen

Ja,prisen ble avtalt, både i forhold til luftmengdemåler og spjeldhus.Men jeg ble litt skeptisk da jeg måtte bytte spjeldhus etter først å ha byttet luftmengdemåler.Men det som gjør meg veldig betenkt er at når jeg setter bilen inn for tredje gang, må jeg bytte luftmengdemåler på nytt. Det kostet riktignok ingenting, men da hadde jeg jo allerede betalt ca.12.000,-

 

Poenget er at de burde kanskje ha sjekket den nye luftmengdemåleren med en gang og skiftet den i stedet for å gå rett på spjeldhuset.

Nå hevder de at både luftmengdemåleren og spjeldhuset måtte byttes.Det er mulig jeg er litt paranoid, men jeg føler meg litt lurt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til at man tar betalt selv om man faktisk ikke har reparert bilen. Avtalen du har gjort med verkstedet er jo at bilen skal bli feilfri. Når bilen fortsatt har feil når du henter den er avtalen etter min mening brutt fra verkstedet sin side og du skal ikke behøve å betale fordi de prøver seg frem når de skal reparere. Det er noen regler om dette, skal se om jeg klarer å grave de frem i morgen hvis jeg har tid.

Link to comment
Share on other sites

Det som er interessant for deg er:

17. Når foreligger mangel.

 

(1) Mangel foreligger dersom tjenesten ikke fører til det resultatet som forbrukeren i samsvar med §§ 5, 6 og 9 (3) har rett til å kreve eller som ellers er avtalt. Mangel foreligger likevel ikke dersom avviket skyldes forhold på forbrukerens side.

 

(2) Mangel foreligger selv om tjenesteyteren bare har påtatt seg å utføre tjenesten provisorisk, så bra som mulig eller med liknende forbehold, og resultatet er vesentlig dårligere enn forbrukeren etter prisen og forholdene ellers måtte vente.

 

Og dermed gjeler:

§ 21. Forbrukerens krav ved mangler.

 

(1) Ved mangel kan forbrukeren

 

(a) holde betalingen tilbake etter § 23, 

(b) kreve mangelen rettet etter § 24, eller om mangelen ikke rettes, kreve prisavslag etter § 25 eller heve avtalen etter § 26, og 

© kreve erstatning etter § 28. 

 

Osv osv...

 

Jeg kjenner ikke saken din, og ikke er jeg noen lovekspert, men en pekepinn på hva som er det riktige får du i hvertfall hvis du leser loven, og du kan jo spørre her hvis det er noe spesifikt du lurer på...

Link to comment
Share on other sites

hei!

jeg har feilsøkt på to c-180

som hadde dårlig trekkkraft mm.

skiftet luftmassemåler, plugger og div feilsøking.

begge disse bilen hadde tett katalysator.

den ene ville ikke gå i mer enn ett par sekund etter oppstart.

den andre startet ,men dårlig trekk kraft.ingen feilkoder på noen

av bilene.så ville sjekket den vis du fremdeles blir plaget.

dette gjaldt en 1996 og en 1995 modell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Jostein Eriksen

Jeg takker så mye for svarene jeg fikk.Dere har vært utrolig hjelpsomme. Ville bare fortelle hva som skjedde videre med bilen.Bilen ble bare verre og verre.Satte den inn på verksted for fjerde gang, men fikk bilen tilbake med svar om at verksmesteren hadde ferie og at de ikke kunne gjøre noe...HALLO!

 

Nå hadde det seg slik at vi også skulle på ferie.Tok derfor kontakt med servicesjefen. Han kastet seg rundt,bilen ble satt inn for femte gang...og den ble REPARERT... :D (dagen før vi skulle på ferie) Coilene ble skiftet og dett var dett.Bilen går som ei klokke.Gir herved dagens blomster og 10 poeng til servicesjefen ved Caro,Bodø. Når vi kommer hjem fra ferie ferien blir utfordringen å få tilbake noen av mine 12.000,-

Ha en fin ferie alle sammen :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Pittball

Hva pleier prisen på en diagnose-test å ligge på sånn ca?

 

Jeg har også en nykkende c180, føles som den "drunkner" på lavt turtall for så å sparke fra etter den har nykket fra seg litt. Uhyre irriterende da jeg skal akselrere ut fra kryss å diverse, ser ut som en tosk der jeg humper avgårde i sneglefart  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...