Guest Vihovde Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Håpet at noen av dere kunne tipse meg om hva som kan være problemet med min bil. Bilen starter ok når den er kald, og sviver helt ok frem til at jeg har passert en 3-400 meter. Da virker det som at den blir "kvelt", virker som om den ikke får nok bensin. Trykker jeg gassen til bunns, så går det ett par sekunder og jeg klarer å få den til å akslerere opp. Når motoren får litt varme i seg, forsvinner problemet. Har dere noen gode forslag, eventuellt hva som kan være feilen ? Takker for alle svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 En kjent årsak til trøbbel på M111 motorene er luftmengdemåleren. Den pleier å gi seg på rundt 170',190' km. En diagnose vil avdekke dette ganske så raskt. Bor du i Oslo eller omegn vil jeg anbefale deg å reise til Løren Autoservice i Lørenvangen i Oslo. Du skriver intet om årsmodell eller km stand. Utgangspunktet i mitt svar er en 94'-00' modell med en km stand på over 150' km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vihovde Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Det er en 1995 mod. med 198000 km. på telleren. Dyrt å få fikset ? Kan man se etter en brukt luftmengdemåler ? Hvordan er maskinen ellers, tenkte at hvis det går en del tusen i reperasjon så hadde det vært greit å vite at den kunne holde gjerne en 100.000 km. til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEH Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Har vært borti flere som har tuslet både 400' og 500' km. Å finne brukt ville jeg ha droppet, da det blir som å finne et pent brukt oljefilter på høgger'n. Bytte den, gjør du selv og jeg mener jeg har hørt noen snakke om en pris rundt 2000,-. Har også hørt om priser opp mot 6-7000 kroner, men da er det snakk om 220 motoren. Få først stadfestet at det er luftmengdemåleren da. Det kan også være andre ting, som gåen lamda, slitne plugger osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vihovde Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 4-500000 km. sier du Det var jaggu meg bra, får håpe min rusler det samme, så har jeg jammen hatt en rimelig og god bil. Denne luftmengdemåleren, krever ikke dette en person med god mekanisk innsikt da ? Eller kan du forklare litt nærmere hvordan jeg kan skifte denne selv ? Hva med Lamda som du nevner, er det også noe jeg kan klare selv ? Skal ta en service med ny plugger/ledninger, olje/filter og besinfilter før jeg legger ut på tur i sommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IAD Posted June 21, 2006 Share Posted June 21, 2006 Hei, Jeg hadde samme symtomer på min forrige bil (C200T). Jeg trodde det var luftmengdemåleren, men for sikkerhets skyld tok jeg en diganose hos Løren Auto, jeg tror det kostet 300 kr. Det viste seg å være lamda sonden. Jeg mener å huske at denne kostet ca 1.300 kr hos Autotrio. Den er mulig å skifte selv, jeg gjorde det, den ligger litt vanskelig tilgjengelig på eksosrøret rett bak motoren. Det går en ledning ut av den. Den sitter utrolig godt og siden det er vanskelig å komme til med latmannsarm, kan det være en fordel å være to stk som gjør jobben. Hvis det er luftmengdemålere, mener jeg å huske at den koster litt over 2000 kr. Den sitter oppe på luftinntaket mellom filteret og motoren. Denne sitter med et par trox skruer, men er veldig lett å skifte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.