FrodeS Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Han tyskeren som var på gol med 190dieselen sin kjører på noe han kalte "cellid oil". Noen som vet hva dette blir på norsk, og evnt. hvor man kan få tak i mye av det? Det skulle visst være litt sunnere for motoren enn biodiesel. Han hadde gjort to modifikasjoner, som strengt tatt ikke var nødvendige. Det ene var en trykkmåler så han ser når dieselfilteret bør byttes (normalt ca. hver 30. - 40.000 km) og en varmeveksler fra en 400CDI for å varme opp dieselen. En sånn forvarming tror jeg det er på min TDT orginalt, kan det stemme? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Det han sa var vel heller "Salad Oil" - altså vegetabilsk olje... Den eneste modifikasjonen han fortalte meg om (i fjor), var fjerning av et filter bak ved dieseltanken...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 16, 2006 Author Share Posted June 16, 2006 Det han sa var vel heller "Salad Oil" - altså vegetabilsk olje... Den eneste modifikasjonen han fortalte meg om (i fjor), var fjerning av et filter bak ved dieseltanken...? Syns da så tydelig han sa noe om "cellid" , jeg.. Kan godt hende du har rett. Ang. filteret, så har du nok rett i det også, sånn når jeg tenker meg om. Noen som vet noe mer om dette, og hvor man kan få tak i sånt? Jeg leser på en gammel side at "Vegetabilsk olje kan ikke uten videre brukes i en vanlig dieselmotor fordi det kreves høyere temperatur og trykk. det finnes imidlertid dieselmotorer som er tilpasset vegetabilske oljer. " Kan det tenkes at våre gamle hauger allikevel kan kjøre på ren vegetabilsk olje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Mc Donalds. http://www.raumnes.no/nyheter/nyhet.tpl?command=search&db=nyheter.txt&eqskudatarq=02052006094143 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Fy da Frode.. Ble du så brisen av 2 glass rødvin at du ikke hørte forskjell på Sallad og Cellid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 16, 2006 Author Share Posted June 16, 2006 Mc Donalds. http://www.raumnes.no/nyheter/nyhet.tpl?command=search&db=nyheter.txt&eqskudatarq=02052006094143 Jeg vet det er mulig å lage det av brukt frityrolje, men det jeg lurer på er hvor jeg får tak på det i fornuftige kvanta til fornuftig pris. Kan sikkert kjøpe et par tusen liter i slengen. Lurer også på om jeg kan helle sånt rett på min bil, eller om det er noen forskjeller på OM601 og OM603 i så henseende. Jeg var ganske sikker på at det var det han sa i fjor også, og da hadde jeg ikke drukket rødvin i det heletatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Prøv da vel. Går sikkert ikke dårligere enn med kollegaen min som fylte bensin på dieselbilen sin i går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 16, 2006 Author Share Posted June 16, 2006 Prøv da vel. Går sikkert ikke dårligere enn med kollegaen min som fylte bensin på dieselbilen sin i går. hvordan gikk det med han? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Syns han snakket om han hadde byttet/ justert dysene og! Drit i denne matoljen, og allier deg med noen som har tilgang på JET A1. Funker som f... M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjærand Matre Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 De gamle dieselmotorene, dvs OM617 240 og 300D kan kjøres på frityrolje uten modfikasjoner. Jeg har flere ganger fylt frityr fra McDonalds på GD'n min da jeg har en bekjent som driver økologisk gård oppe i landet her. Han henter på fat og renser oljen selv. Funker som bare det og JA! det lukter slik dere tror. Merker ikke forskjell på ytelse og bilen går utrolig stille på dysene. De nyere OM-motorene tror jeg må ha en justering av dysene siden de er mer kranglete på viskositeten i "dieselen". Frityrolja er ganske seig og må tynnes når det blir under 10 - 5 grader OM617 kan forøvrig kjøres på alt som kan forstøves og brennes, blant annet kullstøv og tran Er det rart det ryker svart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Lurer på om tyskeren sa han hadde byttet til større dyser, men at det strengt tatt ikke var nødvendig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gøran Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 han snakket om at han hadde byttet til større dyser og større tur/retur rør. Dette hadde han gjort for å få den til å gå tilnærmet likt som den går på diesel.. ( Går litt dårligere på salat olja) Han mente at innvendig diameter på rørene burde være minst 10, helst 12mm.. Gøran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 17, 2006 Author Share Posted June 17, 2006 Syns han snakket om han hadde byttet/ justert dysene og! Drit i denne matoljen, og allier deg med noen som har tilgang på JET A1. Funker som f... M. Det var for å få litt mer power. Hvor får jeg tak i JET A1, og hva snakker man om av pris på det? Er den rød-merket? EDIT : Det kan altså se ut som det bør noen modifiseringer til for å få den til å gå like bra på salatolje som på diesel, men risikerer jeg noe ved å helle sånt på tanken? Når det gjelder temperatur, så blir vel rørene og slikt rimelig varme, slik at bare man får oljen fram, så bør det funke greit? Kan man evnt. blande oljen med en viss andel diesel når det blir litt kaldere? Hvor kan man få tak i salatolje henn? Tror jeg skal ta en telefon til mills Tjærand : Vet du hva som skal til for å få tak i brukt olje fra mcdonalds, hva som skal til for å rense den, og om jeg kan bruke det på min OM 603.960? Lukta får det være med, kjører ikke bak meg selv . Bare jeg ikke slipper ut noe som tar livet av folk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjærand Matre Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Du kan bare kjøre innom og spørre. De betaler masse penger for å bli kvitt møkka siden det er spesialavfall Rensing: Min bekjente har et "synketårn" som han lar olja stå i noen uker før han pumper ut olja med hevert. Deretter filtrerer han olja gjennom et ganske finmasket filter ned i et fat. Han tapper alltid fra toppen tilfelle det skulle være større partikler som har lurt seg med. Av og til er det vann i olja hvis den er skikkelig møkkete og da skiller den seg og han bruker en industristøvsuger/vannsuger til å slurpe vekk vann som legger seg på toppen. Hvis du vil vite ALT om veggisdiesel så gå til http://www.benzworld.org/forums/search.php og søk på "vegetable oil" i G-Class-forumet. Her diskuteres det atmosfærisk trykk i dysene avhengig av om det er stekt storfe i olja eller ikke... Mer enn du trenger å vite med andre ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Prøv da vel. Går sikkert ikke dårligere enn med kollegaen min som fylte bensin på dieselbilen sin i går. hvordan gikk det med han? Bilen stoppet etter noen hundre meter. Tauet den til verksted som tappet av bensinen, renset og byttet filtre. Gikk fint som f. etter det. Men det kunne gått hardt utover pumpa hvis han hadde kjørt lengre mente de på verkstedet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.