Guest kåre eriksen Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Trfodde skifte av bremseskiver bak på 124 var grei skuring. Mulig 280 000 km har lagt igjen noe rust i systemet. Skivene bak sitter så godt at jeg ikke klarer å vri dem rundt for å komme til tannhjulet som løsner/strammer. Det er skoene som ligger på noe så Noen erfaringer bortsett fra verdens største slegge? Quote
RuneT Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Bare for å være idiotsikker: Har du sjekket at brekket ikke står på? Dernest: Det kan godt være at brekvirene er så rusta at løpestrengen ikke glir innvendig slik at skoa er i spenn pga det. Må disse skiftes likevel, er det bare å klippe nærmest mulig hjulet. Uansett kan du prøve å bevege/røske/dra hardt i virepølsa for om mulig få løsnet løpestrengen. Deretter kan du kjenne om skoene er gått fra trommelen. Quote
Guest kåre eriksen Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Har også løsnet wiren ved skjøten under bilen helt ut. Da burde vel returfjæra har strammet opp wiren, men det gjør den ikke så det er vel noe som er tregt der. Har tenkt å få lånt en kjempediger rørtang og vri trommelen rundt slika t jeg kommer til tannhjulet for å tvinge bremseskoa sammen Quote
RuneT Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Pussig dette, for hvis skoa har pressa så hardt mot trommelen, burde du fått kraftig varmgang under kjøring. Sett i 2 hjulbolter med lengst mulig avstand og stikk imellom en latmannsarm og dra til så får du dreia trommelen. Ikke ødelegg boltene Er du også sikker på at du har skrudd av den skruen som holder trommelen inne? (mener det er en sånn der på 124. Sitter mellom ett av hullene til hjulboltene) Og ikke skrue boltene så langt inn at du skader brekkmekanismen..... Quote
Guest kåre eriksen Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Jeg har løsnet den umbrako skruen ja, så skiva er i grunn løs når man drar den mot seg, men man kjenner at den henger igjen, den fjærer, men jeg klarer ikke dra den rundt men bilen ruller jo lett så den sitter vel ikke så hardt. Tror kanskje den har hengt på litt så det er blitt et spor som bremsebåndet må over. Quote
Guest kåre eriksen Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Håndboka mi forklarte dette litt dårlig, bare man snurrer litt på bremseskiva så kommer tannhjulet til synet i et bolthøl, flaut... Men skoene var nok justert litt for stramt jeg måtte slakke på tannhjulet, og det skulle ikke være nødvendig. Kanskje all rusta lagde en kant som bremseskoa måtte over. Problemt løst Quote
Guest 1042 Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Har du automatgir? Står girkassa i Park? Når det gjelder å få av skivene bak (om de skal byttes) så er gladvold en grei løsning. Bank godt i trommel, på skiver, kort sagt over alt. Vil løsne til slutt. Quote
Recommended Posts