Jump to content

Cellid oil?


FrodeS

Recommended Posts

Han tyskeren som var på gol med 190dieselen sin kjører på noe han kalte "cellid oil". Noen som vet hva dette blir på norsk, og evnt. hvor man kan få tak i mye av det?

 

Det skulle visst være litt sunnere for motoren enn biodiesel.

 

 

Han hadde gjort to modifikasjoner, som strengt tatt ikke var nødvendige. Det ene var en trykkmåler så han ser når dieselfilteret bør byttes (normalt ca. hver 30. - 40.000 km) og en varmeveksler fra en 400CDI for å varme opp dieselen. En sånn forvarming tror jeg det er på min TDT orginalt, kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

Det han sa var vel heller "Salad Oil" - altså vegetabilsk olje...

 

Den eneste modifikasjonen han fortalte meg om (i fjor), var fjerning av et filter bak ved dieseltanken...?

 

Syns da så tydelig han sa noe om "cellid" , jeg.. Kan godt hende du har rett.

 

Ang. filteret, så har du nok rett i det også, sånn når jeg tenker meg om.

 

 

Noen som vet noe mer om dette, og hvor man kan få tak i sånt?

 

Jeg leser på en gammel side at "Vegetabilsk olje kan ikke uten videre brukes i en vanlig dieselmotor fordi det kreves høyere temperatur og trykk. det finnes imidlertid dieselmotorer som er tilpasset vegetabilske oljer. "

 

Kan det tenkes at våre gamle hauger allikevel kan kjøre på ren vegetabilsk olje?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vet det er mulig å lage det av brukt frityrolje, men det jeg lurer på er hvor jeg får tak på det i fornuftige kvanta til fornuftig pris. Kan sikkert kjøpe et par tusen liter i slengen.

 

Lurer også på om jeg kan helle sånt rett på min bil, eller om det er noen forskjeller på OM601 og OM603 i så henseende.

 

 

Jeg var ganske sikker på at det var det han sa i fjor også, og da hadde jeg ikke drukket rødvin i det heletatt.

Link to comment
Share on other sites

De gamle dieselmotorene, dvs OM617 240 og 300D kan kjøres på frityrolje uten modfikasjoner. Jeg har flere ganger fylt frityr fra McDonalds på GD'n min da jeg har en bekjent som driver økologisk gård oppe i landet her. Han henter på fat og renser oljen selv. Funker som bare det og JA! det lukter slik dere tror. Merker ikke forskjell på ytelse og bilen går utrolig stille på dysene. De nyere OM-motorene tror jeg må ha en justering av dysene siden de er mer kranglete på viskositeten i "dieselen". Frityrolja er ganske seig og må tynnes når det blir under 10 - 5 grader

 

OM617 kan forøvrig kjøres på alt som kan forstøves og brennes, blant annet kullstøv og tran ;-) Er det rart det ryker svart  8)

Link to comment
Share on other sites

Guest Gøran

han snakket om at han hadde byttet til større dyser og større tur/retur rør.

Dette hadde han gjort for å få den til å gå tilnærmet likt som den går på diesel.. ( Går litt dårligere på salat olja)

 

Han mente at innvendig diameter på rørene burde være minst 10, helst 12mm..

 

 

Gøran

Link to comment
Share on other sites

 

Syns han snakket om han hadde byttet/ justert dysene og!

 

Drit i denne matoljen, og allier deg med noen som har tilgang på JET A1. Funker som f...

 

M.

 

Det var for å få litt mer power. Hvor får jeg tak i JET A1, og hva snakker man om av pris på det? Er den rød-merket?

 

 

EDIT : Det kan altså se ut som det bør noen modifiseringer til for å få den til å gå like bra på salatolje som på diesel, men risikerer jeg noe ved å helle sånt på tanken?

 

Når det gjelder temperatur, så blir vel rørene og slikt rimelig varme, slik at bare man får oljen fram, så bør det funke greit? Kan man evnt. blande oljen med en viss andel diesel når det blir litt kaldere?

 

Hvor kan man få tak i salatolje henn? Tror jeg skal ta en telefon til mills :-)

 

 

Tjærand : Vet du hva som skal til for å få tak i brukt olje fra mcdonalds, hva som skal til for å rense den, og om jeg kan bruke det på min OM 603.960?

 

Lukta får det være med, kjører ikke bak meg selv :-) . Bare jeg ikke slipper ut noe som tar livet av folk.

Link to comment
Share on other sites

Du kan bare kjøre innom og spørre. De betaler masse penger for å bli kvitt møkka siden det er spesialavfall

 

Rensing: Min bekjente har et "synketårn" som han lar olja stå i noen uker før han pumper ut olja med hevert. Deretter filtrerer han olja gjennom et ganske finmasket filter ned i et fat. Han tapper alltid fra toppen tilfelle det skulle være større partikler som har lurt seg med. Av og til er det vann i olja hvis den er skikkelig møkkete og da skiller den seg og han bruker en industristøvsuger/vannsuger til å slurpe vekk vann som legger seg på toppen.

 

Hvis du vil vite ALT om veggisdiesel så gå til http://www.benzworld.org/forums/search.php og søk på "vegetable oil" i G-Class-forumet. Her diskuteres det atmosfærisk trykk i dysene avhengig av om det er stekt storfe i olja eller ikke... Mer enn du trenger å vite med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

Prøv da vel.  :D

 

Går sikkert ikke dårligere enn med kollegaen min som fylte bensin på dieselbilen sin i går. :D

 

hvordan gikk det med han?

 

Bilen stoppet etter noen hundre meter. Tauet den til verksted som tappet av bensinen, renset og byttet filtre. Gikk fint som f. etter det. Men det kunne gått hardt utover pumpa hvis han hadde kjørt lengre mente de på verkstedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...