Condor Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Hm.... noen som har skiftet denne "viscous"-koblingen som setter i gang kjølevifta til 103-motoren ?..... Trenger noen råd om demontering...dvs. rekkefølgen på hva som kunne vært lurt å demontert først, hva som må demonteres og eventuelt andre tips vedrørende dette. Alle tips mottas med takk.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Tja.. Er absolutt enklest om man river ut radiatoren, men er ikke nødvendig. Deretter forsetter man med å ta av viftebladene. Mener å huske at det er 3 stk skruer med 5 mm umbraco. Så er det selve viskosegreia. Der må det settes inn en stoppepinne i ett spor for å låse den når du skrur løs. Sporet ser du bak viskoseclutchen, jeg har brukt en 3 eller 4 mm umbraconøkkel og satt inn den korte enden der jeg. Husker ikke helt hva slags størrelse det er på skruen som holder det på plass, men den sitter ofte godt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Condor Posted June 16, 2006 Author Share Posted June 16, 2006 Takker for alle tips. Hadde fridag i dag og "feide" ned til Star Bildeler i Fredrikstad. De hadde heldigvis denne "viskos-kobloingen" til en rimelig penge. Ikke helt enkelt å få tak i denne til 190E 2,6 brukt til en rimelig penge. Ser over i meldingen min om forespørsel om hjelp, at jeg har utelatt å nevne at det er en W201 - 2,6 1987 mod. Jeg regner med at det du skriver gjelder også for W201. Vel... det er rimelig trangt med 6-ern under dette panseret. Vel....jeg har fri til onsdag og min laaaaange sommerferie starter fredag, så jeg har god tid til å finne ut av dette. Kan forresten si at gutta som hjalp med hos Star Bildeler i Fredrikstad har veldig greie å ha med å gjøre. Fikk tak i en del ting som er "kjekt å ha". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Kjekt å ha er gøy! Det er vel like trangt foran der om det står 201 eller 124 i understellsnummeret. Om du ikke har ac vil jeg virkelig anbefale å ta av radiatoren for å få bedre plass. Mulig du må skru av viftebladet først, før du får demontert noe som helst annet! Pleier å bli endel banning der gitt. om du ikke har ett sett med umbraconøkler vil jeg også anbefale å skaffe det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Condor Posted June 16, 2006 Author Share Posted June 16, 2006 Ok...umbraco-nøkler har jeg i massevis. Jeg har ikke AC... Tar derfor og følger rådet ditt om å få ut radiatoren. Vel.... jeg får jo rense kjøle-systemet i samme slengen. Kanskje greit å ha gjort det uansett det da fra tid til annen. Vel.... regner det blir noen "gloser" under denne operasjonen også da. Igjen takk for gode råd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Om radiatoren på 201 er like enkel å få ut som på 124, så er det bare å tappe av den i pluggen på høyre side (i bilens lengderetning, ikke forfra) og deretter skru av alle 4 slangene, nappe av de 2 "små" metallbrakettene som holder på plass i overkant og dra den rett opp. Som nevnt tidligere, det er en viss fare for at viftebladet er det første som må skrues av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.