E_S Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 I Norge er de jo stort sett bare ute etter å ta horrible, sinnsyke timepriser og få gjennom mest mulig på kortest mulig tid. I tillegg virker det som man i Norge må regne med at et eller annet ledd skal ha minst 100% fortjeneste på alt de selger slik at prisene blir vanvittige. Har ellers ikke noe dårlig erfaring med verksteder utenlands, det er vel neppe særlig annerledes enn her, uansett om man snakker Sverige, Tyskland, Polen, Litauen eller whatever, bare prislappen når ikke mekanikeren skal ha samme årslønn som en advokat sånn han skal i Norge.. Quote
OlaNormann Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Enig med deg. Advokater har for høy lønn. Det er i mange tilfeller merkelig hvordan noe priser er ganget opp mens noen ikke er. Fordelingskasser f.eks har de lagt på over 30000kr så derfor må de bestilles av girkasseverksted i Norge. Quote
Thomas H. Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 BO nekter for at den kassa jeg trenger finnes på hylla her til annen pris enn oppgitt. Min gikk også fint noen tusen km Før skraping returnerte. Det skal også sies at kun noen kasser fortsetter å kødde, de fleste forblir bra - iht. BO og bergs. Time hos ww-auto er booka den 11.april. Jeg kunne ha prøvd frakt og montering her med påfølgende retur av brukt kasse. Koster noe mer enn en tur, men sef mindre risiko og tidskrevende. Noe jeg burde tenke på i forbindelse med en slik tur? Pass, penger,dorull osv Ruller vel nedover på piggfrie dekk jeg ikke er glad i, så hastigheten begrenser seg. Nå er jeg vel gammal nok til å begrense det likevel... Quote
Thomas H. Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Og med det samme; snakket med bergs angående rens av kassa. De Gjør nok det samme som BO. Skifter olje og renser lamellene. Hvis jeg hadde gjort det to ganger var det ingen grunn til å tro at den tredje gangen endret på problemet. Quote
OlaNormann Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 BOS har ikke i hylla nei. Ring til de store på girkasser de har fabrikknye. Såpass billig at det å åpne ikke er noe for et verksted å gjøre noe med. Har skiftet flere MB og BMW fordelingskasser. Kun nye. Man prøver og feiler på et par så er det slutt. Når man kjøper lamellsettet er det ikke garanti, men det er det på hele kassa. Så det er ikke mye å tuste med. Quote
Thomas Madsen Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 BOS har ikke i hylla nei. Ring til de store på girkasser de har fabrikknye. Såpass billig at det å åpne ikke er noe for et verksted å gjøre noe med. Har skiftet flere MB og BMW fordelingskasser. Kun nye. Man prøver og feiler på et par så er det slutt. Når man kjøper lamellsettet er det ikke garanti, men det er det på hele kassa. Så det er ikke mye å tuste med. Hvem er da STORE på girkasser i Norge siden disse har dette liggende på hylla ? Quote
OlaNormann Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Jeg slo inn "Girkasse overhaling" på Google så kom det jo flere av de på de første linjene. Ring den som passer etter hvor man bor. Ser Bergs blir nevnt mye i dette forumet. De må jo ha tilgang som alle de andre eller importerer de ikke så mye. Quote
KennethJ Posted March 27, 2014 Author Posted March 27, 2014 Det er ikke tilgjengelig noe lamellsett heller, jeg har sjekket opp det ganske grundig.. Det er ikke så mye å tenke på på vei nedover, bare kjør som folk.. Vær oppmerksom på at det kan være heftig tåke nedover der, og at mange kjører som om de har prima sikt også da (jeg opplevde at folk passerte meg i 200+ i sykt tett tåke!) Det billigste blir uansett en tur til Tyskland, og w-w-auto er ganske så effektive.. Det tar rundt 4 timer å bytte kassa. Noe som kan være greit å tenke på er jo om du nærmer deg serviceintervallet at dette også er billig i Tyskland, selv tok jeg en D-service hos Klaus Beckmann i Trittau på vei hjemover. Ved Hilter bør du sørge for å booke overnatting på forhånd! Hoteller som ligger i mitt kartverk fra 2004 finnes i flere tilfeller ikke lenger. Det er lurt å kunne litt tysk, for folka på w-w-auto er ikke veldig flinke i Engelsk.. Ei snelle i resepsjonen kan noe, men det er også begrenset. En ting til, de tar ikke VISA.. Kun sånne sære tyske kort, så du må betale med cash. Quote
