Jump to content

Passkontroll inn til Tyskland

Geggi

Recommended Posts

Bestilte meg nettopp service til bilen i Tyskland og ble gjort oppmerksom på at det under fotball-VM var innført passkontroll igjen ved grensene inn i landet. Reisefølget mitt har ikke pass så jeg bare lurte: Noen som vet om samtlige biler blir stoppet og sjekket for pass? Anyone?

Jeg tviler sterkt på at man kan oppheve Schengen-avtalen bare på grunn av at noen tullinger flyr rundt og leker med en ball. Ergo trenger du ikke pass.

MEN!! det utføres sikkert strengere grensekontroll, og man må vise legitimasjon. Førerkort, bankkort og lignende er ikke alltid godkjent legitimasjon, så det kan hende dere får problemer. Men ifølge Schengenavtalen er det ikke passplikt for EU-borgere innen EU/EØS-området.

Nå har det vel seg slik at det aldri har vært snakk om at det er passfrihet slik vi har det i Norden. Det er kontrollen som har opphørt innen Schengenområdet. Ergo skal man alltid ha med pass når man ferdes utenfor Norden, VM eller ikke VM.

Klippet fra eu-norway.no:

Hva betyr Schengen-samarbeidet i praksis? Dersom du legger ut på en biltur fra Norge til Italia skal du ikke bli stoppet for systematisk grensekontroll mellom hvert Schengen-land. Som det heter i Schengen-konvensjonen: De indre grenser kan passeres hvor som helst, uten personkontroll." Dette er hovedreglen. Schengen-landene har imidlertid mulighet til å gjeninnføre nasjonal grensekontroll "når hensynet til den offentlig orden eller statens sikkerhet krever det". Denne unntaksreglen blir brukt. Det har spesielt skjedd i forbindelse med større (sports-) arrangement, men det har også blitt benyttet når medlemsstaten har ansett at det nasjonale trusselbildet har gjort dette nødvendig.

Man hører av og til at Schengen-samarbeidet betyr at man kan reise "passfritt" i Europa. Dette er ikke helt riktig. Man må nemlig kunne vise nasjonal identitetskort eller internasjonalt gyldig reisedokumenter. Når det gjelder norske borgere finnes det bare ett slikt dokument; pass.

Jeg ville uansett ikke ha tatt sjansen på å reise til et ikke nordisk land uten pass. Men uansett så tror jeg neppe tyske myndigheter går ut med hvordan kontrollen utføres i disse dager.

Skulle man komme ut for noe og ikke kan vise gyldig pass, er man som ulovlig immigrant å regne. Sørg for at reisefølget har gyldig pass, eller sett følget igjen hjemme.