Jump to content

Fan clutch/ "viscous" kobling til kjølevifte .....103-motoren


Condor

Recommended Posts

Hm.... noen som har skiftet denne "viscous"-koblingen som setter i gang kjølevifta til 103-motoren ?..... Trenger noen råd om demontering...dvs. rekkefølgen på hva som kunne vært lurt å demontert først, hva som må demonteres og eventuelt andre tips vedrørende dette. Alle tips mottas med takk....

Link to comment
Share on other sites

Tja..

 

Er absolutt enklest om man river ut radiatoren, men er ikke nødvendig.

 

Deretter forsetter man med å ta av viftebladene. Mener å huske at det er 3 stk skruer med 5 mm umbraco. Så er det selve viskosegreia. Der må det settes inn en stoppepinne i ett spor for å låse den når du skrur løs.

 

Sporet ser du bak viskoseclutchen, jeg har brukt en 3 eller 4 mm umbraconøkkel og satt inn den korte enden der jeg.

 

Husker ikke helt hva slags størrelse det er på skruen som holder det på plass, men den sitter ofte godt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips. Hadde fridag i dag og "feide" ned til Star Bildeler i Fredrikstad. De hadde heldigvis denne "viskos-kobloingen" til en rimelig penge. Ikke helt enkelt å få tak i denne til 190E 2,6 brukt til en rimelig penge.

 

Ser over i meldingen min om forespørsel om hjelp, at jeg har utelatt å nevne at det er en W201 - 2,6 1987 mod. Jeg regner med at det du skriver gjelder også for W201. Vel... det er rimelig trangt med 6-ern under dette panseret.

 

Vel....jeg har fri til onsdag og min laaaaange sommerferie starter fredag, så jeg har god tid til å finne ut av dette. Kan forresten si at gutta som hjalp med hos Star Bildeler i Fredrikstad har veldig greie å ha med å gjøre. Fikk tak i en del ting som er "kjekt å ha".

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å ha er gøy!

 

Det er vel like trangt foran der om det står 201 eller 124 i understellsnummeret.

 

Om du ikke har ac vil jeg virkelig anbefale å ta av radiatoren for å få bedre plass.

 

 

Mulig du må skru av viftebladet først, før du får demontert noe som helst annet! Pleier å bli endel banning der gitt.

 

 

om du ikke har ett sett med umbraconøkler vil jeg også anbefale å skaffe det! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok...umbraco-nøkler har jeg i massevis. Jeg har ikke AC... Tar derfor og følger rådet ditt om å få ut radiatoren. Vel.... jeg får jo rense kjøle-systemet i samme slengen. Kanskje greit å ha gjort det uansett det da fra tid til annen. Vel.... regner det blir noen "gloser" under denne operasjonen også da.  :lol:

 

Igjen takk for gode råd

Link to comment
Share on other sites

Om radiatoren på 201 er like enkel å få ut som på 124, så er det bare å tappe av den i pluggen på høyre side (i bilens lengderetning, ikke forfra) og deretter skru av alle 4 slangene, nappe av de 2 "små" metallbrakettene som holder på plass i overkant og dra den rett opp.

 

 

Som nevnt tidligere, det er en viss fare for at viftebladet er det første som må skrues av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...