OlaNormann Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Hvor mye vil du gi for en levert på døra med norsk garanti? Quote
E_S Posted March 27, 2014 Posted March 27, 2014 Noe jeg burde tenke på i forbindelse med en slik tur? Pass, penger,dorull osv Ruller vel nedover på piggfrie dekk jeg ikke er glad i, så hastigheten begrenser seg. Nå er jeg vel gammal nok til å begrense det likevel... Få på noen sommerhjul før du drar. Hastighetsbegrensningen er en ting, men grepet man har med piggfrie dekk når det er noe særlig varmere enn 5-6 grader er elendig - det blir nesten som å kjøre på en form for vinterføre. Vær også klar over at å betale med kredittkort er mye mindre utbredt i Tyskland enn her, så ikke forvent at du får gjort dette "overalt" slik man er vant til. Om jeg ikke husker feil tok ikke det verkstedet som byttet kasse for KennethJ heller kredittkort, så da er det "cash is king" med mindre du skulle ha tysk bankkort. Quote
Thomas H. Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Dekkvalget ga seg selv etter at jeg prøvde de piggfrie igjen på tørr asfalt i 10 grader pluss. Tar med cash ja. Quote
Thomas H. Posted April 8, 2014 Posted April 8, 2014 Da er børsa pakket og 2900 km ligger foran meg. Glad jeg ikke kjører 460n... Legger inn et kort referat når jeg (forhåpentligvis) er tilbake. Quote
KennethJ Posted April 8, 2014 Author Posted April 8, 2014 God tur! Jeg anbefaler å droppe Rødby-Puttgarten, den er bare forsinkende.. Jeg kjørte gjennom Danmark i stedet, det gikk som en drøm Quote
OlaNormann Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 Hørte med en i dag hvor mye en ny kostet i Norge. Han sa hvor (lite) han ga netto inn til seg, men at ut til mannen i gata koster den 31 pluss moms. Så får man rabatter så er det ikke ekstremt mye å spare i Tyskland hvis man tenker på alle ulempene med det og spesielt hvis det går noe galt når man kommer hjem. Men er man ikke i jobb og slipper å tenke tapt arbeidsfortjeneste og får billig reise så er det jo gull. Husk at du må betale 25% av den tyske regningen i moms når du skal inn til Norge. Quote
FredrikE300D Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 Og hvem var denne ene? Rett under 40 000kr ink. mva før montering. Rett over 20 000kr ink. montering i tyskland. Så kan man legge til reiseutgifter, hotell en natt er ca. 750,- i Tyskland. Drivstoff og ferge 5000kr? Tapt arbeidstid, ta et par dagers ferie eller ta noen egenmeldingsdager Stoppe på grensa for å betale mva? :lol: Det går så bra så! Quote
OlaNormann Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 Ringte han nå. Det var Transtec han hadde ringt til. Ligger på Vestlandet. De hadde visst på lager. Skal man først sammenligne så må man enten sammenligne med moms på begge eller ingen. Jeg kan få montert en slik kasse i Norge for under 30000kr,men ja da må jeg og svindle som dere gjør men da hadde jeg nok ikke gjort det med fullt navn på et forum slik dere gjør. Dere får håpe det ikke finnes noen tollere som snapper det opp. Nå er de på kurs om hvordan stoppe folk som tar service i utlandet. Tror jeg holder meg unna svindel. Og serlig fra å svindle arbeidsgiver slik du antyder med egenmelding. Har du ikke sett reklamen på tv med de 3 som møter sjefen på flyplassen. Quote
Megaoctane Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 Den dagen BoS eller andre tar 7-800kr timen for verkstedsarbeid som alle andre håndverkere, så vil nok de fleste bruke merkeverksteder. Men hvis de skal tviholde på 1800kr i timen så blir det dyrt for menigmann. Det er synd at mekonomen verkstedet som selges ikke gikk bra, men det kan være flere titalls grunner til at det gikk dårlig. Quote
FredrikE300D Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 Tror jeg holder meg unna svindel. Og serlig fra å svindle arbeidsgiver slik du antyder med egenmelding. Har du ikke sett reklamen på tv med de 3 som møter sjefen på flyplassen. Det var ment som 'flåsete' ironi, men ja skjønner hva du mener Quote
OlaNormann Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 Selvfølgelig var det en spøk fra din side, men det er faktisk mange som synes det er galt å føre utgifter på privatbilen på en firmabil, men å unngå å oppgi moms på f.eks en girkasse de skifter i Danmark er helt ok. Det blir jo helt feil pluss at de har ført penger ut av landet. Quote
E_S Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 Heldigvis er jeg ikke medlem av "Tilsynet for høy moral", så akkurat å få utført reparasjoner i utlandet uten å momse dem inn hadde jeg ikke hatt noen skrupler mot. Nå slipper jeg heldigvis problemstillingen siden jeg har en gammel haug av en bil og skrur selv, men.. Quote
OlaNormann Posted April 9, 2014 Posted April 9, 2014 Det er det jeg sier. Har du dårlig moral så er det like billig i Norge for mange. For hvis tallene stemmer som nevnt over så skiller det ingenting for de som kan føre det på et firma. Og de er det mange av. Quote
KennethJ Posted April 9, 2014 Author Posted April 9, 2014 Jeg undersøkte med flere verksteder her på østlandet vedr. skifte av fordelingskassa mi, prisene var såpass at jeg ikke var i tvil om at det skulle bli en tysklandstur. Hva gjelder mva får man også refundert tysk mva, så det blir ikke så veldig fordyrende. For min del fikset jeg noen andre småting også, nye støtdempere bak er det alene ca 8000,- å spare på å bytte i tyskland.. Servicen sparte jeg et par lapper eller noe sånt på. I tillegg fikk jeg faktisk oppleve service, det er noe annet enn man kan si om de fleste verksteder her i landet. Quote
Peter! Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Hei De som snakker om 27000 på verkstedet i tyskland. Er det totalt det du betaler på verkstedet, eller er det beløp etter at man har fått momsrefusjon? Quote
KennethJ Posted October 21, 2014 Author Posted October 21, 2014 2700 Euro er prisen man betaler det tyske verkstedet for kassa ferdig skiftet. Hvordan du gjør det med merverdiavgift i Norge skal jeg la være ditt problem Hvis du betaler norsk mva i Norge skal du også kunne få tilbake tilsvarende tysk avgift (men den er vel noe lavere) Quote
Beckern Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 2700 Euro er prisen man betaler det tyske verkstedet for kassa ferdig skiftet. Hvordan du gjør det med merverdiavgift i Norge skal jeg la være ditt problem Hvis du betaler norsk mva i Norge skal du også kunne få tilbake tilsvarende tysk avgift (men den er vel noe lavere) Det som dessverre er saken er som KennethJ antyder, at tyske selskap er pålagt, eller har rutiner på at Norsk Mva skal dokumenteres før de returnerer tysk MVA. Man kan selvsagt gjøre den øvelsen, betale litt i mellom og alt er 100% lovlig, eller man kan la være og spare en tusenlapp. Et tips i den sammenheng: Ifm dyre jobber/ting i Sverige kan man helt lovlig få det gjort uten at det koster en krone ekstra selv om man er langt over fribeløpet. Samme som over, man får regningen med mva spesifisert og betaler mva på grunnbeløpet i Norge og får igjen svensk mva av forhandler. Quote
Recommended Posts